۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶

اسماعیلی مطرح کرد؛

شعر آئینی از زمان رودکی با شعر پارسی گره خورده است

شعر آئینی از زمان رودکی با شعر پارسی گره خورده است

عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران گفت: ادب پارسی از زمان رودکی سمرقندی با ادبیات آئینی گره خورده و شاعران مسلمان پارسی زبان در مدح اهل بیت(ع) به سرودن شعر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی صورت ماه با حضور رضا اسماعیلی شاعر و عضو هیئت مدیر انجمن قلم ایران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

اسماعیلی با حضور در این برنامه اشاره به ادبیات متعهد در شعر و ادب عربی گفت: تاریخ تولد ادبیات دینی و آئینی در ادبیات فارسی به سده های سوم و چهارم هجری باز می گردد که زمان رودکی سمرقندی به عنوان پدر شعر پارسی بوده است.

وی افزود: رودکی در اشعار خود ما را از برگزاری مناسک صرف بر حذر می دارد و به باطن دین اشاره می کند و اعلام می دارد یک انسان مسلمان باید در باطن مسلمان باشد.

این شاعر در ادامه گفت: ضمن بازخوانی غزلیات حافظ شیرازی می بینیم وی دقیقا در حوزه سیرت دین و حقیقت آئین ابیات فراوانی سروده است. بزرگان ادبیات نیز در حوزه اخلاق تاکید داشتند و اقبال لاهوری و پروین اعتصامی به آموزه های اخلاقی تاکید داشته اند.

اسماعیلی با ابراز تاسف از محدود شدن شعر آئینی امروز به مدح یا منقبت و مرثیه و سوگواری ها گفت: در گذشته در باره حقیقت دین و آئین ادبیات فراوانی گفته اند و به بسیاری مسائل کاربردی می پرداختند.

عضو هیئت مدیره انجمن قلم همچنین با اشاره به یک وقفه تاریخی پس از عاشورای حسینی گفت: تا سال ها در میان شاعران پارسی زبان اثری فاخر را شاهد نیستیم که به معنای عدم سرودن شعر از سوی شاعران مسلمان پارسی زبان نیست؛ بلکه حادثه کتاب سوزی توسط اعراب از جمله دلایل این مسئله بوده است.

وی علت دوم را ناظر بر حاکمیت حکومت های ستمگر عنوان کرد و گفت: این حکام اجازه نمی دادند درباره اهل بیت (ع) و خاندان رسالت سخنی به میان آید و فضایی سرشار از رعب و وحشت در جامعه ایجاد کرده بودند و اجازه سوگواری علنی را به مسلمانان نمی دادند.

در ادامه این برنامه، علی خلجی شاعر و دبیر ادبیات، با تاکید بر لزوم توجه شاعران آئینی به سیرت و باطن دین گفت: این مسئله بسیار مهم است و به همین جهت مورد توجه شاعرانی بزرگ چون ناصرخسرو، ثنایی و خاصه مولانا قرار گرفته است.

این شاعر گفت: امروز متاسفانه شعر آئینی گاه به موضوعی خاص محدود می شود. نباید شعر آئینی به یک محور خاص محدود شود.

مولف کتاب «مولانا در ادب ارادت» گفت: شعر آئینی دارای محورهای متعددی همچون دین، مذهب، حق و حقیقت جویی، شهادت، مرثیه، منقبت، شعر عاشورایی و دفاع مقدس است. از نخستین شاعران شعر فارسی که در تذکره ها از آنان یاد شده است، اشعاری بیش از یکی دو بیت در دست نیست و متاسفانه تنها بیش از ۱۰۰۰ بیت شعر از رودکی در اختیار ما است.

کد خبر 4086014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha