۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰

ابراهیمی ترکمان در دیدار با نمایندگان کنفرانس اسقفان سوئیس:

رهبران ادیان باید تلاش کنند صلح را به بشریت نشان دهند

رهبران ادیان باید تلاش کنند صلح را به بشریت نشان دهند

ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رهبران ادیان باید تلاش کنند تا صلح را زیباتر از آنچه در نظر مردم است، به بشریت نشان دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، آلن دی‌رائمی، اسقف لوزان، ژنو و فرایبورگ و جمعی دیگر از نمایندگان کنفرانس اسقفان سوئیس که به منظور شرکت در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوهای ادیان و تمدن‌ها به ایران سفر کرده‌اند، صبح امروز (یکشنبه ۵ شهریور) با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابراهیمی‌ترکمان در ابتدای این دیدار با اشاره به برگزاری چهار دور گفت‌وگوی دینی با شورای اسقفان سوئیس، ابراز امیدواری کرد که برگزاری دور پنجم این گفت‌وگوها به افزایش درک متقابل طرف‌های گفت‌وگو از همدیگر منجر شود و نتایج خوبی را در تصمیم‌گیری‌های مشترک آینده رقم بزند.

وی در ادامه گفت: تصور ما این است که در اندیشه‌های مربوط به صلح جهانی مشترک هستیم و به دلیل تکرار دیدارهایی که در باب گفت‌وگوهای دینی با یکدیگر داشته‌ایم، به خوبی با همدیگر و افکار هم آشنا شده‌ایم.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه با تأکید بر اینکه در این دور از گفت‌وگوها باید تلاش کنیم تا به راه‌حل‌هایی که در عمل بتواند راهگشای مسایل ما باشد دست یابیم، بیان کرد: امروز در جهان نمی‌تواند هیچ موضوعی را از چشم دیگران پنهان کرد؛ بر این اساس چهره مسببان اصلی خشونت در جهان برای همگان آشکار شده است. همان کسانی که مدعی دموکراسی هستند؛ اما زمانی که به سودشان نباشد، دست از دموکراسی برمی‌دارند و به خشونت نزدیک می‌شوند.

وی افزود: سیاست‌زدگی و قدرت‌طلبی به جایی رسیده که بر اساس آن جان انسان‌ها ـ که هدیه خداوند به بشر محسوب می‌شود ـ را معامله می‌کنند. به همین دلیل است که تأکید می‌کنیم؛ رهبران ادیان باید تلاش کنند تا صلح را زیباتر از آنچه در نظر مردم است، به بشریت نشان دهند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش عوض شدن جای دفاع و جنگ، خشونت و صلح و برخی دیگر از مفاهیم را از مشکلات موجود جهان برشمرد و ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم، کسانی که به دنبال صلح هستند را خشونت‌طلب جلوه می‌دهند و خشونت‌طلبان را به عنوان افرادی صلح‌جو معرفی می‌کنند. این افراد با این عملکرد خود دروغ را به جامعه بشری تحمیل می‌کنند.

وی در تأکیدی دوباره با گفتن اینکه دوری رهبران ادیان از هم زمینه‌سازی بیشتری برای ممانعت از یکدیگرفهمی ایجاد کرده است، اظهار کرد: ما در جامعه با تجربه‌های شخصی و تجربه‌های جمعی مواجه هستیم؛ این تجربه جمعی است که می‌تواند در جامعه ایفای نقش داشته باشد. جامعه ما هم یک تجربه تلخ جمعی در خصوص مضرات خشونت دارد و آن جنگی است که به ما تحمیل شد. با توجه به این تجربه تلخ جمعی است که ملت ایران، ملتی بی‌علاقه به خشونت و طرفدار صلح است؛ به طوریکه صلح‌طلبی را به عنوان یکی از نمادهای جامعه خود انتخاب کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: با توجه به این دیدگاه صلح‌طلبانه، جامعه ایران به این سطح از درک رسیده است که اقلیت‌های قومی و دینی در آن با آزادی کامل به زندگی خود ادامه دهند. برای نمونه مسیحیان در پارلمان ایران دارای نمایندگان خود هستند و مدارس و مراکز خود را دارند و بر اساس شریعت خود، زندگی می‌کنند.

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنانش اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معتقد است که گفت‌وگو، تنها راه‌حل رسیدن به تفاهم مشترک است و از طریق آن می‌توان مانع بروز مشکلاتی شد که ممکن است در آینده تبدیل به نفرت مشترک شوند.

دموکراسی با چالش‌هایی همراه است

در ادامه این دیدار اسقف آلن دی‌رائمی، عضو کنفرانس اسقفان و اسقف لوزان، ژنو و فرایبورگ و مسئول گفت‌وگو با مسلمانان کنفرانس اسقفان سوئیس نیز با اشاره به اینکه برای نخستین بار به ایران سفر کرده است، شرکت در مراسم دعای صبح یکشنبه در کلیسایی در شهر تهران (کلیسای حضرت یوسف) را بسیار خرسندکننده دانست.

وی سپس با بیان اینکه دیدار رهبران ادیان با یکدیگر گامی برای فهمیدن بهتر همدیگر و راهی برای رسیدن به عدالت و آزادی است، گفت: در کشور من سوئیس، احترام به گزینه‌ها و انتخاب‌های فردی و احترام به اقلیت‌ها بسیار ارزشمند است. تصمیم‌گیری در این کشور از پایین‌ترین سطح (روستاها) تا بالاترین سطح یعنی ملی می‌رسد و از این شیوه کمک می‌گیریم تا به دیگران یاری برسانیم.

اسقف لوزان، ژنو و فرایبورگ در پایان سخنانش گفت: ما در سوئیس تجربه همزیستی کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها را داریم و می‌توانیم از این تجربه برای پذیرش دیگران بهره ببریم.

پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای اسقفان سوئیس با عنوان «‌زمینه‌های افراط‌گرایی و رادیکالیسم در جوامع اسلامی و جوامع مسیحی ـ چالش‌ها و راهکارها»، پیش از ظهر امروز (۵ شهریور) به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور اسقف آلن دی‌رائمی، عضو کنفرانس اسقفان و اسقف لوزان، ژنو و فرایبورگ و مسئول گفت‌وگو با مسلمانان کنفرانس اسقفان سوئیس، اروین تانر، دبیرکل کنفرانس اسقفان سوئیس، اعضای کنفرانس اسقفان سوئیس و اندیشمندان مسلمان و مسیحی، آغاز شد.

کد خبر 4070754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha