۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۵

۹۰۰ خانواده از چهار هزار بیمار مرگ مغزی به اهدا رضایت می‌دهند

 ۹۰۰ خانواده از چهار هزار بیمار مرگ مغزی به اهدا رضایت می‌دهند

از چهار هزاری که این قابلیت را دارند فقط ۹۰۰ خانواده رضایت به اهدای اعضای فرزند خود می دهند که افزایش آن نیازمند فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه چهاردهمین جلسه جمع نفس در جمع خبرنگاران گفت: در ایران سالانه ۸ هزار نفر دچار مرگ مغعزی می شوند که از این تعدا د۴ هزار نفر قابلیت اهدای اعضای دارند.

وی افزود: از چهار هزاری که این قابلیت را دارند فقط ۹۰۰ خانواده رضایت به اهدای اعضای فرزند خود می دهند که افزایش آن نیازمند فرهنگ سازی است.

هاشمی ادامه داد: ایران در میان کشورهای آسیا و کشورهای اسلامی در اهدای اعضاء رتبه اول را دارد. هم اکنون اهدای اعضای ۵۷ درصد از بیمارانی که نیاز به پیوند کلیه دارند از اعضای بیماران مرگ مغزی تأمین می شود.

وزیر بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر ۸۰۰ پیوند کبد، ۱۵۰ پیوند قلب، بیش از هزار پیوند مغز-استخوان، ۴۶ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی همواره در کنار خانواده ایثارگر اهدای عضو هستند و رسانه ها نقش مهمی در توسعه فرهنگ سازی اهدای عضو دارند.

هاشمی اظهار داشت: امام خمینی (ره) با فتوای خود مبنی بر اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی، صف شکنی کرده و جان هزاران انسان را نجات داد و امروزه همه مراجع کشورمان این فتوا را تأیید می کنند.

وزیر بهداشت در خصوص زلزله امروز کرمان گفت: این زلزله ۶.۱ ریشتری در ساعت ۰۶:۰۲ صبح در استان کرمان اتفاق افتاد و خوشبختانه تا به این لحظه تلفات جانی گزارش نشده است و براساس گزارش های اولیه تنها ۴۶ مصدوم داشته که سرپایی درمان شده اند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۳ به بعد بسیاری از خانه ها مقاوم سازی شده اند تأکید کرد: همین امر باعث کاهش تلفات و تخریبات شده است که نشان دهنده این است که پیشگیری بهتر از درمان است.

هاشمی در خصوص فروش کلیه به صورت غیرقانونی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل نرسیدن اعضای اهدایی، روزانه چندین نفر در کشور فوت می کنند. این گونه اقدامات اغلب به دلیل فقر مالی اتفاق می افتد که رفع این مسئله نیازمند برطرف شدن فقر مالی مردم است.

کد خبر 4159696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha