۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۴۶

رئیسی در گفتگوی ویژه خبری:

مصمم به تغییر وضعیت اقتصادی به نفع مردم هستیم

مصمم به تغییر وضعیت اقتصادی به نفع مردم هستیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسکن مهر را در سال اول به متقاضیان تحویل می دهیم، گفت: مصمم به تغییر وضعیت اقتصادی به نفع مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به برنامه اش برای مقابله با فقر اظهار کرد: من در زندگی ام طعم فقر و یتیمی را چشیده ام و در کودکی و نوجوانی در محرومیت بوده ام و به همین خاطر با شرایطی که مردم را رنج می دهد آشنایی دارم.

وی افزود: خانواده ای که تمام درآمدش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است چگونه می خواهد زندگی کند. بسیاری از تحصیل کردگان ما جویای کار هستند. بسیاری از مفاسد و آسیب های اجتماعی برای همین بیکار بودن است.

رئیسی ادامه داد: مگر می شود نتوان در کشوری که در دنیا به عنوان الگو مطرح می شود، فقر را حل نکرد. ما مصمم هستیم که شرایط اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهیم.

وی در ادامه با اشاره به مفاسد اداری با بیان اینکه فساد مردم ما را آزرده است، گفت: مفاسد به هیچ عنوان برای مردم قابل تحمل نیست. بایستی شرایط به خصوص برای دهک های پایین متحول شود.

رئیسی با بیان اینکه بدون دستانی که بخواهد برای ما از بیرون گره گشایی کند و با کمک نیروی متراکم درونی امکان گره گشایی از زندگی مردم وجود دارد، اظهار کرد: یارانه ای که امروز پرداخت می شود باید برای دهک های پایین به ۲ تا ۳ برابر افزایش یابد و می شود ریشه فقر را به طور مطلق از بین برد.

کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه می شود با توانمندسازی فقرا خانه ارزان قیمت در اختیار آن ها قرار داد، گفت: برخی با نظرات ما مخالفت کردند اما بر اساس متن برنامه ششم توسعه، بایستی نرخ بیکاری از ۱۲ درصد امروز به ۸ درصد برسد که این مساله بدون ایجاد اشتغال میلیونی امکان پذیر نیست.

وی درباره برنامه دولتش برای ارتباط گیری با مردم، تصریح کرد: هیچ زمانی رابطه ام با مردم قطع نشده است. هر شب به مسجد می روم. کدام مسئول را شما می بینید که اینگونه خود را در منظر مردم قرار دهد.

رئیسی افزود: من در هفته یک روز را برای ارتباط با مردم قرار داده ام. ارتباط با مردم امری ضروری برای دولت است و این ارتباط برای طلبه ای مانند من ضروری تر خواهد بود. یکی از زمینه هایی که می توانیم با کمک آن، نقص های دولت را بفهمیم، ارتباط با مردم است.

وی درباره رویه اعضای دولتش در برخورد با محرومیت مردم، گفت: رویه اشرافی گری، آسیب بزرگی برای دولت مردان است. دولتمردان باید در عمل نشان دهند که با مردم هستند. پیام انقلاب اسلامی هم همین بوده است؛ مساله اشرافی گری طوری نیست که در یکجا ساکن باشد و بماند.

کاندیدای ریاست جمهوری در همین باره افزود: مردم انتظار پرداخت های نجومی و پرداخت نامتعارف را ندارند. خدمت به مردم هیچ گونه سازگاری را اشرافی گری ندارد. اگر دولت می خواهد نظام سلامت اداری را برپا کند، باید خودش سالم باشد و کاملا زندگی محرومین را حس کند.

وی با بیان اینکه باید کاری کرد تا ساختارهای ناسالم تصحیح شود، گفت: ما باید کاری کنیم تا انگیزه های مجرمانه و ساختارهای فسادزا اصلاح شود. ما باید نوعی نظام بانکی شکل بدهیم که امکان اختلاس در آن نباشد.

رئیسی با تاکید بر این نکته که قبل از هر شخصی رئیس جمهور باید مدعی فساد باشد، تصریح کرد: اولین وظیفه در امر مبارزه با فساد، متوجه رئیس جمهور و وزرا است. البته نمی گوییم که همگان یک شبه معصوم شوند اما نباید اجازه داد که فساد در جایی لانه کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر نزدیک ترین افراد هم در هر جایگاهی فساد کردند، عدالت اداری حکم می کند که با آن فرد برخورد شود. در برخورد با مفاسد، قوه قضاییه در مرتبه بعدی قرار دارد و نخستین مسئول رئیس جمهور است.

کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه فاصله طبقاتی در جامعه زیاد شده است، گفت: یکی از برنامه های ما تجدید نظر در پرداخت های یارانه ها خواهد بود. هر چه این فاصله کمتر شود و همه بتوانند از مواهب و عدالت برخوردار شوند، به نفع آرامش جامعه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه دولتش برای زنده نگه داشتن ارزش های انقلابی گفت: تعهد ما به ملت ایران این است که بنیاد یک دولت انقلابی همراه با عقلانیت را بر پا کنیم. مخصوصا می گویم عقلانیت چون عده ای فکر می کنند، انقلابی بودن یعنی نگاه به منافع زودگذر در حالیکه انقلابی گری یعنی نگاه به منافع جامع مردم.

رئیسی با بیان اینکه تعهد ما با مردم ایجاد دولت کار و کرامت خواهد بود تصریح کرد: کار به معنی دوری از هر گونه باندبازی، رفیق بازی، فساد و هر آن چه مردم از آن گله دارند، است. این کار باید فقر و بحران بیکاری را از بین ببرد. معنی کار این است که حقیقتا زمان دادن وعده و عمل نکردن به آن به پایان برسد.

وی درباره کرامت انسانی گفت: فلسفه بعثت پیامبر اسلام کرامت بوده است. کرامت یعنی اینکه مادری برای بیکاری فرزندش گریه نکند. کرامت یعنی اینکه پدری برای خانه و خانواده اش شرمنده نباشد. کرامت یعنی اینکه کاراگاه ها تعطیل و کارگرها بیکار نشوند.

رئیسی در همین باره افزود: این باعث می شود که زنان، دختران، مردان و جوانان ما زندگی با کرامتی داشته با شند و تحقیر نشوند. پیدا کردن شغل و مسکن نباید برای مردم ما به شکل تحقیرآمیزی دربیاید.

کاندیدای ریاست جمهوری درباره نوع مواجهه دولتش در مواقع اختلاف با سایر قوا گفت: دستگاه های اجرایی، قضایی و قانون گذاری باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. استقلال قوا به معنی عدم همکاری نیست. لازمه کار حکومتی مانند مبارزه با فساد، همکاری میان قوا است.

رئیسی تصریح کرد: اگر اختلافی هم بود باید میان خودمان حل شود. اینکه دولت با دستگاه های فسادزا برخورد می کند، همین برای مردم اطمینان بخش است. اجزای دولت در هر بخشی به جای ایجاد نگرانی برای مردم، باید اعتماد آن ها را جلب کنند. مردم باید مطمئن باشند که مسئولین شان دلسوزند و دارند برای آن ها کار می کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری درباره رویه دولتش در قبال نقد رسانه ها اظهار کرد: لازمه اصلاح و اصلاح پذیری، شنیدن نقد است. شنیدن نقد امر موثری است که انسان گره ها را ببیند. اگر سخنی در مقام نقد دولت گفته می شود باید به عنوان فرصت تلقی شود نه اینکه دست به نامه شویم و از نماینده ای شکایت کنیم. البته نقد باید منصفانه باشد.

وی افزود: از نظر ما مطبوعات، اساتید دانشگاه و علما به عنوان نیروهایی که درد جامعه را می فهمند، می توانند دولت را در اصلاح امور کمک کنند. آنچه دولت را از کژی ها و فساد حفظ می کند، نقد منصفانه است.

رئیسی درباره برنامه اش برای تسهیل ازدواج جوانان گفت: مسکن و تسهیلات ازدواج برای جوانان سخت شده است. آقا یا خانمی، فرش زیر پایش را می فروشد به این امید که دیوار خانه اش بالا برود اما آقایان گفتند که مسکن مهر مشکل دارد؛ من هم نمی گویم مشکل ندارد اما آقایان می آمدند و حلش می کردند. مشکل این است که یک جوان با تسهیلات سختی مواجه می‌شود، ما بنا داریم مسکن مهر را در همان سال اول به متقاضیان تحویل دهیم.

وی افزود: در وهله نخست، تسهیلات و در وهله های دوم و سوم، به ترتیب شغل و مسکن به عنوان دغده های جوانان باید به پایان برسد.

رئیسی همچنین درباره دویکرد دولتش نسبت به چگونگی برخورد با رهاشدگی در فضای مجازی گفت: ما یک بار خدمت آیت الله جوادی آملی از لفظ فضای مجازی استفاده کردیم؛ وی گفت که بهتر است بگویید فضای حقیقی. این فضا تمامی شئونات زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و باید به طور کامل آن را درک کرد.

وی اضافه کرد:یکی از خوبی های این فضا، دسترسی به اطلاعات است که باید مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می توانیم با ساخت نرم افزارها و سخت افزارهایی در این فضا، ایجاد اشتغال هم بکنیم؛ کاری که در هند، پاکستان یا بسیاری از کشورها انجام شده است.

کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید از این فضا برای حضور در زندگی خصوصی مردم استفاده شود. مردم می خواهند آنچه زندگی شان را تهدید می کند، نباشد تا آرامش جوانان مان تامین شود.

وی در ادامه گفت: ما دولت را پشت ویترین قرار می دهیم و تمام گردش های اقتصادی را به مردم اعلام می کنیم. حتما باید از این فضا برای این امر استفاده کرد.

رئیسی همچنین درباره برنامه های فرهنگی دولتش اظهار کرد: کشور و انقلاب ما، فرهنگی است. از میان ابعاد فرهنگی هم مظلوم ترین بعد، هنر است. ابعاد مختلف هنر باید مورد توجه قرار بگیرد. همواره آثار هنری ما با تعقل و حکمت همراه بوده است. در حوزه هنر، سینما و شعر باید کارها و مدیریت هایی انجام شود.

وی ادامه داد: امروز فرهیختگان و هنرمندانی داریم که دغدغه دارند و خودشان می توانند در اداره امور صاحب نقش باشند و دولت هم می تواند ناظر بر کار آن ها باشد.

رئیسی گفت: حتما در همه ابعاد هنر به ویژه در سینما برنامه دارم. خود سینماگران می توانند با نظارت دولت، کارهایی را انجام بدهند.

کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه اظهارات خود با اشاره به رابطه آموزش عالی، بازار کار و سیاست گفت: باید میان آموزش عالی، بازار کار و سیاست ارتباط عمیقی ایجاد شود تا فارغ التحصیلان وارد بازار کار شوند. وقتی حرف از اقتصاد مقاومتی می شود، چنین نیست که فقط وزارت اقتصاد حس این مساله را بگیرد بلکه وزارت مثلا سیاست خارجه هم باید حس بگیرد.

رئیسی ادامه داد: باید میان سیاست داخلی، خارجی، دانشگاه و بازار کار ارتباط تنگاتنگی ایجاد شود تا هر کدام بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. کشوری گام های توسعه و پیشرفت را برنداشته جز اینکه کل آن کشور، حس توسعه را گرفته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره نوع مواجه دولتش در برابر تهدیدات دشمنان خارجی اظهار کرد: راه مقابله با این تاکتیک دشمنان، وحدت و اقتدار کشور است. اگر دشمن ببیند که ما انسجام داریم، عقب نشینی می کند. اینکه بگوییم، تحریم ها اثر دارد، باعث تشدید آن می شود.

رئیسی در همین باره تاکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم و همه سلایق با یکدیگر وحدت داشته باشند، یقین بدانیم که آمریکا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. ما در خلیج فارس دیدیم که جوانان ما چگونه آن ها را در وضعیت تحقیرآمیزی قرار دادند.

وی ادامه داد: در ۳۸ سال گذشته هر جا که سستی کردیم، دشمن جلو آمده و هر جا به اقتدار و ملت خودمان تکیه کردیم، پیروز شده ایم.

رئیسی در پایان اظهارات خود گفت: ملت ایران بداند به هیچ عنوان، تبلیغات ناصواب و زخم زبان ها ما را مانند استاد شهید بهشتی از میدان به در نخواهد کرد. ما بنای بر خدمت برای مردم را خواهیم داشت. اگر سردار سلیمانی از مجاهدت خسته شد، ما هم خسته خواهیم شد.

کد خبر 3963303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • 29اردیبهشت متحد مینویسیم "سیدابراهیم رئیسی" IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      0 0
      درود بر گفتمان و چهره نورانیت سید اولادپیغمبر.درود به برنامه هایت.خسته شدیم آنفدر تو اداره ها نظر منفی شنیدیم.صلی علی محمد بوی محمد آمد.