۱۸ آبان ۱۳۸۵، ۱۰:۰۵

/گزارش خبری مهر/

واکنشهای منطقه ای و بین المللی به کشتار زنان و کودکان بیگناه فلسطینی در بیت حانون

واکنشهای منطقه ای و بین المللی به کشتار زنان و کودکان بیگناه فلسطینی در بیت حانون

ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در جنایتی تازه در شهرک بیت حانون شماری از مردم به ویژه زنان و کودکان را به خاک و خون کشید که این اقدام با موج محکومیت وسیع منطقه ای و بین المللی روبرو شده است و محافل سیاسی خواستار اقدام شورای امنیت برای توقف این جنایات شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جنایت روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در بیت حانون، دست کم 20 فلسطینی شهید و بیش از 40 تن دیگر زخمی شدند؛ واکنشهای منطقه ای و بین المللی به این جنایات به این شرح است :

ایران :

جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این جنایات، نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی این جنایتها را خواستار شد.

سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در بیت حانون گفت : سازمان ملل با برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت و محکومیت سریع رژیم صهیونیستی، تدابیری عاجل در صیانت از حقوق شهروندان و جان و مال فلسطینیان اتخاذ نماید. 

وی افزود: این جنایات که یاد آور جنایات قانای لبنان بوده، نشانگر عمق قساوت و سنگدلی رهبران جنایت پیشه رژیم صهیونیستی می باشد که با هیچ معیار انسانی و بشری مطابقت نداشته و به شدت مورد محکومیت تمامی جهانیان است.

روسیه 

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای نگرانی شدید خود را از شهادت 18 فلسطینی از جمله شماری از زنان وکودکان فلسطینی در حمله اسرائیل به شهرک بیت حانون ابراز داشت.

در این بیانیه آمده است: مسکو از این حادثه مصیب بار که شماری قربانی غیرنظامی برجای گذاشت شدیدا ابراز تاسف می کند و در تلاش برای توقف خونریزی، از دو طرف می خواهد تا حملات خود را متوقف و تدابیری فوری را برای ثبات اوضاع و از سرگیری گفتگوی سیاسی اتخاذ کنند، زیرا گزینه منطقی دیگری غیر از این گزینه وجود ندارد.

سازمان کنفرانس اسلامی

در همین حال، "اکمل الدین اوغلو"  دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه ای کشتار زشت اسرائیل در شهرک بین حانون و روستای فلسطینی الیامون را محکوم و خواستار تحرک شورای امنیت برای مقابله با "ترویسم دولتی" اسرائیل شد.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی خواستار "تحرک فوری شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد برای توقف تجاوزگری اسرائیل و اتخاذ تدابیری برای حفاظت از ملت فلسطین در قبال تروریسم دولتی اسرائیل شد".

اوغلو گفت : عملیات اسرائیل علیه فلسطینیان نشان دهنده آن است که اسرائیل به قوانین بین المللی بی اعتنایی کرده و بر ارتکاب جنایت های جنگی و نقض قرارداد چهارم ژنو اصرار می ورزد که این امر ایجاب می کند تا برای توقف این جنایت ها و توقف نقض قوانین تحرک بین المللی صورت گیرد.

فرستاده سازمان ملل متحد

از سوی دیگر، "الوارو دی سوتو" فرستاده سازمان ملل متحد به خاورمیانه نیز در بیانیه ای گفت که از گلوله باران شهرک بیت حانون به وسیله اسرائیل و شهادت و زخمی شدن شماری از فلسطینیان عمیقا شوکه شده است.

دفتر دی سوتو در بیانیه ای افزود که "وی با محکوم کردن این اقدام اسرائیل از کابینه اسرائیل می خواهد تا بدون درنگ عملیات نظامی خود را متوقف کند".

شاه اردن

عبدالله دوم شاه اردن نیز از دیگر شخصیت های سیاسی بود که "کشتار پلید" نیروهای اسرائیلی در شهرک بیت حانون در شمال نوار غزه را محکوم کرد و گفت :همه تلاش خود را برای توقف عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه انجام خواهد داد.

خبرگزاری رسمی اردن "پترا" گزارش داد: شاه اردن در تماس تلفنی با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن این کشتار زشت نیروهای اسرائیلی تاکید کرد که اردن همه تلاش خود را برای توقف عملیات نظامی اسرائیل و پایان درد و رنج ملت فلسطین بکار خواهد بست.

شاه اردن همچنین خواستار ضرورت تحرک فوری جامعه بین المللی و قدرت های تاثیر گذار جهانی برای احیای روند صلح در مسیر صحیح آن شد و گفت که از سرگیری روند صلح در سریعترین زمان ممکن یک نیاز ضروری به شمار می رود.

ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای عملیات نظامی "ویرانگر و نامتناسب" اسرائیل را محکوم و اعلام کرد: پاسخ نامتناسب اسرائیل، ضربه ای به تلاش های صلح محسوب می شود و باعث افزایش خشونت ها خواهد شد.

اتحادیه اروپا

از سوی دیگر، کمیسیون اروپا اعلام کرد که از حمله خونین ارتش اسرائیل به نوار غزه عمیقا دچار ضربه و شوکه شده است و "بنیتا فررو والدنر"  کمیسر امور خارجی اروپا گفت : قتل این تعداد از غیرنظامیان از جمله شمار زیادی از کودکان شوک شدیدی وارد کرده است. وی همه طرف های ذیربط را به پایبندی به تحرکات متناسب دعوت کرد.

سوریه

در همین حال؛ سوریه نیز، "تروریسم دولتی" اسرائیل در نوار غزه را محکوم کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد که با نگرانی عمیق خبرهای تجاوزگری وحشیانه اسرائیل به نوار غزه و کشتار وحشیانه اسرائیل در بیت حانون را دنبال می کند.

این بیانیه افزود: تجاوزگری وحشیانه اسرائیل چالشی برای جامعه بین المللی به شمار می آید و این چالش آشکار باید با پاسخ و محکومیت کامل جامعه بین المللی روبرو شود.

این بیانیه جامعه بین المللی و به ویژه شورای امنیت را مسئول کامل متوقف کردن این جنایت ها و مجازات اسرائیل برای جنایت های مکرر خود دانست و از همه طیف های سیاسی فلسطین و فلسطینی ها خواست تا وحدت صفوف خود را در برابر جنایت های اسرائیل حفظ کنند.

مصر

احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر حمله ارتش اسرائیل به شهرک بیت حانون را محکوم و آن را "جنایتی غیر اخلاقی و غیر انسانی" توصیف کرد.

وی در بیانیه خود ابراز داشت که از این اقدام غیراخلاقی و غیرانسانی اسرائیل شدیدا شوکه شده است و جنایت اخیر تل آویو نقض آشکار همه قوانین و موازین بین المللی است.

ابوالغیط خواستار محکومیت این جنایت از سوی شورای امنیت و تدوین اصول و ضمانت هایی برای عدم تکرار دوباره این فاجعه شد و گفت که اقدام اسرائیل به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

فرانسه

کشور فرانسه نیز با محکوم کردن حمله اسرائیل درباره افزایش تنش خطرناک اوضاع هشدار داد و فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه این کشور دربیانیه ای  گفت : فرانسه حمله توپخانه ای اسرائیل به مناطق مسکونی را محکوم می کند و این اقدام نقض آشکار قوانین بین المللی حقوق بشر به ویژه قراردادهای ژنو به شمار می رود و اسرائیل باید به قوانین بین المللی حقوق بشر احترام بگذارد.

مجلس ملی فلسطین

"سلیم الزعنون" رئیس مجلس ملی فلسطین در بیانیه ای از همه جهانیان و نهادهای بین المللی و انسانی خواست تا تجاوزگری اسرائیل را متوقف و تل آویو را به خاطر این تعدی و تجاوز مجازات و ملت محاصره شده فلسطین را نجات دهند.

وی افزود: اسرائیل از همه خطوط قرمز عبور کرده و مجالی برای صلح یا حتی مذاکره و گفتگو باقی نگذارده است به نحوی که گویی تل آویو بر سوق دادن منطقه به سوی لبه پرتگاه اصرار می ورزد.

الزعنون در اشاره به گفته مقام های آمریکایی که حملات اسرائیل را "دفاع از خود" توصیف کرده اند، این پرسش را مطرح کرد که آیا حمله به زنان، کودکان و سالخوردگان در خواب آرمیده دفاع از خود تلقی می شود؟

 قطر

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر نیز در تماس تلفنی با "اسماعیل هنیه" نخست وزیر فلسطین حملات اسرائیل به شهرک بیت حانون را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر "قنا"، امیر قطر در این تماس تلفنی شهادت شماری از شهروندان فلسطینی در حملات اخیر اسرائیل را به نخست وزیر فلسطین تسلیت گفت و هنیه نیز به نوبه خود از ایستادن قطر در کنار ملت فلسطین و حمایت مداوم این کشور از مسئله فلسطین قدردانی کرد.

لبنان

"امیل لحود" رئیس جمهوری لبنان نیز از دیگر شخصیت های سیاسی بود که جنایت جدید اشغالگران در شهرک بیت حانون را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد: بیت حانون امروز به قانای جدیدی مبدل شده است.

وی افزود: اسرائیل به همه درخواست ها برای توقف تجاوزگری خود بی توجهی می کند و اگر حمایت و پشتیبانی مطلق و سکوت شماری از قدرت های بزرگ در قبال جنگ های ویرانگر اسرائیل نبود؛ مقام های اسرائیلی جرات ارتکاب این جنایات را نداشتند.

لحود خاطرنشان کرد: این جنایت های اسرائیل نه تنها سبب سست شدن اراده ملت فلسطین نخواهد شد، بلکه آنها را در رویارویی با تجاوزگری ثابت قدم تر و در دفاع از خاک خویش استوار تر خواهد کرد.

انگلیس

"مارگارت بکت" وزیر امور خارجه انگلیس از شهادت شماری از فلسطینیان در نوار غزه شدید ابراز ناراحتی کرد و گفت که درک توجیه حمله اسرائیل دشوار است.

بکت در بیانیه ای افزود: "از کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی از جمله زنان و کودکان در حمله اسرائیل به شهرک بیت حانون در نوار غزه شدیدا احساس ناراحتی می کنم و درک هدف اسرائیل از این حمله دشوار است".

سازمان اسیسکو

سازمان فرهنگی، آموزشی و علمی کنفرانس اسلامی "اسیسکو" تجاوزگری ظالمانه اسرائیل به شهرک بیت حانون در نوار غزه را به شدت محکوم کرد و در بیانیه افزود: جنایت های مداوم مقام های اشغالگر علیه ملت فلسطین باید وجدان جهانی را برای ایستادن در کنار یکدیگر به منظور رویارویی با سیاست تجاوزگرانه اسرائیل بیدار کند.

خبرگزاری رسمی بحرین "بنا" به نقل از این بیانیه افزود: اسرائیل قوانین بین المللی را نقض و امنیت و صلح  را در منطقه خاورمیانه تهدید می کند و تلاش های جامعه بین المللی برای ایجاد راه حلی عادلانه برای حل مناقشه فلسطینی ها و اسرائیل را ریشه کن می کند.

اسیسکو از کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای دوستدار صلح و مدافعان حقوق بشر و عدالت خواست تا برای فشار به اسرائیل با هدف توقف تجاوزگری خود علیه شهروندان فلسطینی فورا وارد عمل شوند.

شورای همکاری خلیح فارس

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز کشتار جنایتکارانه و وحشیانه اسرائیل در شهرک بیت حانون را به شدت محکوم کرد و گفت که اسرائیل سیاست کشتار ملت فلسطین با همه ابزارهای سهمگین را بدون هیچ گونه شرمی در پیش گرفته است و کمترین میزان حقوق بشر را رعایت نمی کند.

عبدالرحمن بن العطیه  افزود که جامعه بین المللی درقبال اقدام های اسرائیل ساکت نشسته و تا این لحظه هیچ توجه و اهتمامی برای متوقف کردن این کشتار هولناک صورت نداده است.

وی از فلسطینیان خواست تا وحدت صفوف و اتحاد خود را در قبال چالش ها و خطرات پیش روی خود و رای مقابله با تجاوزگری های اسرائیل حفظ کنند.

العطیه همچنین خواستار مسئولیت پذیری جامعه بین المللی و وارد عمل شدن فوری و عملی آن برای توقف سریع تجاوزگری وحشیانه اسرائیل به منظور حفاظت از جان ملت فلسطین و سلامت و امنیت منطقه ای شد.
 
خالد مشعل

"خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس"  با محکوم کردن شدید جنایات اخیر صهیونیست ها در نوار غزه و کرانه باختری خواستار تشکیل دادگاه بین المللی جنایات جنگی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی شد. 

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر دمشق اظهار داشت: خواهان تشکیل یک دادگاه بین المللی جنایات جنگی هستیم تا در آن سران و مقام های اسرائیل و در راس آن ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم به خاطر کشتار و جنایات های جنگی خود علیه فلسطین محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند.

رایزنی عمرو موسی برای برگزاری اجلاس فوق العاده اتحادیه عرب

دبیرکل اتحادیه عرب برای امکان برگزاری نشست اضطراری وزیران خارجه عرب جهت رسیدگی به جنایات اخیر صهیونیست ها در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن با مقام های عربی گفتگو کرد. 

عمرو موسی در کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر قاهره اظهار داشت که وی با "اسماعیل هنیه" نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین برای آگاهی از اوضاع نوار غزه و نیز وزیران امور خارجه کشورهای عربی برای امکان تشکیل نشست اضطراری وزیران خارجه عرب به هدف بررسی تجاوز اسرائیل به فلسطین تلفنی گفتگو کرده است.

 واکنش دولت حماس :

نخست وزیر فلسطین در واکنش به جنایت تازه ارتش رژیم صهیونیستی در بیت حانون با اعلام تعلیق روند مذاکرات تشکیل دولت فلسطین، خواستار تشکیل نشست فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب برای بررسی این مسئله شد.

"اسماعیل هنیه" با انتقاد شدید از سکوت کشورهای عربی درقبال اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی از اتحادیه عرب خواست تا نشست فوق العاده ای تشکیل دهد.

وی همچنین درادامه این سخنان ضمن محکوم کردن این جنایت رژیم صهیونیستی با خطاب قرار دادن کنفرانس اسلامی اعلام کرد: چرا این سازمان در واکنش به این اقدامات جنایتکارانه، نشستی را درمحکومیت آن برگزار نمی کند.

در عین حال یکی از رهبران جنبش حماس از مبارزان فلسطینی خواست تا عملیات استشهادی را در داخل سرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی از سربگیرند.

"نزار ریان" از مبارزان فلسطینی در هر مکانی خواست تا در پاسخ به کشتار مردم بیگناه بیت حانون به عملیات استشهادی در داخل اسرائیل در حیفا ، تل آویو  و یافا  بازگردند.
 
واکنش ابومازن

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن جنایت روز چهارشنبه صهیونیست ها در بیت حانون،خواستار تشکیل نشست شورای امنیت برای توقف حملات اسرائیل به مناطق فلسطینی شد. 

دربیانیه ای صادره از دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین آمده است که "ابومازن" به شدت این کشتار مخوف و وحشیانه و هولناک را محکوم کرد.

درعین حال رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از شورای امنیت خواست تا برای توقف کشتار ملت فلسطین، نشستی را برگزار کند.

"ابومازن" درعین حال اعلام کرد : اسرائیل فرصت های صلح را ازبین برد؛ بنابراین خود باید مسئولیت همه نتایج را برعهده بگیرد.

همچنین درواکنش به این تجاوزات،جنبش فتح خواستار از سرگیری انجام عملیات شهادت طلبانه درداخل اسرائیل شد.

 

کد خبر 404326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha