۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

تعاملات بین المللی نشر بر اساس سلیقه مسئولان دولتی است

تعاملات بین المللی نشر بر اساس سلیقه مسئولان دولتی است

میرشمس الدین فلاح هاشمی گفت: کتاب های ایرانی که در نمایشگاه های بین المللی به نمایش گذاشته می شوند اغلب به سلیقه مسئولان هستند و به دلیل ناکارآمدی غرفه داران استقبال از آنها بسیار کم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع فعالیت اتحادیه های نشر و فرصت های از دست رفته در تعاملات جهانی با حضور میرشمس الدین فلاح هاشمی، عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مسئول موسسه فرهنگی محفل انس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

فلاح هاشمی در ابتدای این برنامه از عدم اعتماد وزارت ارشاد در تفویض اختیارات به اتحادیه انتقاد کرد و گفت : جای سوال است که چرا در اساسنامه بندی برای تعاملات با ناشران خارجی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: ایران حضورهای  متعددی در نمایشگاه فرانکفورت و دیگر نمایشگاه های بین المللی داشته است اما دولتی بوده است و خود اتحادیه نقش پررنگی در آن نداشته است.به این معنا که نمایندگان دولت با خرید سلیقه ای چند جلد کتاب در این نمایشگاه ها حضور پیدا می کرده اند و غرفه های ایران به دلیل مسلط نبودن افراد به زبان خارجی و یا نداشتن قدرت تعامل آنها عمدتا خلوت و بدون بازدید کننده بوده است.

مدیر مسئول موسسه فرهنگی محفل انس در ادامه به اختیارات اتحادیه ناشران اشاره کرد و گفت: اگر دولت به این اتحادیه به خصوص  بخشی که مربوط به کتاب و تعاملات خارجی است اختیارات کافی بدهد اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد و بسیاری از موازی کاری ها حذف خواهد شد.

فلاح هاشمی به موضوع واردات کتاب پرداخت و ادامه داد: ما در مورد بیشتر کتاب ها وارد کننده صرف هستیم، به این معنا که ناشر تنها به سلیقه خود اقدام به ترجمه می کند و به نیازهای داخلی و ذائقه مخاطب و رضایت نویسنده بی توجه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای خارجی تمایل به برقراری ارتباط با ایران دارند، گفت: استقلال ناشران در برقراری تعاملات بین المللی اهمیت زیادی دارد و اتحادیه تنها نماینده کسانی است که نمی توانند در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنند.

عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین گفت: اگر ناشری از طرف ارگان خاصی مورد حمایت قرار بگیرد و کتاب هایش مورد عنایت قرار بگیرد و دیده شود اوضاعش خوب است. ناشر خصوصی مثل کشاورزی است که گندمش را کاشته است و دستش به طلب باران به سمت آسمان است.

فلاح هاشمی در خصوص قانون کپی رایت نیز گفت: قانون کپی رایت باید مطابق با شرایط و اقتضائات فرهنگی کشور باشد و راه را برای تعاملات بین المللی هموار کند.

کد خبر 4117700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha