۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳

جاذبه های گردشگری لاهیجان؛

لذت ماهیگیری درتالاب سوستان لاهیجان/کوه،جنگل ودریا را باهم ببینید

لذت ماهیگیری درتالاب سوستان لاهیجان/کوه،جنگل ودریا را باهم ببینید

لاهیجان-شهرستان لاهیجان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی ،تاریخی ، مذهبی است که گردشگران در این شهرمی توانند ماهیگیری را در تالاب سوستان تجربه کرده و کوه ، جنگل و دریا را یکجا ببینند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه استان ها: استان گیلان یکی از سرسبزترین استان های ایران با وجود شالیزارهای بی انتها، جنگل های انبوه و طبیعتی بکر در کنار آب و هوایی مطبوع و دلپذیر محسوب می شود وجود همه این مواهب سبب شده تا این استان در فصول مختلف سال با توجه به ویژگی ها و شرایط خاص خود میزبان گردشگران و مسافران مختلفی از همه نقاط ایران و حتی کشورهای خارجی باشد.

وجود جنگل، دریا، رودخانه، تالاب در این استان زمینه های مناسبی برای ایجاد فضاهای ناب گردشگری فراهم کرده است. در میان همه این زیبایی های گیلان شهرستان لاهیجان به واسطه وجود جاذبه های مختلف گردشگری از جایگاه خاصی برخوردار است.

منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود شده و موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ ماهورهای آن با بوته‌های چای پوشانده‌ شده است.

جاذبه های گردشگری عروس شهرهای گیلان

شهر لاهیجان که به عروس شهرهای گیلان معروف است دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در بخش گردشگری سرآمد کرده است.

شاه نشین کوه،  آبشار لاهیجان یا در همان شیطان کوه که به دلیل وجود حوزچه مصنوعی در پای آن و وجود راه پلکانی تا قله کوه که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله با گذر از آبشار و درختان سرسبز به قله کوه و بام سبز می رسند بخشی از زیبایی های این شهر محسوب شده که سالانه میزبان جمع زیادی از گردشگران، مسافران است.

یکی دیگر از دیدنی های لاهیجان استخر لاهیجان با وسعت ۱۷ هکتاری در پای شیطان کوه که به دستور شاه عباس ساخته شده و تله کابین لاهیجان به طول یک هزار و ۵۵۰ متر است که در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می کند.

پارک بعثت (باغ ملی)،  پارک جنگلی میر صفا،  تالاب بین المللی امیر کلایه با وسعت بیش از هزار و دویست هکتار در ۴۰ کیلو متری شمال شهر لاهیجان و در کنار دریای خزر، سواحل امیر آباد،  پل خشتی لاهیجان،  روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی،  ایستگاه تحقیقات گل و گیاه زمینی ،  آرامگاه کاشف السلطنه و موزه تاریخ چای ایران،  بقعه چهار پادشاه،  آرامگاه عاقلیه، حمام قدیمی گلشن ،  مسجد اکبریه،  مسجد جامع،  بقعه امیرشمس الدین لاهیجان تنها بخشی از جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و گردشگری این شهرستان است که می تواند برای مسافران و گردشگران یک روز خوب و خاطراتی زیبا به یادگار بگذارد.

سوستان؛ تالابی با پوشش گیاهی خاص و منحصربه فرد

البته در این میان تالاب سوستان از یک زیبایی و جلوه ای خاص برخوردار است  که مسافران و گردشگرانی که به گیلان سفر می کنند می توانند یکی از مقاصد سفر خود در این استان را به تالاب سوستان لاهیجان اختصاص دهند تا از مواهب طبیعی و زیبای آن بهره مند شده و هم برای ساعتی از دود و دم شهری جدا و خود را در بهشتی کوچک بر روی زمین احساس کنند.

برای دیدن این تالاب زیبا باید به شهرستان لاهیجان سفر کرد. سوستان یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی این شهرستان است که به خاطر تالابی که در نزدیکی این روستا وجود دارد معروف است.  برای رسیدن به این بهشت کوچک با گذر از میدان دانشگاه آزاد این شهر به سمت روستای سوستان رفته و سپس این تالاب را در انتهای خیابان شقایق و در جاده ای که به سمت معدن شن می رود پیدا کرد.

با ورود به این منطقه چشمان مسافران و گردشگران به صحنه ای ناب و زیبا دوخته می شود تالابی که از یک پوشش گیاهی خاص و منحصربه فرد پوشیده شده و فضای مناسب برای گذران یک روز تعطیل و یا یک مسافرت خوب برای بازدید کننده به ارمغان می آورد همچنین مسافران و گردشگران با حضور در کنار این تالاب که یکی از تالاب های آب شیرین ایران محسوب می شود می توانند ساعتی را به ماهیگیری بگذرانند.

یکی از مهم ترین ویژگی های این تالاب که سبب شهرت آن نیز شده وجود نوعی پسته است. این نوع خاص از پسته در مناطق استوایی پیدا می شود، اما بنا به دلایلی در این تالاب نیز رشد می کند. براساس شنیده ها این پسته خواص دارویی دارد و به همین دلیل بسیار مورد توجه اهالی منطقه است.

این تالاب درحدود یک قرن پیش و برای آبیاری شالیزارها به وجود آمد. آب تالاب از طریق ردوخانه ای در منطقه کته شال ونزولات آسمانی تامین می شود. دسترسی به تالاب بسیار راحت است، به همین دلیل در ایام تعطیل بومیان زیادی را می بینید که برای گذراندن اوقات فراغت در کنار دریاچه چادر زده و از طبیعت زیبای این منطقه در کنار خانواده و دوستان خود لذت می برند.  در داخل و کناره های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی وجود دارد و تالاب سوستان همانند سایر تالاب های آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان می باشد.

نقش مهم تالاب ها در توسعه گردشگری و رونق اقتصاد جوامع محلی

در این میان می توان به نقش مهم تالاب  در توسعه گردشگری و همچنین رونق اقتصادی جوامع محلی اطراف نیز اشاره کرد. خوشبختانه در استان گیلان از این دست تالاب ها کم وجود ندارد که منبعی برای توسعه پایدار گردشگری و همچنین کسب درآمد و رونق اقتصاد شود که تنها به توجه، برنامه ریزی و مدیریت و همچنین فرهنگ سازی برای حفظ این منابع و سرمایه ها نیاز دارد.

کد خبر 4259139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha