۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان:

کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان سمنان آغاز به کارکرد

کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان سمنان آغاز به کارکرد

سمنان- مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان با حضور جمعی از پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های معماری و شهرسازی در سمنان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان، حسین خواجه بیدختی اظهار داشت: در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با محوریت استان سمنان، مقاله‌های پژوهشگران در زمینه معماری و شهرسازی استان سمنان از گذشته تا کنون ارائه می‌شود.

وی افزود: «دلازیان سمنان، ردپایی از معماری ماد»، «سمنان شهری در باغ»، «معضلات فضاهای بدون دفاع شهری»، «انعطاف پذیری خانه‌های سنتی»، «نویافته‌های مسجد جامع فرومد»، «بافت تاریخی در طرح کلان شهری» و «شیوه‌های سنتی تقسیم آب» از جمله مقاله هایی است که امروز و در روز نخست این کنگره ارائه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: سخنرانی استاندار پایان بخش روز نخست این کنگره است و روز دوم کنگره در سالن شهید مطهری سمنان با سخنرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و یکی از مدرسان و پژوهشگران مباحث حقوق مهندسی برگزار می‌شود.

خواجه بیدختی تصریح کرد: این کنگره علمی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و با همکاری ارگان ها و مراکز آموزش عالی استان سمنان در حال برگزاری است.

وی افزود: حوزه‌های فرهنگی- طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهر تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه های فرهنگی و عناصر وابسته از جمله محورهای این کنگره است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان خاطرنشان کرد: این استان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که ۷۱۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خواجه بیدختی تصریح کرد: ۶۴۹ اثر تاریخی استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، کاروانسرای دهنمک و... و. از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست ملی است.

وی افزود: ۶۱ اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی، فنون سنتی و ... نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: کنگره‌ تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره به همت مرحوم دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد، از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی  است که به دلیل محتوای علمی، هنری، فرهنگی و ... در نوع خود کم‌نظیر است.

کد خبر 3913986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha