۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۴

حجت‌الاسلام سروری در گفتگو با مهر:

شاد کردن دل مستمندان و صدقه دادن از بهترین اعمال شب قدر است

شاد کردن دل مستمندان و صدقه دادن از بهترین اعمال شب قدر است

کرمانشاه- استاد و محقق برجسته دینی یاد خداوند و عبادت همراه با بینش را بهترین عمل در شب قدر دانست و گفت: شاد کردن دل مستمندان و صدقه دادن از بهترین اعمال شب قدر است.

حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص فضایل شب قدر اظهار داشت: شب قدر فرصت بسیار خوبی است که انسان مس وجودش را با شستشوی فکر و روح  و زدودن غبار از آینه دل، به طلایی ناب تبدیل کند همانطور که در شعر بیان شده است:«دست از مس وجود چو مردان ره بشوی/ تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی.»

وی در ادامه بیان کرد: در شب قدر، بهترین موقعیت فراهم شده تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم.

نویسنده کتاب «پنجره ای به زندگی» با تاکید بر اینکه باید شب قدر را برای آبادانی خانه آخرت قرار دهیم، افزود: در این شب به اعمال نیک و خیر توجه نماییم و خود را محروم نکنیم.

وی اظهار کرد: حضرت موسی علیه السلام در شب قدر به خداوند متعال عرض کرد؛ «خدای من، رحمت تو را می‌خواهم، فرمود: رحمت من از آن کسی است که در شب قدر به فقیرها رحم کند، عرض کرد خدای من، جواز عبور از صراط تو را می‌خواهم، فرمود: جواز برای کسی است که در شب قدر صدقه‌ای بدهد، شب قدر فرصت پیمانه پرکردن در ترازوی بندگی خدا قرار دادن است».

حجت الاسلام سروری با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم گفت: خداوند بعد از آنکه درک شب قدر را مسئله‌ای خاص عنوان کرده، فرمود: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ [قدر/۳] شب قدر، از هزار ماه بهتر است».

نویسنده کتاب "اخلاق کریمانه" اظهار داشت: شب قدر نه تنها بر تمام شب‌ها برتری دارد؛ بلکه برتری آن از هزار ماه است. هزار ماهی که بیش از عمر یک انسان هشتاد ساله است.

وی در ادامه افزود: حُمران، معنای آیه ۳ سوره مبارکه قدر را از امام باقر علیه ‌السلام پرسید و حضرت پاسخ دادند «الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا مِنَ الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ أَنْوَاعِ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی أَلْفِ شَهْرٍ لَیْسَ فِیهَا لَیْلَةُ الْقَدْر»؛ عمل صالح در این شب، از نماز و زکات و دیگر کارهای نیک، برتر از عمل در هزار ماهی است که در آنها شب قدر وجود نداشته باشد.

وی شاد کردن دل مستمندان و فقیران و صدقه دادن را از بهترین اعمال شب قدر دانست و عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید: «وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ» و به هر چیزی که خدا به تو عطا کرده بکوش تا ثواب و سعادت سرای آخرت را تحصیل کنی؛ «وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا»  و سهم خود را از دنیا فراموش مکن؛ «وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ ...» و تا توانی به خلق نیکی کن چنانکه خدا به تو نیکویی و احسان کرده است.

دعاهای شب قدر می‌تواند بهترین چراغ برای بندگی در طول سال را در وجود ما روشن کند

این استاد و محقق برجسته حوزه علمیه افزود: شب قدر که شب‌زنده‌داری است توفیقی خاص به ویژه برای نزدیک‌تر شدن به حضرت حق است.

حجت الاسلام سروری سپس شعری زیبا و روح بخش با این مضمون سروده و می‌گوید: «گر در سرت شوق وصال یار داری/باید که خاک درگه اهل ولا شوی.»

وی توجه به دعاهای شب‌های ماه مبارک رمضان به عنوان مجموعه‌ای روشن ‌بخش را متذکر شد و گفت: این دعاها می‌تواند بهترین چراغ برای بندگی در طول سال را در وجود ما روشن کند، کسی که سی شب با ۱۰۰۰ اسم خداوند در جوشن کبیر مانوس باشد  نوعی سنخیت با محبوب در او ایجاد می‌شود و به قول حافظ: «گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد/ بالله کز آفتاب فلک خوبتر شوی.»

نویسنده کتاب «بصیرت در زندگی»  بیان کرد: توجه به معانی ۱۰۰۰ اسم خداوند و یا عبارت دعای ابوحمزه ثمالی ببین با دل انسان چه می‌کند و چه نوری از حضرت حق در این دل ایجاد می‌شود.

وی تفکر و یاد خداوند و عبادت همراه با بینش را بهترین عمل در شب قدر دانست و افزود: اگر دعا و قرآن می‌خوانیم یادمان باشد که در فلسفه همه این‌ها بیندیشیم، در شبی که عبادتش بهتر از هزار سال است به بنیان‌های فکری خود هم نظم بدهیم و با خداوند عهد نماییم زین پس، همه کارها و حرف زدن‌ها و رفتار ما، همه و همه همراه با  تعقل و تفکر باشد.

حجت الاسلام سروری تفکر را وسیله‏ای دانست که هرگز نظیر آن برای وصول به مقامات بندگی و عوالم عبودیت یافت نمی‌شود، همچنین اولین جاده رسیدن به خدا معرفت است و بهترین عمل در شب قدر کسب معرفت الهی است.

نویسنده کتاب «الفبای زندگی» طلب علم و یادگیری احکام خدا و اصول و فروع دین خدا را از بالاترین عبادت‌ها در شبهای قدر دانست و گفت: علم به معارف الهی باعث می‌شود که انسان در عرصه‌های مختلف زندگی نلغزد و بسیاری از بزرگان دین توفیق خود را در بزرگداشت این شب‌ها می‌دانند، همچنان که نگارش کتاب دعای با ارزشی مانند «جواهر الکلام» و «المیزان» در شب‌های مبارک قدر به پایان رسیده است.

درهای آسمان‌ها در شب قدر باز می‌شود / در این شب باید به یاد امام زمان (عج) باشیم

وی با یادآوری حدیثی گرانمایه از پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) گفت: رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می‌فرمایند که «درهای آسمان‌ها در شب قدر باز می‌شود، بنابراین بنده‌ای در آن نماز نمی‌خواند، مگر این که خداوند متعال در مقابل هر سجده‌ای درختی در بهشت برای او می‌نویسد که اگر سواره، صد سال در سایه آن حرکت کند به انتهای سایه‌اش نمی‌رسد و در مقابل هر رکعت خانه‌ای از در و یاقوت و زبرجد و مروارید و در مقابل هر آیه‌ای تاجی از تاج‌های بهشت و در مقابل هر «سبحان اللّه گفتن» پرنده‌ای از پرندگان بهشت، و در مقابل هر نشستن درجه‌ای از درجات بهشت و در مقابل هر تشهدی بالا خانه‌ای از بالا خانه‌های بهشت و در مقابل هر سلام دادن، لباسی از لباسهای بهشت برای او می‌نویسد و آنگاه که سپیده صبح بدمد خداوند از دختران پستان برآمده مأنوس، و کنیزان خوش اخلاق و خدمت کارانی جاویدان، و بهترین پرندگان و بوهای خوش و نعمتهای خوب و تحفه‌ها و هدایا و خلعتها و کرامتها و آنچه نفس میل دارد و دیدگان از آن لذت می‌برد به او عنایت می‌فرماید، و شما در آن جاوید هستید.»

حجت الاسلام سروری در ادامه بیان کرد: ملائکه در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش می‌شوند، بر مجالس مؤمنین گذشته، بر آنان سلام می‌کنند و برای دعاهای آنها «آمین» می‌گویند، تا آنگاه که سپیده دم طلوع کند.

نویسنده و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه در شب قدر دعای کسی رد نمی‌شود مگر پنج گروه، افزود: این ۵ گروه شامل: کسی که عاق والدین شده باشد، کسی که قطع کننده صله رحم باشد، کسی که شراب بنوشد، کسی که دشمنی مؤمنی در دلش باشد و کسی که حق الناس به گردنش است.

وی با تاکید بر اینکه باید شبهای قدر را مغتنم بدانیم، گفت: این شبها پیوند با ولی عصر (عج) دارد، پیوندی که امام باقر علیه السلام درباره آن فرمودند «إِنَّهُ لَیَنْزِلُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ إِلَی وَلِیِ الْأَمْرِ تَفْسِیرُ الْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً یُؤْمَرُ فِیهَا فِی أَمْرِ نَفْسِهِ بِکَذَا وَ کَذَا وَ فِی أَمْرِ النَّاسِ بِکَذَا وَ کَذَا»؛ در شب قدر تفسیر امور سال به سال بر ولیّ امر (امام زمان علیه السلام)،  نازل می‌شود و در آن ولی امر (امام زمان علیه السلام)، مأمور می‌شود که در کار مربوط به خودش چنین و چنان و در کارهای مربوط به دیگران چنین و چنان کند (الکافی،ج۱،ص۲۴۸).

حجت الاسلام سروری بیان کرد: مطمئناً دعای امام زمان عجل ‌الله ‌تعالی‌ فرجه، دعای مستجاب است، اگر شخصی در خلوت خویش با حضرت پیوند برقرار کرده و با او به گفتگو بنشیند و خواسته‌هایش را بگوید؛ حضرت نیز حوائج او را از خداوند می‌گیرد. در این شب باید به یاد امام زمان (عج) بود که طلوع فجر حقیقی برای زندگی ماست.

کد خبر 4005669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha