۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۰۱

«شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر موقت پاکستان می‌شود

«شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر  موقت پاکستان می‌شود

«بی‌بی‌سی» اعلام کرد که حزب حاکم پاکستان، «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت سابق این کشور را به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «بی‌بی‌سی»، «شاهد خاقان عباسی» به عنوان نخست وزیر موقت پاکستان انتخاب شد.

انتخاب «شاهد خاقان عباسیِ» ۵۸ ساله به دنبال کناره‌گیری نواز شریف از سمت نخست‌وزیری صورت گرفته است.

«خاقان عباسی» هفته آینده در نشست مجلس به عنوان نخست‌وزیر موقت معرفی خواهد شد.

این در حالیست که از «شهباز شریف» برادر نواز شریف به عنوان نخست‌وزیر آتی یاد می‌شود. وی باید از سمت خود به عنوان سروزیر ایالت پنجاب کناره‌گیری کند و با شرکت در یک انتخابات میان‌دوره‌ای وارد مجلس پاکستان شود. او پس از ورود به مجلس می‌تواند نخست‌وزیر پاکستان شود.

لازم به ذکر است، در جلسه امروز حزب «مسلم لیگ نواز» (حزب حاکم پاکستان) که به ریاست شخص نواز شریف نخست وزیر برکنار شده این کشور برگزار شد، تکلیف کرسی خالی نخست وزیری این کشور مشخص شد.

در این جلسه تصمیم گرفته شد «شهباز شریف» برادر کوچکتر نواز شریف به عنوان نامزد اصلی حزب حاکم برای نخست وزیری معرفی شود.

در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد که با توجه به زمان بر بودن روند تکیه زدن شهباز شریف بر کرسی نخست وزیری (حدود دو ماه)، «شاهد خاقان عباسی» به عنوان نخست وزیر موقت در این پست قرار گیرد.

لازم به ذکر است، روز گذشته (۶ مرداد) دیوان عالی پاکستان در رسیدگی به پرونده فساد، رای به عدم  صلاحیت نواز شریف داد و وی نیز در واکنش به این رای از سمت نخست‌وزیری پاکستان استعفا کرد.

« مسلم لیگ» حزب حاکم پاکستان امروز در نشستی ویژه که از ساعاتی قبل با حضور «چودری نثار» وزیر کشور «شاهد خاقانی» وزیر نفت، «اسحاق دار» وزیر خزانه داری، «شهبازشریف» سر وزیر ایالت «پنجاب»، و سایر مقامات آغاز شده است، مشغول تعیین جانشین شریف بودند.

 بر اساس این گزارش، هر فردی که رهبری حزب را بر عهده بگیرد، هفته آینده در نشست مجلس به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.

تحلیلگران می‌گویند به احتمال قوی یکی از وزیران دولت شریف فعلا عهده‌دار این سمت خواهد شد.

 رسانه ها از شهباز شریف، برادر نوازشریف به عنوان نخست‌وزیر احتمالی پاکستان یاد می‌کنند اما شهباز شریف که سروزیر ایالت پنجاب است، نماینده مجلس نیست و نمی‌تواند در حال حاضر نخست‌وزیر شود.

گفته شده احتمال دارد وی از سمت خود کناره‌گیری کرده و در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کند تا راه را برای ورود خود به مجلس پاکستان باز کند.

تاکنون در پاکستان هیچ نخست‌وزیر غیرنظامی نتوانسته است دوره ۵ساله نخست‌وزیری را تکمیل کند.

کد خبر 4044509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha