۳ دی ۱۳۸۵، ۱۱:۰۹

راهکارهای ارتقاء و تعمیق وحدت مسلمانان - 1

تقویت هویت دینی مسلمانان عاملی برای دستیابی به وحدت اسلامی است

تقویت هویت دینی مسلمانان عاملی برای دستیابی به وحدت اسلامی است

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی تقویت احساس هویت جمعی و معرفتی مسلمانان را راهکاری به منظور دستیابی به وحدت و فائق آمدن بر چالشهای آن دانست و خواستار توجه جهان اسلام به چالشها و توطئه های بیرونی شد.

حجت ‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد راهکارهای ارتقاء وحدت مسلمانان گفت: پیش از بررسی این پرسش باید به رابطه گسترش و پراکندگی مسلمانان و آموزش و نگرش اسلامی  پرداخت، اسلام تقسیمات جغرافیایی را نفی نمی کند در اما در آموزه ها و تعالیم خود خواستار اتحاد امت اسلامی است.

وی افزود: علاوه بر نگرش اسلامی، دنیای امروز نیز نیازمند ایجاد یک هویت واحد، جمعی، معرفتی و فکری میان مسلمانان است که نه تنها دارای ریشه های اعتقادی است بلکه از سوی دیگر با مهاجمان و رقیبانی رو به رو است که در راستای نقب زدن آن تلاش می کنند. این وظیفه متفکران، اندیشمندان و روشنفکران مسلمان است که اهتمام کرده و عوامل تهاجمی بر هویت جمعی مسلمانان را خنثی کنند.

حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: راهکارهای ارتقاء وحدت میان مسلمانان به آموزش معارف اسلامی و تربیت نسل جوان باز می گردد و توجه و آگاهی ویژه این عرصه شرط لازم احیای هویت اسلامی نسل جوان است.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی از دیگر راهکارهای گسترش و پیشرفت مسلمانان در امر وحدت را ارتباطات میان فرهنگی با مراکز جهانی اسلامی و تقویت ارتباطات اقتصادی دانست و گفت: تشکیل بازار بزرگ اسلامی که به تازگی از سوی کشورهای اسلامی از جمله ایران پیشنهاد شد در این میان نقش دارد.

وی افزود: مسلمانان می توانند با تقویت نهادهای بین المللی اسلامی چون آیسیسکو و سازمان کنفرانس اسلام نیز گامهای مؤثری بردارند.

حجت ‌الاسلام علیرضا اعرافی در مورد موانع موجود در مسیر تعمیق و گسترش وحدت اسلامی گفت: موانع مسلمانان در راستای وحدت بسیار گسترده است که از آن می توان به عنوان عوامل گسست زا یاد کرد.

وی فاصله های جغرافیایی، تفاوتهای اقلیمی، فاصله های مذهبی و تاریخی، گسست زبانی، شکافهای فرهنگی، ضعفهای بنیادی اعتقادی معرفتی میان برخی از مناطق جهان اسلام و توطئه های تاریخی مستکبران را عوامل گسست زا توصیف کرد و خواستار توجه جهان اسلام به این عوامل و چالشهای بیرونی شد.

کد خبر 425626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha