۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۴

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان:

۸۶ درصد صادرات خراسان جنوبی به افغانستان است

۸۶ درصد صادرات خراسان جنوبی به افغانستان است

بیرجند- رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه ۸۶ درصد صادرات خراسان جنوبی به افغانستان است، گفت: باید واردات افغانستان به این استان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود سیادت شنبه شب در کارگروه توسعه صادرات خراسان‌جنوبی در بیرجند بیان کرد: وجود زبان مشترک بین ایران و افغانستان علاوه بر همه مشترکات دیگر می‌تواند بهترین دلیل و بهانه برای ارتباط بیشتر جهت رفع نیازها باشد.

وی بازارهای افغانستان را فرصتی برای ایران دانست و گفت: در حال حاضر ۸۶ درصد صادرات افغانستان توسط خراسان جنوبی انجام می شود.

سیادت با اشاره به اهمیت تعامل دو سویه ایران و افغانستان بیان کرد: اگر رابطه براساس برد برد شکل نگیرد، شکننده است.

وی با بیان اینکه در صورت بی توجهی بازار افغانستان را از دست می دهیم، افزود: باید در راستای واردات کالا از افغانستان نیز تلاش شود.

سیادت ادامه داد: اگر تعاملات دو کشور در حوزه اقتصادی گسترش یابد علاوه بر اینکه در حوزه‌های دیگر به یکدیگر نزدیک می شود، می‌توانیم نیازهای متقابل دو کشور را هم مرتفع سازیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان بیان کرد: خراسان‌جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی به مناطق مرکزی و شمالی به افغانستان نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات مسیرهای ترانزیتی ناامن می‌شوند و این ناامنی سبب ایجاد مشکل می‌شود، افزود: وجود معادن ذی قیمت تا سقف سه هزار میلیارد دلار سبب ایجاد ناامنی در این کشور شده است.

سیادت با اشاره به کشت فراسرزمینی بیان کرد: این نوع کشت تنها در افغانستان و در منطقه فراه جواب می دهد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه فراه سرزمین وسیعی دارد که در حال کشت است، افزود: باید محصولات صادراتی افغانستان را پردازش کنیم و با هم افزایی جهت مصرف به بازار ثالث و داخلی صادر کنیم.

کد خبر 4155009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha