۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیرو عنوان کرد؛

ضرورت فعال‌سازی کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات یا میان رودان

ضرورت فعال‌سازی کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات یا میان رودان

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: سدسازی‌های ترکیه می‌تواند منطقه و ایران را با خطری جدی مواجه کند و ضروری است کنوانسیون مدیریت آب میان‌رودان را فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، هدایت فهمی معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه تا کنون بخش مهمی از آورد کل رودخانه دجله و فرات به واسطه سدسازی ها، تغییر اقلیم و برداشت های آب در منطقه از بین رفته است، گفت: سدسازی های ترکیه می تواند منطقه و ایران را با خطری جدی مواجه کند و از این رو ضروری است کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات یا میان رودان را فعال کنیم.

فهمی در خصوص تکالیف وزارت نیرو برای مقابله با کانون های گرد و غبار در خوزستان، اظهار کرد: طبق مصوبه دولت، وزارت نیرو مکلف به تامین و تخصیص آب برای دو تالاب مهم و تاثیرگذار شادگان و هورالعظیم در خوزستان شد که میزان تخصیص آب به هر دو تالاب بر اساس آمار موجود در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارند.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو ادامه داد: بررسی وضعیت آبی تالاب شادگان در فاصله سال های ۷۸ تا ۹۶  نشان می دهد، ۲۳ درصد از منطقه در سال آبی ۷۸، ۳۸ درصد در سال آبی ۹۲، ۳۶ درصد در سال آبی ۹۵ و ۳۸ درصد در ۹ ماهه نخست سال آبی ۹۶، برخوردار از آب بوده است.

وی با بیان اینکه میزان آب رهاسازی شده در حوزه شادگان طی ۹ ماه نخست سال آبی ۹۶، ۵۲۸ میلیون مترمکعب بوده، ابراز امیدواری کرد: این میزان تا پایان سال آبی ۹۶ به ۷۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی آب شیرین این تالاب برسد.

فهمی ضمن یادآوری این موضوع که شادگان تنها از آب شیرین تغذیه نمی شود و بخشی از حق آبه شادگان نیز از آب شور تامین می شود، خاطرنشان کرد: تخلیه زهاب کشاورزی و فاضلاب روستایی و شهری در بدنه تالاب، گذر جاده های ارتباطی از درون تالاب، تغییر کاربری اراضی، وجود شهرک صنعتی شادگان و فعالیت های نفتی برخی از چالش های مهم این تالاب ارزشمند است که به دلیل خشک شدن بخش هایی از آن به یکی از کانون های داخلی گرد و غبار در خوزستان تبدیل شده است.

به گفته وی، پایش کمی و کیفی رودخانه های مارون و جراحی، لایروبی انهار ورودی به تالاب، آبراهه ها و رودخانه های مسدود شده برای باز شدن مسیر آب ورودی به تالاب، تعیین حدود بستر و حریم تالاب به منظور جلوگیری از دست اندازی به تالاب بخشی دیگر از اقدام های وزارت نیرو برای حفظ و احیاء این تالاب مهم است.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو اشاره ای هم به مهم ترین چالش های تالاب هورالعظیم داشت و افزود: تخلیه زهاب کشاورزی در بدنه تالاب، توسعه فعالیت های نفتی، جاده های ارتباطی در درون تالاب و مشکلات ایجاد شده به دنبال این جاده کشی ها برای آبررسانی، رسوب گذاری و کاهش ظرفیت عبوری در بستر رودخانه های ورودی به هورالعظیم از جمله مهم ترین چالش های این اکوسیستم ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم، کاهش بارش و تغییر میزان روان آب ها به چالشی مهم برای اکثر رودخانه های کشور تبدیل شده است، رسوب گذاری و کاهش ظرفیت عبوری در بستر رودخانه ها است.

به گفته فهمی، در سال آبی ۹۲، ۵۲ درصد سطح تالاب هورالعظیم آب گیری شده بوده که این میزان در سال آبی ۹۵ به ۵۷ درصد و در سال آبی ۹۶ به ۷۶ درصد رسیده که در دو دهه اخیر بالاترین میزان آبگیری تالاب هورالعظیم بوده است.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو ادامه داد: در سال ۹۲، حدود یک میلیارد متر مکعب آب در هورالعظیم رهاسازی شد که این میزان در سال ۹۲ و ۹۳ به حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب، در سال ۹۳ و ۹۴ به واسطه خشکسالی شدید به یک میلیارد متر مکعب، در سال ۹۴ و ۹۵ نزدیک به دو میلیارد متر مکعب و در سال ۹۶ تا کنون به حدود میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با یادآوری اینکه میزان حق آبه محیط زیستی تالاب هورالعظیم در زمان ترسالی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد متر مکعب است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به دلیل اهمیت تالاب هورالعظیم، بیش از حق آبه محیط زیستی این تالاب، رهاسازی آب داشته است.

فهمی به برخی اقدام های وزارت نیرو در تالاب هورالعظیم نیز اشاره کرد و گفت: لایروبی رودخانه ها و آبراهه ها، انجام مطالعات حق بستر و حریم، نشانه گذاری حریم تالاب هورالعظیم و ترمیم سازه هایی که منجر به حفظ آب در تالاب شود بخشی از این اقدام ها است.

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در خصوص دریاچه نمک قم نیز با بیان اینکه تبدیل دریاچه نمک قم به کانون گرد و غبار می تواند تبعات محیط زیستی و اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد، گفت: در راستای تعادل بخشی آب های زیرزمینی، ۲۲ میلیون مترمکعب آب از طریق تعادل بخشی آب به دریاچه نمک قم سرریز شد.

کد خبر 4039615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha