۱۱ دی ۱۳۹۶، ۰:۲۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان:

کاهش ۷۲ درصدی بارندگی‌ها در لرستان/ طرح‌های کلان آبی اجرا نشد

کاهش ۷۲ درصدی بارندگی‌ها در لرستان/ طرح‌های کلان آبی اجرا نشد

خرم‌آباد - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از کاهش ۷۲ درصدی بارندگی‌ها در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی در شورای آب و کشاورزی لرستان اظهار داشت: هیچ‌کدام از طرح‌های کلان آبی استان در حوزه کرخه و دز اجرایی نشده است.

وی افزود: تاکنون در این طرح‌ها تخصیص‌های خرد و حقابه های قدیمی مصرف‌شده و طرح‌هایی مانند سد معشوره اجرایی نشده است و ایستگاه‌های پمپاژ «واشیان»، «چم مهر» و ... نیز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: ما حتی یک قطره آب از محل این پروژه‌ها برداشت نکرده‌ایم و حتی در پروژه‌هایی مانند سد «مروک» هنوز شبکه‌های سد آماده نیست و در سدهای «حوضیان» و « «کمندان» نیز وضعیت به همین صورت است و درواقع از تخصیص‌های کلان استان بهره‌برداری نمی‌کنیم.

میرزایی با اشاره به اینکه وضعیت ذخایر آب در پشت سدهای استان هم مناسب نیست گفت: عملیات اجرایی حدود شش سد در استان شروع‌شده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

وی اضافه کرد: حجم و ظرفیت ذخایر این سدها حدود ۲۰۸ میلیون مترمکعب است اما در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: به علت کاهش بارندگی‌ها در سال جاری نیز ۷۰ درصد حجم ذخیره آب سدها کاهش‌یافته است.

میرزایی اظهار کرد: کل بارش‌های استان در سال جاری، یعنی از ابتدای مهرماه تاکنون ۶۳ میلی‌متر بوده است و نسبت به دوره مشابه که ۲۱۵ میلی‌متر بوده ۷۲ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: با این شرایط ما در دو شهرستان کوهدشت و رومشگان بحران آب‌داریم، ولی بااین‌وجود برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای رفع مشکل این شهرستان‌ها از طریق جابجایی چاه‌های آبرفتی، استفاده از حدود ۱۲ حلقه چاه آهکی برای آب شرب شهری و روستایی و اجرای سد معشوره به‌عنوان بلندمدت راداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: در چنین شرایطی در برخی مناطق که حتی پروانه حفر و احیا چاه صنعتی صادرشده شاهد هستیم که پروانه، تغییر کاربری یافته و کشاورزی شده است.

میرزایی گفت: باوجود چنین مشکلاتی ازنظر بحث تخصیص منابع آب وزارت خانه نیز باید مطالعات طرح جامع آب شرب و صنعت استان عملیاتی شود.

کد خبر 4188005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha