۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۵

هنرمند نقاش ۸۸ ساله شد

رونمایی از کتاب حسین محجوبی/ آثار آسمانی که زمینی دیده می‌شوند

رونمایی از کتاب حسین محجوبی/ آثار آسمانی که زمینی دیده می‌شوند

بزرگداشت و جشن تولد هشتاد و هشت سالگی حسین محجوبی با حضور این هنرمند پیشکسوت و جمع کثیری از هنرمندان دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در گالری گویا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت و جشن تولد ۸۸ سالگی حسین محجوبی با حضور احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، محمد سریر عضو شورای عالی خانه هنرمندان و خانه موسیقی، حجت الله ایوبی، کیوان ساکت، حبیب درخشانی، اسرافیل شیرچی، هادی سیف، حجت شکیبا، داود حیدری، منوچهر سهیلی، جواد مجابی، کامبیز درمبخش، ناصر پلنگی، علی اکبر صادقی، طاها بهبهانی، جواد بختیاری، یداله کابلی، سیدعباس سجادی و سعید، فرخ و فرزانه محجوبی فرزندان حسین محجوبی برگزار شد.

اجرای این مراسم بر عهده سهیل محمودی بود و همین موضوع سبب شد مراسم با شعر و موسیقی همراه باشد.

اوج احساسات در آثار محجوبی، امروز فراموش شده‌اند

احمد مسجدجامعی درباره حسین محجوبی و آثارش گفت: آثار حسین محجوبی همچون نامش محجوب هستند و از این جهت نام درستی برای او گذاشته شده است. تابلوهای او حس بیگانه ای دارد و نمایش این درختان از زمین تا آسمان را جمع می کند و همین موضوع سبب می شود آثار آسمانی او را زمینی ببینیم و بر عکس. زمانی در معماری و شهرسازی ما این اصل حاکم بود، اما الان این موضوع مصداق ندارد.

وی با اشاره درختان آثار حسین محجوبی بیان کرد: درختان محجوبی هر روز خالی تر و لاغرتر می شوند که شاید روایت زمانه ما باشد، روایت تهرانی باشد که زمانی در آن مریض ها زود خوب می شدند. این درختان می توانند روایت تهران آسیب دیده امروز باشد.

مسجدجامعی با بیان اینکه کار محجوبی در طراحی و ساخت پارک ساعی کم مطرح شده است، اظهار کرد: عکس های پارک ساعی نخستین و شاید خاطره انگیزترین تصاویر از این منطقه را در منزل او دیدم. محجوبی نه تنها زمانی که در گیلان بوده با درخت مانوس بود بلکه در تهران هم با درختان مانوس است و هم مثل یک درخت پربار و پر طراوت است.

وی در پایان با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: معتقدم جمع درختان در آثار محجوبی تضاد و رمز و رازی را نمایش می دهد و حسی به من دست می دهد که اوجش در درختان و اسب ها و حرکات دورانی است که در خانه های ما از بین رفته است.

وجود خوانش و تفسیر جدیدی در آثار حسین محجوبی

حبیب درخشانی نقاش پیشکسوت نیز درباره آثار حسین محجوبی گفت: آثار حسین محجوبی علاوه بر الهام گرفتن از اشعار و طبیعت، واجد تفکری است که در ظاهر ممکن است به ذهن نیاید اما تفکری کل نگر در تمامی کارهایش نمود دارد.

وی افزود: شادی بی حدی در میان اسب ها و درختان آثار استاد محجوبی وجود دارد که فضای موسیقایی به ذهن می آورد.

درخشانی در پایان عنوان کرد: رنگ ها در آثار این هنرمند همچون نورافشانی برای مخاطبان است و خوانش و تفسیر جدیدی از طبیعت ارایه داده است که در هیچ اثر دیگری دیده نمی شود. توجه او به اسطوره ها و معماری ایرانی از دیگر ویژگی های آثار حسین محجوبی است که در آثار کمتر هنرمندی دیده می شود.

هادی سیف پژوهشگر هنرهای سنتی نیز در ادامه مراسم عنوان کرد: حضورم در این مراسم ادای دینی به استاد حسین محجوبی است. درخت در سرزمین من در ارتباط با فرهنگ ایرانی، سرو ۵ هزارساله ابرقو می شود و سایر جلوه هایی که در تاریخ دارد.

وی افزود: در حرمت اسب همین بس که رخش رستم نمادی از دلاوری و پایمردی است.

در ادامه کیوان ساکت نوازنده کشورمان دقایقی را به نواختن و دکلمه قطعه شعری پرداخت.

در پایان مراسم بزرگداشت، کیک ۸۸ سالگی حسین محجوبی توسط او و خانواده اش بریده و همچنین از کتاب حسین محجوبی - برگزیده آثار از مجموعه شخصی - رونمایی شد.

 نمایشگاه آثار حسین محجوبی تا پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در گالری گویا برپاست و علاقه مندان می توانند برای بازدید به آدرس خیابان کریم خان، روبروی ایرانشهر شمالی، پلاک ۹۱ مراجعه کنند.

کد خبر 4297025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha