۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۷

آیت‌الله نجفی:

دهه کرامت مروج رویکرد نشاط آور اسلام باشد/مهمانی امام حسن در غدیر

دهه کرامت مروج رویکرد نشاط آور اسلام باشد/مهمانی امام حسن در غدیر

آیت الله نجفی با بیان اینکه، اسلام، دین نشاط و شادابی حقیقی، و مخالفت با شادی های دروغین و مخرب است، گفت: سیره بزرگان دین، مؤید موافقت اسلام با جشن و نشاط پایدار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) است. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم متعالی، سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت، یادآور لطیف‌ترین علایق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ، معنوی و ولایی برادر است. مهر و وفایی که خواهرِ مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است. آنچه دهه کرامت را در ایران، برجسته تر کرده است علاوه بر موالید بزرگوار آن، فرهنگ سازی برای گسترش جشن های مبتنی بر آموزه های اسلام است.

آیت‌الله ضیاءالدین نجفی، فقیه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و نویسنده کتاب‌های «خورشید خراسان»، «آینه عصمت» و «سپهر ولایت؛ نگین درخشان فارس» سخن درباره این دهه را با توصیف فضائل کریمه اهل بیت(ع) آغاز کرد و گفت: دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) که در ایران به عنوان «روز دختر» نامگذاری شده است، فرصتی برای معرفی ابعاد مختلف زندگی آن شخصیت برجسته علمی و دختر و خواهر بزرگوار امامان معصوم(علیهما السلام) است و باید نقش آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در شکل گیری نهضت های علمی به ویژه تاسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی، و همچنین اقدامات و نهضت های انقلابی مردم مسلمان ایران در دوران مختلف به ویژه در مبارزه با دیکتاتوری رضاخان و پسرش، برای مردم، تبیین شود.

این نویسنده‌ی کتاب هایی درباره موالید بزرگوار دهه کرامت، خاطرنشان کرد: از آنرو که سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) آغاز دهه کرامت است باید مردم، طبق تصریح کلام امام معصوم(علیه السلام) مشغول جشن و شادی باشند؛ نشاطی که همراه با شعور و شور دینی باشد و موجب افزایش بصیرت و ولایت مداری گروه های مختلف مردم شود.

این فقیه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) اضافه کرد: دهه کرامت می تواند نشاط و شادابی معنوی را در جامعه گسترش دهد، همانطور که تاسوعا و عاشورای حسینی، نمونه بی نظیر سوگواری همراه با نشاط درونی است. اسلام، دین نشاط و شادابی حقیقی و مخالفت با شادی های دروغین و مخرب است. اسلام، مدافع و مروج، شادی های پایدار است و زیارت حرم های مطهر و مقدس اهل بیت(علیهم السلام) و فرزندان بزرگوار آن پیشوایان دین از جمله حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و حضرت احمدبن موسی(علیه السلام) به انسان، نشاط و شادابی معنوی و پایدار می بخشد.

توصیه امام صادق(ع) بر شاد بودن

آیت‌الله نجفی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(علیه السلام) در سالروز «حماسه غدیر» مراسم مهمانی و شادمانی برپا می کردند، گفت: امام صادق(علیه السلام) فرمودند «رحم اللَّه شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا و عجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا: خدا رحمت کند شیعیان ما را که از زیادی گل ما بوجود آمده و با آب ولایت (و محبّت) ما خمیر شده‏اند، در غم ما غمگین و در شادی ما شادمانند».

تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(صلوات الله علیه) تهران یادآور شد: دستور دین صرفا جذب مردم به قرآن و عترت از طریق گریه و سوگواری نیست، بلکه جشن، شادمانی و نشاط منطبق با آموزه های اسلام، راهکار مهم دیگر است. زمانی که امام رضا(علیه السلام) وارد ایران شدند، به حضرت عرض کردند، عید نوروز نزدیک است، لطفا جلوسی داشته و مهمانی برپا کنید. امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) جلوس کردند و سران قشون و شخصیت های مرو، به دیدن ایشان آمدند. این اقدام حضرت، به معنای تایید نشاط و شادابی در دین اسلام است.

جایگاه مهم شادی و نشاط معنوی در دین اسلام

این نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: همانطور که عاشورا برای ما، فرهنگ ارزشمندی است، میلاد امام رضا(علیه السلام) و ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) نیز برای ما فرهنگ است. چراغانی کوچه ها و خیابان ها در نیمه شعبان و عید غدیر، موید جایگاه مهم شادی و نشاط معنوی در دین اسلام است.

آیت‌الله نجفی گفت: تمام مراکز دینی و فرهنگی کشور به ویژه مساجد، باید پیشگام برگزاری جشن های دهه کرامت باشند و به این صورت، فرهنگ شادی و نشاط معنوی را در جامعه گسترش دهند. باید این تصور را که اسلام، دین گریه است، با گسترش جشن ها و شادی ها، اصلاح کنیم.

کد خبر 4046501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha