۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲

مهر گزارش می‌دهد؛

بی آبی گریبان‌گیر مردم زاهدان شد/توزیع آب به‌ وسیله ۶۵ تانکر سیار

بی آبی گریبان‌گیر مردم زاهدان شد/توزیع آب به‌ وسیله ۶۵ تانکر سیار

زاهدان - شب گذشته گردباد موجب سقوط تعدادی از تیرهای انتقال برق و قطع جریان انتقال آب «چاه نیمه ها» به زاهدان شد و طبق اعلام مسئولان تنش آبی تا صبح فردا در این شهر ادامه دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - جواد قنبری: در حالی آخرین روزهای ماه اول سال را پشت سر می گذاریم که باتوجه به گرمای هوا و همچنین حدود ۲ دهه خشکسالی در سیستان و بلوچستان مشکل کمبود آب امسال بسیار زودتر از همیشه گریبان گیر مردم مرزدار و صبور این استان شده است.

با توجه به اینکه عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم سیستان و بلوچستان برمبنای فعالیت های کشاورزی و دامداری استوار است از همین رو استمرار بیش از ۲ دهه خشکسالی سبب شده که وضعیت معیشتی مردم مرزنشین این استان درحد بحرانی قرار بگیرد و بسیاری از کشاورزان در نقاط روستایی سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی‌ زمین‌ها و احشام خود را رها کنند و به شهرها مهاجرت کنند.

با توجه به آخرین آمار در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر از مردم سیستان و بلوچستان در سکونت‌های غیررسمی و حاشیه شهرهای‌ زاهدان، چابهار، کنارک، ایرانشهر و زابل با کمترین امکانات و در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

البته موضوع در دشت سیستان بسیار پیچیده تر است زیرا با توجه به اینکه ورودی آب رودخانه هیرمند در سال ۹۶ حدود ۹۸ درصد کاهش داشته است و همینطور عدم آبگیری هامون به عنوان کانون اصلی شن های روان و ریزگردها، بیماری های تنفسی و چشمی نیز طی چند سال اخیر در این منطقه افزایش چشمگیری داشته است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه آب مورد نیاز حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان سیستان و بلوچستان از طریق رودخانه هیرمند و چاه نیمه ها تامین می‌شود این عدم دریافت حق آبه قطعا موجب بروز مشکلات عدیده ای در آینده می شود.

 ۷۰ هزار متر مکعب از نیاز آبی زاهدان از طریق خط نخست انتقال آب از چاه نیمه های سیستان تامین می شود از همین رو تامین آب این شهر با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر به شدت به خط انتقال آب از چاه نیمه ها وابسته استطبق آمار ارائه شده ۷۰ هزار متر مکعب از نیاز آبی شهر زاهدان از طریق خط نخست انتقال آب از چاه نیمه های سیستان و ۲۲ هزار متر مکعب نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی از طریق آب شیرین کن های مستقر در همین شهر تامین می شود از همین رو تامین آب شهر زاهدان با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر به شدت به خط انتقال آب از چاه نیمه ها وابسته است.

از همین رو اتفاقی که شب گذشته در این خط انتقال آب افتاد و عدم مدیریت مناسب موجب بروز مشکلات فروانی برای مردم زاهدان طی دیشب و امروز شده است.

قطع جریان انتقال آب چاه نیمه ها به زاهدان از شب گذشته

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان بنا به اعلام روابط عمومی این شرکت، اظهار داشت: بر اثر گرد باد جریان برق خط انتقال آب چاه نیمه ها به زاهدان در محل ایستگاه شماره ۲ واقع در سه راهی «دشتک» قطع شده و فعلا هیچ آبی به زاهدان نمی‌رسد.

محسن میرادی افزود: این حادثه به دلیل سرعت بالای گردباد رخ داده و باعث سقوط ۳۰ تیر برق و پاره شدن خطوط انتقال برق شده و در حال حاضر ۵ اکیپ امدادی متشکل از اتفاقات آب و برق در حال تعمیر خطوط انتقال برق هستند.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان ادامه داد: وارد مدار کردن خط انتقال آب تا یکشنبه بعدازظهر به طول می انجامد و در طول این مدت احتمالا شهر زاهدان با تنش آبی مواجه می شود.

وی در پایان از مردم شهر زاهدان درخواست کرد با شکیبایی و صرفه جویی در مصرف آب تا پایدار شدن شرایط شبکه توزیع آب نهایت همکاری را داشته باشند.

مدارس ابتدایی زاهدان تعطیل اعلام شد

البته داستان به همین جا ختم نشد به دلیل قطع آب و بر اساس اعلام فرمانداری شهرستان زاهدان برخی مدارس ابتدایی شهر زاهدان در نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام شد.

شب گذشته ستاد بحران شهرستان تشکیل جلسه داد و مدارس ابتدایی در مسیر قطعی آب در شهر زاهدان تعطیل اعلام شد.

بر اساس این گزارش، مسیرهای قطع آب مناطق پرستار، فرهنگ، معلم، جمهوری، دانش، دانشجو، بزرگمهر، دانشگاه، قلنبر، جانبازان، ثارالله، انقلاب، زیباشهر، مهرشهر، فاضلی، کوثر، شهرک کارگاهی، مزاری، امیرکبیر، دستغیب، پاستور، پوریا، مطهری، فلسطین، امام خمینی، کریم آباد، جام جم، رسالت، طباطبایی، سیستان و رجایی اعلام شده است.

البته جلسات بحران شهر زاهدان باز هم ادامه پیدا کرد و در جلسه دوم مقرر شد تعداد ۶۵ تانکر آبرسانی سیار در سطح شهر زاهدان با مراجعه به درب منازل کار آبرسانی را تا زمان برطرف شدن مشکل برق ایستگاه سه راهی دشتک انجام دهند.

همچنین شهنوازی سرپرست فرمانداری زاهدان با تاکید بر پیگیریهای انجام شده گفت: تا نیمه شب امشب مشکل قطعی آب برطرف می شود.

توزیع آب رایگان به‌وسیله ۶۵ تانکر در زاهدان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آب موردنیاز بیمارستان‌ها و نانوایی‌های شهر زاهدان تأمین شده و آب موردنیاز شهروندان نیز به‌وسیله ۶۵ تانکر در حال توزیع است.

محسن میرادی افزود: از صبح امروز ۶۵ تانکر برای تأمین آب شرب مردم در مناطقی که با قطع آب مواجه هستند، اعزام شده و فرآیند آب‌رسانی سیار به صورت رایگان شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع آب سیار تا زمان حل مشکل خط انتقال آب ادامه داد، خاطر نشان کرد: در جریان گردباد شب گذشته ۳۰ تیر برق از خط اختصاصی شرکت آب و فاضلاب استان به طول ۱.۵ کیلومتر سقوط کرد و سبب قطع خط انتقال آب به زاهدان شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز برآورد دقیقی از خسارت نشده، تصریح کرد: با توجه به حجم خسارت وارد شده احتمالا جریان آب در شبکه آبرسانی شهر زاهدان صبح فردا برقرار می شود.

در مجموع نکته حائز اهمیت این است که آب مورد نیاز کلان شهر زاهدان با خط لوله ای به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر از منطقه ای تامین می شود که در خشکسالی ۲۰ساله به سر می برد و در ادامه این کار حتی خط دوم آب مورد نیاز زاهدان هم از همان منطقه در حال اجرایی شدن است از همین رو بخش اعظم زاهدان وابسته به آب چاه نیمه سیستان است و با توجه به اینکه طی سال های اخیر آب چاه نیمه ها به شدت کاهش پیدا کرده و آب ورودی از رودخانه مرزی هیرمند هم قطع شده است، مسئولان کشوری و استانی باید با توجه به آینده، برنامه ای دقیق و قابل اجرا را مدنظر داشته باشند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سیستان وبلوچستان یکی از بحرانی ترین استان های کشور در زمینه خشکسالی است باید قویترین مدیریت آبی کشور را داشته باشد اما متاسفانه عدم آینده نگری همیشه گریبان گیر عرصه های مدیریتی در این استان بوده است.

کد خبر 4271374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha