توسط انتشارات حکمت؛

تاریخ مختصر فلسفه جدید منتشر شد

تاریخ مختصر فلسفه جدید منتشر شد

تاریخ مختصر فلسفه جدید (از دکارت تا ویتگنشتاین) نوشته راجر اسکروتن به همت اسماعیل سعادتی خمسه ترجمه و توسط انتشارات حکمت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تاریخ مختصر فلسفه جدید ( از دکارت تا ویتگنشتاین) (ویرایش جدید) نوشته راجر اسکروتن  توسط اسماعیل سعادتی خمسه ترجمه و به همت انتشارات حکمت در ۴۵۰  و در قطع رقعی به زیور طبع آراسته شد.

در پیشگفتار این کتاب  نوسینده با بیان اینکه کتاب از منظری تحلیلی، تصویری ترکیبی از تاریخ فلسفه جدید به دست می دهد، می گوید: گرچه به ناچار برخی از فیلسوفان انتخاب شده اند، امیدوارم شخصیت های اصلی و دغدغه های مهمی را که از زمان دکارت به بعد فلسفه غربی را شکل داده اند معر فی کرده باشم. به اعتقاد من رویکرد به این موضوعات از دیدگاه فلسفه تحلیلی سودمند است، دیدگاهی که در سال های اخیر پس از مدت ها غفلت از آن، در تاریخ مورد توجه قرار گرفته و کوشیده شده است تا دوباره پیوندهایش را با سنت عقلانی غربی تثبیت کند.

نویسنده می گوید: من فلسفه تحلیلی را از دریچه تفکر خلاق بزرگ ترین نماینده آن، یعنی ویتگنشتاین، مورد بحث قرار می دهم و ناگزیر بوده ام از بسیاری از دستاوردهای چشمگیر ولی احتمالا بیش از حد بها داده شده  اندیشمندان انگلیسی و امریکایی که اولین دل مشغولی فلسفی آنها منطق و زبان بوده است صرف نظر کنم.

در ادامه آمده است که در فصل نخست توضیح  می دهم که چرا بخش اعظم بحث خود را به اندیشمندان برجسته فلسفه بعد از رنسانس اختصاص می دهم و چرا روش های من با روش های مورخ آرا و عقاید فرق دارد. مسئله مورد علاقه من  تشریح مضمون استدلال ها و نتایج فلسفی است، نه شرح زمینه هایی که این استدلال ها و نتایج در آنها به وجود آمده اند یا توصیف عواملی که به آنها منجر شده اند. کسانی که به تاریخ آراء و عقاید علاقه دارند مایل خواهند بود به بنیاد مباحث این کتاب بازگردند و اوضاع تاریخی شکل گیری آن مباحث را بررسی کنند و نیز به جریان عواملی بپردازند که از هابز به اسپینوزا، از مالبرانش به برکلی، از روسو به کانت و از شوپنهاور به ویتگنشتاین منتهی شده است. چه بسا سپس معلوم شود که طبقه بندی هایی که من برای مکاتب و مباحث اتخاذ کرده ام، اگر تحکمی نباشد، دست کم برای سهولت کار فلسفی بسیار با اهمیت اند.   

در پشت جلد این کتاب آمده است: راجر اسکروتن، در این کتاب از منظر تحلیلی، تصویری از تاریخ فلسفه جدید را از دکارت تا ویتگنشتاین به‌دست می‌دهد. او شخصیت‌های اصلی و دغدغه‌های عقلانی مهمی را که، از دکارت به‌بعد، فلسفه غربی را شکل داده‌اند معرفی کرده است. نویسنده دراین کتاب به تشریح مضمون استدلال‌ها و نتایج فلسفی آنها پرداخته است. تاریخ مختصر فلسفۀ جدید کتابی است مختصر و روان و در عین حال دقیق و پرمطلب که خواننده را به‌نحوی جدی با مباحث مهم‌ترین فیلسوفان معاصر درگیر می‌کند.

این کتاب به همت اسماعیل سعادتی ترجمه و توسط انتشارات حکمت به قیمت ۳۳۰۰۰ تومان چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 3861079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha