۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸

فرماندار شاهرود:

ضرورت ایجاد تصفیه‌خانه آب در شاهرود/ آبخیزداری تقویت شود

ضرورت ایجاد تصفیه‌خانه آب در شاهرود/ آبخیزداری تقویت شود

شاهرود - فرماندار شاهرود بابیان اینکه ایجاد تصفیه‌خانه به‌منظور استفاده از پساب آب در شهرستان ضروری است، گفت: ادارات دولتی در موضوع اصلاح الگوی مصرف بهینه آب پیشگام شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کرم محمدی بعدازظهر پنج‌شنبه در جلسه مدیریت بحران آب شاهرود به میزبانی فرمانداری این شهر، ضمن بیان اینکه ایجاد تصفیه‌خانه به‌منظور استفاده از پساب آب در شهرستان ضروری است، ابراز داشت: این امر به کشاورزی، محیط‌زیست و بهداشت مردم کمک می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه در بحث آب با مصرف‌کنندگانی مواجه هستیم که هرکدام تابع قانون نانوشته مخصوص خود هستند، افزود: مشترکان غیرمجاز بیشترین طیف مصرف‌کنندگان آب را شامل می‌شود که باید برای مقابله با آن‌ها چاره‌ای اندیشه کرد.

ضرورت تقویت طرح‌های آبخیزداری در شاهرود

فرماندار شاهرود بابیان اینکه برای احیای حوزه آبریز کار چندانی در کشور انجام‌نشده است، ابراز داشت: در حوزه تأمین آب، قدیمی بودن و فرسودگی شبکه‌های انتقال ازجمله مشکلات موجود قلمداد می‌شود که رسیدگی به آن باید در اولویت قرار گیرد و از سوی دیگر بازیافت آب نیز باید در برنامه‌ها لحاظ شود تا بتوان از این بحران گذر کرد.

کرم‌محمدی بابیان اینکه امروز بخش خصوصی کمتر راغب به سرمایه‌گذاری در بخش آب است، تصریح کرد: یکی از بحران‌های تنشی کشور موضوع آب محسوب می‌شود که وزارت نیرو نتوانسته کشاورزان را مجاب کند تا سالی یک‌دهم درصد یا ۱۰ درصد کمتر از این منابع استفاده کنند، از ابتدای انقلاب مصرف آب در بخش کشاورزی افزون و مصرف آب شرب رو به کاهش است.

وی افزود: در برخی استان‌ها و شهرها هنوز آبیاری غرقابی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد از منابع آبی به‌درستی استفاده نمی‌شود و از سوی دیگر استفاده قطره‌ای از آب چاه‌ها که بالای ۶۰ درصد آب موردنیاز از همین طریق استفاده می‌شود اقدام چندان شایسته‌ای نیست.

لزوم تغییر الگوی کشت

معاون استاندار سمنان بابیان اینکه بحث تغییر الگوی کشت باید به‌طور جد مورد پیگیری واقع شود، ابراز داشت: حتماً باید به استفاده از پساب‌ها و موضوع آبخیزداری توجه کنیم تا بتوان با حمایت کار کارشناسی، دهیاری‌ها و منابع طبیعی مقدار بارش موجود را ذخیره کنیم.

کرم‌محمدی بابیان اینکه اقدامات صورت گرفته در درازمدت پاسخگوی رفع نیازها نخواهد بود، تصریح کرد: از یک‌سو کاهش بارش‌ها و از طرف دیگر مناسب نبودن قدرت تحمل و نگهداری آب در خاک در بارش‌ها باعث عدم تغذیه سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی بابیان اینکه در حوزه آب، دمای بالا، منابع کم و مصرف زیاد به بحران آبی دامن می‌زند، افزود: در جنگ آب مقصران اصلی مدیران هستند که با اعمال تصمیمات غلط باعث بروز بحران شدند و اکنون زمان جبران آن گذشته است بنابراین ادارات دولتی باید اولین قدم را در اصلاح الگوی مصرف بردارند.

فرماندار شاهرود کمبود منابع آبی، کاهش بارش‌ها و افزایش جمعیت را دلیل عمده بروز خشک‌سالی طی سنوات اخیر دانست و ابراز داشت: کشور در بحث تولید آب مشکل جدی ندارد اما چالش اصلی بر موضوع توزیع و مدیریت مصرف است که این مهم می‌طلبد تا ادارات دولتی در اصلاح الگوی مصرف پیشگام شوند.

کد خبر 4345001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha