۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۳۹

آیت الله میرعمادی تشریح کرد؛

قرآن عزت‌آفرین و حکمت‌آموز است/ «عزیز» و «حکیم» ریشه صفات الهی

قرآن عزت‌آفرین و حکمت‌آموز است/ «عزیز» و «حکیم» ریشه صفات الهی

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد تأکید کرد: قرآن عزت‌آفرین و حکمت‌آموز است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه اول سوره «زمر» با عنوان «تَنْزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» اظهار داشت: معنای این آیه این بوده که این کتاب از سوی خدای عزیز و حکیم نازل‌شده است.

قرآن عزت‌آفرین و حکمت‌آموز است

وی بابیان اینکه این آیه راجع به عظمت قرآن کریم است عنوان کرد: در این آیه «الله» به کاررفته و «الله» از اسمای حسنی الهی است و جمع همه کمالات در آن است و «الله» باصفت عزیز و حکیم آمده است.

 نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه «عزیز» به معنای نفوذناپذیر، دست نایافتنی و شکست‌ناپذیر است تصریح کرد: کلمه «عزیز» در قرآن ۸۸ مرتبه به‌کاررفته است که ۴۶ مرتبه از آن در کنار کلمه «حکیم» قرارگرفته است.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه بر اساس این آیه کتاب قرآن از جایی آمده که دست نایافتنی است و اگر خداوند این کتاب را نازل نمی‌کرد کسی دسترسی به این کتاب پیدا نمی‌کرد و کسی نتوانسته در این کتاب نفوذ پیدا کند ادامه داد: صفت دومی که در این آیه به‌کاررفته «حکیم» است و کلمه حکمت ۲۰ بار و کلمه حکیم ۹۷ بار در قرآن ذکرشده است و به معنای خطاناپذیر است.

وی با تأکید بر اینکه صفت عزت و حکمت در قرآن تجلی پیداکرده است و ازاین‌رو قرآن عزت‌آفرین و حکمت‌آموز است چون خداوند عزیز و حکیم است گفت: سرچشمه وحی «الله» است و خداوند توانست کلمات و آیات قرآن را تنزیل کند.

انس با قرآن موجب عزت و حکمت می‌شود

 نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه خداوند در این آیه مبدأ نزول و صدور قرآن را بیان کرده و مبدأ نزول و صدور قرآن «الله» است عنوان کرد: در این آیه دو صفت از خداوند تجلی پیداکرده و اشاره‌شده که خداوند عزیز و حکیم این قرآن را نازل کرده است.

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه صفت عزیز برای «الله» آمده و به معنی نفوذناپذیر است و این قرآن از طریق وحی به پیامبر نازل‌شده و دست‌نخورده و نفوذناپذیر است عنوان کرد: کسی این آیات را دست‌کاری نکرده و صحیح و سالم از خداوند عزیز و حکیم بر ما نازل کرده است.

وی تأکید کرد: هرکسی که با این کتاب انس پیدا کند صاحب عزت و حکمت می‌شود.

 نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در ادامه سخنان خود بابیان اینکه سوره «زمر» دارای سه اسم «زمره» به معنی دسته و گروه، «غرف» به معنی اتاق‌های مجلل و باشکوه و «سوره عرب» است گفت: این سوره ازنظر ترتیب نزول سوره ۵۹ و ازنظر ترتیب نزول سوره ۵۸ قرآن است.

آیت‌الله میرعمادی همچنین بابیان اینکه این سوره ازنظر ترتیب جمع‌آوری سوره ۳۹ قرآن است ادامه داد: این سوره جزء سوره‌های «مکی» قرآن کریم است، ۷۵ آیه دارد حجم آیه‌های آن نیز نیم جزء است.

وی بابیان اینکه اهمیت و فضیلت سوره «زمر» این بوده که کسی که با این سوره انس پیدا کند به مقام عزت و توحیدی دست پیدا می‌کند افزود: محتوای این سوره در پنج قسم دعوت به توحید خالص، معاد، اهمیت قرآن و تأثیر قرآن بر دل‌ها، سرنوشت اقوام پیشین و مسائل اخلاقی است.

کد خبر 4300060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha