۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۱

۳ طرح مطالعات کوهورت در رفسنجان آغاز شد

۳ طرح مطالعات کوهورت در رفسنجان آغاز شد

رفسنجان - انجام ۳ طرح مطالعات کوهورت «چشمی»، «دهان و دندان» و «جوانان» در مرکز جامع سلامت رفسنجان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سه شنبه شب در این مراسم اظهار داشت: مطالعات کوهورت بزرگسالان در رفسنجان در راستای اجرای طرح تحول سلامت، از دو سال قبل آغاز شد.

علی اسماعیلی ندیمی افزود: این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می ‌پردازد و گروهی از افراد سالم را تحت بررسی قرار می ‌دهد و نتایج این مطالعات این است که می‌ تواند در تشخیص عوامل خطر در یک بیماری جدید مؤثر باشد و اطلاعاتی که در یک مدت معین جمع ‌آوری‌ شده‌ اند را در اختیار ما قرارمی ‌دهد.

وی ابراز داشت: طی دو سال گذشته تاکنون در این طرح شش هزار و ۶۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند تا بر روی آنها مطالعات برای شناسایی عوامل بیماری های قلبی عروقی و سرطان انجام شود.

این مسئول بیان کرد: ۱۰ هزار نفر باید در این طرح مورد بررسی قرار بگیرند و این مطالعه، ۱۰ ساله است و نتایج این مطالعات در آینده برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری های قلبی عروقی، سرطانها، بیماری های مزمن کبدی و ریوی موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه هزینه های طرح مطالعاتی کوهورت از سوی مرکز کوهورت پرشین کشور پرداخت می شود، اضافه کرد: دو مطالعه در علوم پزشکی در صدر هستند که یکی از آنها مطالعات کوهورت است که البته در محدوده علوم پزشکی، گران قیمت هستند.

اسماعیلی ندیمی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم در نیمه اول سال ۹۶ جمعیت تحت پوشش ۱۰ هزار نفر را پوشش دهیم ضمن اینکه اگر میزان جمعیت تحت پوشش مطالعات کوهورت در رفسنجان به هفت هزار نفر برسد، بررسی ها را برای استفاده از نتایج آن آغاز خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان همچنین درباره مطالعات کوهورت «دهان و دندان» اظهار کرد: بخش سلامت دهان و دندان مغفول واقع شده و دولت در طرح تحول توجه بیشتری به سلامت دهان و دندان داشته است.

اسماعیلی ندیمی ادامه داد: بخشی دیگری از مطالعات طرح کوهورت در رابطه با حوزه دهان و دندان است که در این راستا در مرکز جامعه سلامت رفسنجان کوهورت دهان و دندان راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: در این رابطه اطلاعات بیماری های لثه، دهان و دندان ِ افراد تحت پوشش ثبت و در آینده برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها، به عنوان مطالعات پایه ای استفاده خواهد شد.

اجرای طرح کوهورت چشمی در آینده نزدیک

در ادامه، یکی از مسئولین طرح کوهورت چشمی مرکز جامع سلامت رفسنجان اظهار داشت: مطالعات کوهورت در بازه زمانی ۱۰ ساله صورت می گیرد و در این رابطه نیز طی ۱۰ سال بر روی افراد زیر پوشش طرح کوهورت، مطالعات برای شناسایی عوامل بیماری های چشمی از جمله آب مروارید انجام می شود.

محمدرضا سلیمانی افزود: با ارزیابی شاخصهای جمعیتی و جغرافیایی و نیز عوامل بیماری های چشمی سعی در شناسایی عوامل داریم تا در آینده از روند شیوع و ابتلا به این بیماری ها جلوگیری شود.

وی بیان داشت: طرح کوهورت چشمی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجرا است که رفسنجان یکی از آنها است.

وی ادامه داد: عمده تجهیزات مورد نیاز خریداری شده و کار ما از هفته آینده جدی تر پیگیری شده و ادامه خواهد یافت.

این مسئول طرح کوهورت چشمی ادامه داد: بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تجهیزات مناسب خریداری و نصب شده که به عنوان سرمایه مورد استفاده دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان قرار خواهند گرفت.

سلیمانی یادآور شد: با ارزیابی از وضعیت زندگی و شاخص های جغرافیایی از عوامل موثر بر بیمارزایی پیشگیری و این امر در نهایت به سلامت افراد جامعه منجر می شود.

۳ هزار نفر از جمعیت رفسنجان تحت پوشش کوهورت جوانان

یکی از مسئولین طرح کوهورت جوانان مرکز جامع سلامت رفسنجان نیز در ادامه این مراسم گفت: یکی دیگر از بخش های طرح مطالعاتی کوهورت را کوهورت جوانان تشکیل می دهد که محدوده سنی دیگری از کوهورت بزرگسالان است.

محمد ناظر افزود: در کوهورت جوانان، جمعیتی در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در سه شهر رفسنجان، کرمانشاه و فسا مورد مطالعات پزشکی قرار می گیرند که در رفسنجان حدود ۳ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: کوهورت جوانان با هدف بررسی آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، خودکشی، اضطراب و استرس، پرخاشگری، اختلالات شخصیتی، تصادفات و سوانح بر روی جمعیت هدف در شناسایی عوامل این بیماری ها و آسیب ها تلاش می کند.

ناظر تأکید کرد: یکی از اصلی ترین آسیبهایی که بیشتر مورد تأکید قرار داده ایم آسیبهای مواد مخدر است همچنین آسیبهای ناشی از افسردگی، اضطراب شدید، خودکشی و طلاق مورد بررسی و توجه قرار گرفته است.

این مسئول طرح کوهورت جوانان با بیان اینکه یک چهارم از خانمها و یک پنجم از آقایان جامعه دچار افسردگی هستند، یادآور شد: در طرح کوهورت جوانان وضعیت افسردگی و اضطراب مورد بررسی قرار می گیرد تا عوامل این بیماریها شناسایی و راههای پیشگیری را به کار گیریم.

به گفته ناظر اطلاعاتی که از جوانان در طرح کوهورت جوانان گرفته می شود به صورت محرمانه در مرکز ثبت می شود.

کد خبر 3886886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha