۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۳۸

در مجموعه فرهنگی سرچشمه؛

اختتامیه دومین دوره کتاب سال عاشورا برگزار شد/ جمع آوری ۳۴۳ اثر

اختتامیه دومین دوره کتاب سال عاشورا برگزار شد/ جمع آوری ۳۴۳ اثر

اختتامیه دومین دوره جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) با حضور مسئولان کشوری، اندیشمندان، محققان و نویسندگان، عصر امروز، سه شنبه ۱۴ شهریور در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه دومین دوره جایزه دعبل (کتاب سال عاشورا) با حضور مسئولان کشوری، اندیشمندان، محققان و نویسندگان، عصر امروز، سه شنبه ۱۴ شهریور در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

این جایزه دوسالانه به همت بنیاد دعبل خزاعی برگزار می شود که در این دوره معاونت فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عتبه مقدس حسینی، بنیاد بین المللی عاشورا و انتشارات خیمه در اجرای آن مشارکت داشته اند.

در ابتدای این مراسم  محمدرضا سنگری، دبیر علمی جایزه دعبل گفت: در این دوره پیشرفت کمی و کیفی داشته ایم و بیشتر سعی مان بر جمع آوری آثار است نه طلب از نویسندگان تا اثری باقی نماند. در این دوره ۳۴۳ اثر را جمع آوری کرده ایم که نسبت به دوره قبل بیشتر است. به این دلیل که در دوره قبل آثارپنج سال را بررسی نمودیم اما در این دوره آثار ۲ سال گذشته را بررسی نموده ایم. از این آثار ۶۹ اثر در حوزه پژوهشی و تحقیقی است که بسیار جای خوشحالی دارد.

وی افزود: ۴۴ اثر در پژوهش های تاریخی داشته ایم. در حوزه شعر، نوحه، عکس و آثار تجسمی آثار بسیار کمی داشتیم. در حوزه ادبیات نمایشی کاستی داریم و تعداد آثار بسیار کم است. متاسفانه در سه حوزه شعر کودک، خوشنویسی و ترجمه از فارسی به زبان های دیگر متأسفانه هیچ اثری نداشتیم. این در حالیست که شعر کودک،  یکی از بهترین حوزه ها برای شناساندن عاشورا به نسل بعد است. در مجموع ۱۹ رشته را داروی کردیم و هفت برگزیده داریم.

در ادامه  این مراسم از برخی آثار توسط محمد مهدی رسولی (نویسنده، کارگردان و نقاش)، نفیسه مرشد زاده (داستان نویس)، محمود عبدالحسینی (عکاس)، جواد محقق (پژوهشگر و شاعر) ورضا مهدوی (موسیقی دان و نوازنده) تقدیر شد.

هیئت داوران گروه هنر مهدی امین فروغی، محمد مهدی رسولی، حبیب الله صادقی، محمود عبدالحسینی، کامران شریفی، رضا مهدوی، علیرضا میر علینقی بودند.

سپس مراسم با تقدیر از سعید کیایی برای اثر «دهم ماه»، اردشیر صادق پوربرای کتاب «تحلیل زیبایی شناختی تابلوی عزیمت مسلم بن عقیل از مدینه به کوفه» و اسدالله علی عسگری برای کتاب «آموزش موسیقی پیش خوانی» ادامه یافت.

در حوزه خوشنویسی هیچ اثری شناسایی و تقدیر نشد.

در رشته داستان کودک و نوجوان از نقی سلیمانی برای کتاب «پیامبر و فرزندانش» و همچنین رضا مکتبی برای تصویرگری کتاب «پیامبر و فرزندانش» تقدیر شد. داوری این آثار برعهده جواد محقق، حمید گروگان، نفیسه مرشد زاده و کاظم طلایی بوده است.

در ادامه پس از پخش مستندی کوتاه درباره علامه شعرانی، محمد اسفندیاری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل به سخنرانی پرداخت. وی گفت: مهم ترین وظیفه ما در حوزه تاریخ عاشورا، نگارش تاریخ اجتهادی است. مقتل ها و مطالبی که تاکنون نوشته شده ضمن این که خیلی ارزشمند هستند اما هیچ کدام تاریخ اجتهادی نیست. حتیبسیاری از کتاب های تاریخی، حتی تاریخ به معنای نازل آن هم نیست. مهم ترین کار نوشتن کتب در حوزه اجتهاد تاریخی است. همان طور که فقیهان اجتهاد فقهی می کنند ما باید اجتهاد تاریخی نیز به همین روش انجام دهیم. مثلاً فقها ابتدا سند روایات را بررسی می کنند. در حوزه تاریخ نیز باید اسناد و روایات را بررسی کنیم نه این که هر کتابی ملاک باشد.باید شناسنامه ای درست کنیم تا ببینیم به کدام روایت ها می توانیم استناد کنیم و سند و منبع معتبر وجود دارد یا خیر. معقول بودن نقل ها و این که آیا گفته ها با عقل منطبق است یا خیر یکی دیگر از مسایل ضروری است. متواتر بودن گفته ها نیز مهم است و می تواند راهنمای خوبی باشد.

وی در ادامه افزود: ما بزرگانی داریم که می توان به آن ها گفت: مراجع تحقیق، که زحماتی بسیار زیاد کشیده اند که این زحمات هیچ کمتر از زحمات مراجع تقلید نیست. عامه مردم به مراجع تقلید مراجعه می کنند و محققان و متفکران به مراجع تحقیق مراجعه می کنند. یکی از مراجع تحقیق روزگار ما علاوه بر بزرگاانی همچون علامه امینی، علامه طباطبایی و ... ، علامه شعرانی است.مرجع تحقیق باید باشد تا دین و ولایت را تثبیت کند تا مردم از مراجع تقلید استفاده ببرند.

در ادامه برنامه و در بخش دوم تقدیر ها از تعدادی اثر در حوزه فرهنگ و تاریخ توسط حجه الاسلام مازنی، علی عظیمی، هادی انصاری، عبدالحسین طالعی، جبار رحمانی و محمد اسفندیاری تقدیر به عمل آمد.

هیئت داوران گروه فرهنگ و تاریخ عبارت بودند از:محمدرضا سنگری، محمد اسفندیاری، رضا بابایی، رضا مختاری، محمد جواد محمودی، حسین تقی زاده، محمود اکرامی فر و جبار رحمانی.

در این بخش از محسن حسام مظاهری برای اثر «فرهنگ سوگ شیعی»، مصطفی صادقی کاشانی برای کتاب «تصحیح و منبع شناسی کتاب الملهوف سید ابن طاووس»، مهدی مسائلی برای کتاب «عار یا شعار» و  سید مسعود عمرانی برای اثر «سلوک ماتم» تقدیر شد.

همچنین عبدالحسین طالعی و محمدعلی کوشاداوران بخش ترجمه به فارسی بودند که در این حوزه از مظهر ادوای برای کتاب «روضه الاحباب» تقدیر به عمل آمد.

در بخش پایانی تقدیر ها در حوزه ادبیات، هیئت داروان بخش ادبیات عبارت بودند از: اسماعیل امینی، ابوالقاسم حسینی ژرفا، سید علی کاشفی خوانساری، قاسمعلی فراست، خسرو آقا یاری، محمد رضا سهرابی نژاد، شیرینعلی گلمرادی، سید مهدی حسینی، محمد جواد شرافت، رضا کوچک زاده و منوچهر اکبرلو.

در این بخش از غلامرضا سازگار برای اثر " آتش مهر " و مهدی آصفی برای اثر " مراثی خوشدل " تقدیر به عمل آمد.

همچنین در بخش ادبیات نمایشی از محمد رحمانیان برای " نمایشنامه اسب ها " و مرید قنبری برای اثر " هفده مجلس شبیه خوانی " تقدیر شد.

در حوزه ادبیات داستانی از مریم راهی برای کتاب " فردا مسافرم " و مریم بصیری برای کتاب " شب های حرم خانه " تقدیر به عمل آمد.

در انتها در بخش پژوهش ادبی از مهدی امین فروغی برای کتاب " محتشم نامه " و حمیدرضا جدیدی برای کتاب " بند بند عشق " تقدیر شد.

کد خبر 4079664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha