۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۰۲

مهم ترین کتاب حقوقدان مشهور استرالیایی به فارسی ترجمه شد

مهم ترین کتاب حقوقدان مشهور استرالیایی به فارسی ترجمه شد

کتاب «حقوق مسئولیت دولت» نوشته حقوقدان مشهور استرالیایی، جیمز کرافورد از سوی استاد و دانشجویان دانشگاه تهران به زبان فارسی ترجمه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حقوق مسئولیت دولت» نوشته حقوقدان مشهور استرالیایی، جیمز کرافورد به عنوان یکی از مهمترین کتاب‌های انگلیسی‌زبان در حوزه حقوق بین‌الملل به زبان فارسی ترجمه و در سال جدید روانه بازار کتاب شد.

این کتاب که در سال ۲۰۱۳ از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است یکی از کتاب‌های مرجع در زمینه مسئولیت بین‌المللی به شمار می‌آید.

علیرضا ابراهیم‌گل استادیار دانشگاه تهران به همراه سیامک کریمی، حسن خسروشاهی و پریسا روشنفکر، دانشجویان دوره دکتری حقوق بین‌الملل این کتاب حجیم را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

جیمز کرافورد، نویسنده این کتاب و قاضی کنونی دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) سال‌ها از عمرش را صرف مطالعه و پژوهش در زمینه حقوق مسئولیت دولت‌ها کرد. کمیسیون حقوق بین‌الملل، رکن فرعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، او را به عنوان گزارشگر خود در زمینه تدوین قواعد و مقررات مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها درباره اعمال متخلفانه بین‌المللی برگزید و دست آخر در دوران او بود که این موضوع به سرانجامی رسید.

این تجربه‌ها باعث شده تا کرافورد در زمینه مسئولیت بین‌المللی شهرت فراوانی پیدا کند. مترجمان کتاب، در مقدمه مفصل خود بر این کتاب نوشته اند: «کرافورد، این کتاب را با توضیحی مبسوط درباره چارچوب و تاریخچه مفهومی مسئولیت بین‌المللی آغاز می‌کند. او این کار مهم را از لابه‌لای آثار حقوقدانان متقدم شروع، با توضیح عقاید و آثار حقوقدانان قرن نوزدهمی و بیستمی پیش برده تا نهایتاً به کار کمیسیون حقوق بین‌الملل در دوره معاصر می‌رسد.» 

این مقدمه می‌افزاید: «کتاب در فصل دوم و سوم تا اندازه‌ای کاربردی شده و توضیح می‌دهد که مبنای تحقق مسئولیت بین‌المللی، یعنی فعل و ترک فعل‌های متخلفانه بین‌المللی چیست، چه تعریفی دارد و چگونه باید آن را از عمل مشروع تمیز داد. از فصل چهارم به بعد، کتاب تقریباً با خوی و خصلت عمدتاً تئوریکِ سه فصل نخست، وداع کرده و یک به یک قواعد موجود در حقوق مسئولیت بین‌المللی را واشکافی می‌کند.»

به نوشته مترجمان کتاب، «نباید این نکته را ناگفته گذاشت که نویسنده استرالیایی این کتاب، در رگ و پی قواعد موجود حقوق مسئولیت باقی نمانده و در برخی از حوزه‌های این نظام حقوقی که امکان انکشاف بیشتر در آینده را دارند، ره‌یافت‌ها و پیشنهادهایی برای تغییر و تحول یا بناسازی قواعد جدید به دست داده است.» 

این کتاب با عنوان «حقوق مسئولیت بین‌المللی» در ۹۹۰ صفحه و از سوی انتشارات قلم سنگلج منتشر شده است. 

کد خبر 3949710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha