۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴

در آستانه عید غدیر؛

اولین یادواره «ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» برگزار می‌شود

اولین یادواره «ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی گفت: اولین یادواره «ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» در آستانه عید غدیر، عید بزرگ امامت و ولایت، ۱۷ شهریورماه در مسجد شهر مقدس قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی، عضو دفتر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی، امام جماعت مسجد طوس و از علمای مجاهد و مبارز گفت: اسلام، دین احترام به علم، ادب و فرهنگ است از این رو پاسداشت علما به منزله گرامیداشت و تعظیم آموزه‌های قرآن و عترت (ع) است. قرآن در این باره می فرماید، «إِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ؛ از میان بندگان خدا، تنها عالمان از او می‏ترسند»(سوره فاطر، آیه ۲۸) و «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»(سوره مجادله، آیه ۱۱).

این عالم مجاهد و مبارز با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) درباره جایگاه برجسته علم در دین اسلام خاطرنشان کرد: طبق روایات، ارزش قلم یک عالم برتر از خون شهید است زیرا یک عالم با قلم و اثر خود می‌تواند هزاران هزار مجاهد و مبارز را تربیت کند و رهسپار عرصه‌های دفاع از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی کند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند «چون روز قیامت شود، خداوند عز و جل مردم را در یک زمین مسطح گرد هم می‏آورد، و میزان ها برقرار می‏شود، پس خون های شهیدان با مرکب دانشمندان سنجیده می گردد، ولی وزن مرکب دانشمندان بر خون های شهیدان راجح و افزون باشد».

«خاندان و بیت رییس» همراه همیشگی انقلاب اسلامی است

امام جماعت مسجد طوس اظهار داشت: «خاندان و بیت رییس» ستاره‌های درخشان فراوانی در عرصه فقه، اجتهاد، مبارزه و جهاد تقدیم جهان تشیع کرده است و هر یک از روحانیون و عالمان برخاسته از بیت رییس، منشا اثرات گسترده‌ای در افغانستان و ایران شدند. همراهی آنان با انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، الگوی مردم افغانستان و سایر شیعیان، در همراهی با نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی گفت: بیت آیت‌الله العظمی سیدمحمدحسن رییس در نظر دارند اولین یادواره «ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» را در آستانه عید بزرگ غدیر، عید ولایت و امامت، جمعه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۶ (هجری شمسی) از ساعت ۹ صبح در مسجد امام زین‌العابدین (ع) شهر مقدس قم برگزار نماید.

تعبیر آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی درباره آیت‌الله سیدمحمدحسن رییس

عضو دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی خاطرنشان کرد: در اولین یادواره ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد، سی و هشتمین سالگرد ارتحال عالم فاضل، استاد الفقها و المجتهدین، زینت‌بخش ملت و دین، سیاست‌گر حکیم، مدافع و احیاگر شیعیان افغانستان «حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدحسن رییس (ره)» برگزار خواهد شد. این عالم ربانی در حوزه علمیه نجف تحصیل کردند و شاگرد آیات عظام، سیدابوالحسن اصفهانی(ره)، ضیاءالدین عراقی و نائینی(ره) و دیگر بزرگان آن شهر مقدس بودند. آیت‌الله العظمی اصفهانی درباره ایشان فرمودند، حوزه علمیه نجف به شما نیازمند است و مرجعیت تقلید تشیع را در چهره شما می بینم. آیت‌الله العظمی سیدمحمدحسن رییس، جزو نوادر علم و اخلاق در روزگار خود و همچنین دارای مقامات متعالی در عرصه تدریس درورس حوزوی بودند و ارادات آن عالم ربانی به محضر مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مثال زدنی است.

این استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: اولین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه مجاهد، مجتهد و مصلح حکیم، اسوه صبر و مقاومت، مدافع حریم امامت و ولایت و استاد الأفاضل «حضرت آیت‌الله حاج سیداسدالله احسانی رییس (ره)» و همچنین هشتمین سالگرد ارتحالِ شاخه برومند فقه و اجتهاد، سخنور شهیر، اسوه زهد و تقوا، عالم پارسا، نویسنده بی‌بدیل و مجاهد نستوه «آیت‌الله سیداحمدحسین احسانی رییس (ره)» در قالب اولین یادواره ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی افزود: آیت‌الله سیداسدالله احسانی رییس (ره)، تحصیل کرده حوزه علمیه نجف و شاگرد آیات عظام، خویی، صدر، حکیم و میرزاجواد تبریزی بودند که اولین فتوای جهاد علیه کمونیست ها را در افغانستان صادر کردند که نقش موثری در مبارزه با ارتش متجاوز شوروی داشت. ایشان همچنین نقش مهمی در ایجاد وحدت و مصالحه میان شیعیان و اهل سنت داشتند و موسس «شورای اتفاق اسلامی تشیع» و مسئول و مدرس حوزه علمیه محمدیه بودند. همچنین، آیت‌الله سیداحمدحسین احسانی رییس، خطیب توانا و نماینده مقام معظم رهبری در امور مدارس علمیه افغانستان بودند که سابقه مبارزاتی ایشان با رژیم پهلوی و همچنین دشمنان ملت مبارز افغانستان، مشهور خاص و عام است. همچنین این عالم ربانی، مسئول مجله «اخوت اسلامی» و عضو مجمع جهانی اهل بیت (ع) بودند.

عضو دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه این عالمان بزرگوار، همگی از مدافعان حریم ولایت و امامت، طرفدار انقلاب اسلامی ایران و همچنین موسس چندین مسجد و حوزه علمیه بوده اند، خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی، مدرس حوزه علمیه، من و همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدغلامحسین موسوی (رئیس دفتر امام موسی صدر و مورخ و پژوهشگر حوزوی)، سخنرانان اولین یادواره «ستاره‌های درخشان عرصه فقه و اجتهاد»  هستیم که من درباره جایگاه علم و عالم در دین اسلام و اهمیت عدیر غدیر، عید بزرگ ولایت و امامت سخنرانی خواهم کرد.

یادآور می‌شود، مسجد امام زین‌العابدین (ع) در شهر مقدس قم، خیابان ارم، جنب مرقد ابن بابویه برگزار واقع است وعلاقمندان برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانند با سیدناصر احمدی با شماره های ۰۹۱۹۷۳۱۰۸۸۵، ۰۲۱۳۳۵۴۲۵۳۳ و ۳۳۵۱۳۳۸۰ تماس بگیرند.

کد خبر 4078133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha