۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس:

مرمت اضطراری برج قابوس آغاز می‌شود/ ظرفیتی جهانی که استفاده‌نشد

مرمت اضطراری برج قابوس آغاز می‌شود/ ظرفیتی جهانی که استفاده‌نشد

گرگان– مدیر پایگاه جهانی برج قابوس از آغاز مرمت اضطراری تنها اثر معماری کالبدی گلستان خبر داد و گفت: تاکنون از ظرفیت‌های برج قابوس به‌عنوان تنها اثر ثبت‌شده جهانی گلستان استفاده‌نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – زهرا بهرامی: پنج سال پیش بود که بلندترین برج آجری دنیا و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی در گلستان در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سن‌پترزبورگ روسیه، به همراه مسجد جامع اصفهان ثبت جهانی شد.

اثری که انتظار می‌رفت با ثبت جهانی بتواند بیش‌ازپیش زمینه جذب گردشگران خارجی و داخلی را در استان فراهم کند اما به دلایل مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفت.

سال گذشته با تغییر مدیریت پایگاه جهانی برج قابوس دور جدیدی از فعالیت‌ها برای شناساندن و معرفی بیش‌ازپیش این اثر آغاز و پلان مدیریتی آن تدوین شد و در اسفندماه هم اصلاح کانال دفع رطوبت برج در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش برنامه‌های مطالعاتی و اجرایی در برج قابوس در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در پلان مدیریتی برج که در سال گذشته تدوین شد تمام اهداف و برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت تعریف‌شده، به تصویب هیئت راهبردی رسیده و به میراث یونسکو  هم ابلاغ‌شده است.

جاوید ایمانیان با یادآوری اینکه امسال هم بخش مطالعاتی و هم بخش گردشگری برج بیش‌ازپیش موردتوجه قرار می‌گیرد، افزود: در بخش مطالعات کوتاه‌مدت و میان‌مدت برج قابوس، مطالعه سازه‌ای بنا، رفع خطر گنبد، دفع رطوبت بنا، پارازیت‌های گیاهی، رطوبت سنجی و استحکام‌بخشی سازه بنا در بازه زمانی چندساله انجام می‌شود.

وضعیت نامناسب گنبد مخروطی

وی ادامه داد: همچنین مطالعات حوزه گردشگری فرهنگی در توسعه پایدار گردشگری کنار برج قابوس و نقش دستگاه‌ها و عوامل مختلفی که می‌تواند در توسعه شهر گنبدکاووس نقش داشته باشد در پلان مدیریتی دیده‌شده است.

برج  قابوس تنها اثر جهانی گلستان است که هنوز از ظرفیت‌های آن استفاده‌نشده درحالی‌که می‌تواند  ظرفیت‌های بیشتری را برای شهر گنبدکاووس و استان ایجاد کندوی اضافه کرد: در پلان مدیریتی برج قابوس نقش مردم، هر یک از دستگاه‌ها و حتی NGO ها دیده‌شده است.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس به برنامه‌های کوتاه‌مدت در حفاظت و مرمت این اثر جهانی اشاره و تصریح کرد: در برنامه‌های کوتاه‌مدت رفع خطر و مرمت برج دیده‌شده که به‌زودی (در فروردین‌ماه) مرمت اضطراری گنبد مخروطی آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون گنبد مخروطی برج وضعیت مناسبی ندارد و علف‌ها، گیاهان، گل‌سنگ‌ها و رطوبت، بنایِ برج را تهدید می‌کند.

ایمانیان بابیان اینکه رطوبت هم به‌طور صعودی و هم تحتانی (از تپه و بدنه تپه) برج قابوس را تهدید می‌کند، گفت: اواخر سال گذشته اصلاح کانال دفع رطوبت برج بااعتباری حدود ۱۵ میلیون تومان انجام شد.

به گفته وی کانالی عمود بر کانال دور بنا ایجادشده که با مکش و گردش هوا به داخل کانال رطوبت تحتانی برج را خشک می‌کند.

آغاز پاک‌سازی علف‌ها و گل‌سنگ‌ها

وی از آغاز عملیات مرمت اضطراری گنبد و پاک‌سازی آن خبر داد و بیان کرد: در همین ماه عملیات علف زدایی، پاک‌سازی گل‌سنگ‌ها و سم‌زدایی برای از بین بردن بذر گیاهان و همچنین بندکشی بین مصالح، تعویض آجرهای شکسته و تزریق پری مال (مایع چسبنده که باعث تثبیت مصالح پودر شده می‌شود) آغاز می‌شود.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس از تهیه اکشن پلان برج قابوس در سال جدید خبر داد و گفت: سل گذشته پلان مدیریتی برج برنامه‌ها و اهداف (کوتاه، میان و بلندمدت) تدوین شد و امسال روش‌های اجرایی (اکشن پلان مدیریتی برج) تدوین می‌شود.

وی افزود: درواقع در این طرح مطالعاتی تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که می‌توانند درروش های اجرایی برای برج قابوس نقش داشته باشند، دیده می‌شوند.

ایمانیان به برنامه‌های توسعه گردشگری برج هم اشاره کرد و ادامه داد: در نوروز امسال برای نخستین بار در کشور سیستم الکترونیکی راهنمای مجازی گردشگر (هولوگرام) که بدنش مانکن بوده و لباس ترکمنی به تن آن شده و سرش مجازی و اثر هنرمندان گرگانی است، به کار گرفته و به دو زبان فارسی و لاتین این اثر جهانی و ظرفیت‌های شهر معرفی شد.

وی اضافه کرد: همچنین در نوروز امسال جشن نوروز گاه، بازی‌های بومی و محلی، رقص خنجر و پخش زنده برنامه‌های صداوسیما در کنار برج انجام شد که تا پایان سال این برنامه‌ها افزایش می‌یابد.

رشد ۲۰ درصدی بازدیدکنندگان برج

وی تصریح کرد: در شرایطی که در اکثر روزهای تعطیلات نوروز شاهد بارش باران بودیم اما افزایش ۲۰ درصدی بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته و بازدید مستقیم ۲۵ هزار و ۵۳۵ نفر از برج قابوس در ایام نوروز امسال نشان داد چنین رویدادهایی (برگزاری جشن نوروز گاه و ...) می‌تواند قطب جاذب برای گردشگران ایجاد کند.

ساخت تندیس‌های کوچک برای فروش و دادن هدیه از برج قابوس در برنامه دیده‌شده که می‌تواند در معرفی و جذب بیشتر گردشگر برای برج مؤثر باشدوی با تأکید بر اینکه برای افزایش چنین رویدادهایی در کنار برج قابوس باید برنامه‌ریزی کرد، گفت: اگر شهر (مردم و مسئولان) همگام باشند برنامه‌هایی برای این موضوع داریم.

ایجاد خانه جهانگرد زیر نظر پایگاه جهانی برج

ایمانیان همچنین از چاپ و توزیع ۲۳ هزار بروشور تبلیغاتی برای معرفی برج در نوروز امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد خانه جهانگرد یا خانه مسافر (کاملاً خصوصی اما زیر نظر پایگاه جهانی برج قابوس) و تجهیز این خانه‌ها و معرفی آن‌ها در کاتالوگ‌ها و بروشورهای تبلیغاتی و همچنین ساماندهی زیر ساختارهای گردشگری برای رفاه گردشگران (بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی اقوام، غذاها و ...) از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است.

به گفته مدیر پایگاه جهانی برج قابوس ظرفیت‌های بسیاری ازجمله مجموعه سوارکاری و وجود اقوام مختلف در شهر گنبدکاووس وجود دارد که می‌تواند در توسعه گردشگری این شهر در کنار برج قابوس به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: همچنین ساخت تندیس‌های کوچک از جنس چوب و سایر مصالح برای فروش و دادن هدیه از برج قابوس در برنامه دیده‌شده که می‌تواند در معرفی و جذب بیشتر گردشگر برای برج مؤثر باشد.

ایمانیان متذکر شد: برج جهانی قابوس تنها اثر جهانی گلستان و جزو ۲۱ اثر میراث جهانی کشور است که هنوز از ظرفیت‌های آن استفاده‌نشده درحالی‌که می‌تواند به‌عنوان اثر جهانی ظرفیت‌های بیشتری را برای شهر گنبدکاووس و استان گلستان ایجاد کند.

کد خبر 3944154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha