۴ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۲

بررسی ساختارشناسی تاریخی تحلیلی شعر کودک در یک کتاب

بررسی ساختارشناسی تاریخی تحلیلی شعر کودک در یک کتاب

کتاب ساختارشناسی تاریخی تحلیل شعر کودک به قلم محمد دهریزی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات مدرسه کتاب «ساختارشناسی تاریخی و تحلیل شعر کودک و نوجوان» را به قلم محمد گودرزی دهریزی منتشر کرد.

این کتاب به گفته مولف آن در مقدمه، با رویکردی ساختارشناسانه، سیر تاریخی شعر کودک را بررسی و تقسیم‌بندی جدید از دوره‌های تاریخی شعر کودک ارائه کرده و به اقتضای این رویکرد، در خلال بررسی تاریخی و ساختارشناسی شعر کودک، ویژگی‌های شعر شاعران کودک و نمونه‌هایی از شعر آنان را نیز در خود قرار داده است.

دهریزی در این کتاب که در یازده فصل تدوین شده است، نخست به سراغ معرفی اشعار کودک پسند دوره باستان و پس از آن رفته و آنها را از منظر متن و موسیقی مورد بررسی قرار داده است. در بخش دوم کتاب مولف به اشعار کودک فهم در دوره اسلامی تا مشروطه توجه نشان داده و به طور ویژه به موضوع دوبیتی‌ها و منظومه‌های کودکانه در این بخش پرداخته است.

در بخش سوم کتاب اشعار کودکانه نما از عصر مشروطه تا آغاز پهلوی مورد توجه قرار گرفته و زمینه‌های تاریخی پیدایش شعر خاص کودک در این عصر روایت شده و پس از آن در فصل چهارم نظم‌های کودکانه در دوره پهلوی تا پیش از پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است و سه دوره‌ای که از آن به عنوان تجربه‌اندوزی، شکفتگی و بازنگری فنی در ساختار شعر کودک یاد شده مورد تحلیل قرار گرفته است.

کتاب از فصل پنجم به موضوع شعر ناب کودک و نوجوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد شده و سه دوره کیمت گرایی، تکامل و افول این جریان در فاصله سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ را مورد بررسی قرار داده است.

دهریزی در فصل ششم به معرفی شاخص‌ترین گونه‌های شعر کودک و نوجوان و پس از آن در فصل هفتم به موضوع ساختارشناسی شعر ناب کودک و نوجوان توجه نشان داده است و موضوعاتی مانند ادبیت، انسجام، مثبت‌گرایی، مخاطب محوری، موسیقی، واج آرایی، عناصر عاطفه و تخیل و صناعات ادبی در ساختار اشعار، حضور عناصر اندیشه و زبان و ساختار در این اشعار را مورد توجه قرار داده است.

فصل هشتم تا یازدهم از این کتاب به ترتیب به معرفی شاعران کودک و نوجوان و گزیده اشعار آنان در عصر مشروطه، پهلوی، پیروزی انقلاب تا دهه هشتاد، دهه هشتاد و نود پرداخته است.

انتشارات مدرسه این کتاب را در ۲۳۲ صفحه و با قیمت ۱۲۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

کد خبر 4040590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha