۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶

سید محسن موسوی بلده:

قرائت صحیح در گرو فهم معانی آیات قرآنی است

قرائت صحیح در گرو فهم معانی آیات قرآنی است

استاد قرائت قرآن و خادم قرآن کریم گفت: قاریان قرآن باید بدانند که داشتن لحن بهتربرای قرائت در گرو دانستن معانی و مفاهیم آیات قرآن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محسن موسوی بلده استاد قرائت قرآن و خادم قرآن در خصوص دست یابی به فهم قرآن که شعار معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ، گفت: در کنار تلاوت قرآن باید به درک مفهوم آیات نیز توجه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه استادان علم قرائت قرآن کریم با استفاده از روش های مختلف و جذاب می توانند قاریان قرآن را بیشتر به سمت و سوی فهم قرآن سوق دهند ،اظهار داشت :این هنر اساتید قرائت قرآنی است که یادگیری مفاهیم قرآنی را در کنار قرائت قرآن به قاریان آموزش دهند و زمینه را برای ایجاد اشتیاق و جذابیت در این خصوص فراهم سازد.

موسوی بلده استفاده از روش های جذاب برای توجه به مفهوم قرآن در کنار قرائت قرآن را یکی از  راهکارهای مهم برای ترویج یادگیری فهم قرآن دانست و بیان کرد : ایجاد اشتیاق و توجه به مفاهیم قرآنی برای معلمین و استادان تفسیر قرآن دشوار خواهد بود ،چراکه آنان باید فقط به مفهوم بپردازند در حالی که قاریان قرآن به دلیل علاقه به قرائت و توجه به کلمات قادرند تدبر بیشتری در کلمات، معانی و مفاهیم قرآنی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: پیشنهاد بنده این است که معلمین قرائت می توانند به قاریان بیاموزند که زمانی تلاوت خوبی خواهند داشت که توجه به معانی و مفاهیم قرآنی را در قرائت های خود به کار ببرند .برای مثال زمانی که آیه ای از قرآن به صورت سوالی و یا خبری است ،این امر را در تلاوت های خود در نظر بگیرند، بدین ترتیب توجه به معانی و مفاهیم قرآنی از نظرها دور نخواهد ماند و دوست داران قرآن در هر زمینه ای از جمله قرائت ، حفظ و ... با مفاهیم قرآنی آشنا خواهند شد.

همچنین قاریان قرآن باید بدانند که داشتن لحن بهتر در گرو دانستن معانی و مفاهیم آیات کتاب آسمانی است و اساتید قرآنی با برگزاری رقابت ها به سهولت می توانند به قاریان آموزش دهند که قرائت صحیح در گرو فهم معانی آیات قرآنی است و کسانی بهترین و صحیح ترین تلاوت را خواهند داشت که لحن تلفظ شان مطابق با مفهوم آیه باشد.

خادم قرآنی در ادامه با اشاره به اهمیت یادگیری مفاهیم قرآنی در کنار قرائت اظهار داشت : در تلاش هستیم که قاریان قرآن را به سمت و سوی یادگیری معانی قرآنی ببریم چراکه تا زمانی که قاریان قرآنی با مفاهیم آشنایی نداشته باشند ، نمی توانند تلفظ و لحن صحیح را به شنونده ، انتقال دهند.

همچنین اساتید قرآنی با بهره گیری از روش های جذاب می توانند یادگیری مفاهیم قرآنی را که ممکن است برای عده ای دشوار باشد ، شیرین کنند.

وی در ادامه برگزاری مسابقات گسترده و بهره گیری از اساتیدی که در کنار قرائت به لحن قاریان نیز توجه می کنند را از جمله عوامل تاثرگذار در راستای ایجاد اشتیاق برای یادگیری مفهوم قرآن در کنار قرائت دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه فرهنگ توجه به مفاهیم قرآنی در کنار قرائت در حال گسترش است و این امر امیدی است به اینکه از این پس قاریان به صورت جذاب و به آرامی به سوی یادگیری مفاهیم قرآنی هدایت می شوند.

موسوی بلده در پایان افزود: توصیه بنده این است که توجه به مفهوم آیات باید در قالب جذابیت ها و تشویق و ترویج انجام شود ومعاونت قرآن و عترت نیز در راستای تشویق قاریان و رفع محدودیت ها بیش از پیش کمک کند.

کد خبر 4085048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha