۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۵۰

با حضور نماینده بخش نسخ خطی کتابخانه ماتناداران ارمنستان؛

نسخه‌ای نفیس از شاهنامه در موسسه میراث مکتوب رونمایی می‌شود

نسخه‌ای نفیس از شاهنامه در موسسه میراث مکتوب رونمایی می‌شود

نشست «نسخه‌های خطی فارسی موزه ماتناداران ارمنستان و معرفی نسخه‌ای نفیس از شاهنامه» با حضور نماینده بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ماتناداران ارمنستان، در موسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نسخه‌های خطی فارسی موزه ماتناداران ارمنستان و معرفی نسخه ای نفیس از شاهنامه (شاهنامه مصور عصر قاجاریه - مجموعه نسخ خطی عربی ماتناداران، به شماره ۵۳۵) روز دوشنبه ۲۷ دی برگزار خواهد شد.

در این نشست دکتر ایوت تجریان از بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ماتناداران ارمنستان سخنرانی خواهد کرد. این نشست روز دوشنبه ۲۷ دی ماه سال جاری از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مرکز پژوهشی میراث مکتوب، واقع در خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و دانشگاه، ساختمان فروردین، شماره ۱۱۸۲، طبقه دوم، واحد ۹، برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، موسسه نسخ خطی ماتناداران ایروان حاوی مجموعه ای از ۱۷ هزار نسخه خطی و ۳۰ هزار سند دیگر است که شامل موضوعاتی چون تاریخ، هنر، فلسفه، علوم، طب، زبان شناسی، ستاره شناسی، موسیقی ادبیات و غیره می‌شود. علاوه بر مجموعه‌های کتب و اسناد به زبان ارمنی، ماتناداران حاوی مجموعه‌ها یی به زبان‌های لاتین، عربی، فارسی، یونانی، هندی و زبان‌های دیگر است. در ماتناداران حدود ۴۰۰ نسخه خطی و نگارگری از استادان هنرمند ایران شامل فرامین، اسناد تجاری، نسخ مصوّر وجود دارد.

در میان گنجینه‌های مجموعه نسخ خطوط عربی ماتناداران شاهنامه ای موجود است که در عصر قاجاریه کتابت شده، با مقدمه منثور بایسنقری  و  در کتابخانه به شماره ۵۳۵ به ثبت رسیده است.

طبق اطلاعاتی که در خاتمه آمده است، این نسخه در سال ۱۲۴۵ هجری / ۱۸۳۰ میلادی به دستور محمد کریم خان بیدشهری تهیه و محمد حسین ابن علی محمد اغاولی آن را به سمت تحریر در آورده است. شاهنامه مذکور شامل ۳۹۰ صفحه با ۵۶ نگاره می‌باشد.

در این شاهنامه نگاره شماره ۴۸ آ جای بسزائی دارد و در سخنرانی به تحلیل آن پرداخته خواهد شد. هدف از این تحقیق معرفی نسخه مصور شاهنامه ۵۳۵ و خصوصیات نگارگری منحصربه فرد این اثر هنری موجود در ماتناداران است. ویژگی‌های ساختاری و هنری شاهنامه مصوّر ماتناداران به شماره ۵۳۵ با اینکه اصالت و متانت نگاره‌های کهن را ندارد ولی همانند هـر اثر هنـری دیگـر، زاده شـرایط زمـان خـود اسـت و دسـتاوردهای مثبــت و منفی آن در کنار هــم سنجیده می‌شـوند.

کد خبر 3874527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha