۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۰

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

دانش آموزان میل کمتری به حضور در رشته ریاضی فیزیک دارند

دانش آموزان میل کمتری به حضور در رشته ریاضی فیزیک دارند

اصفهان- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان میل کمتری به حضور در رشته ریاضی فیزیک دارند و همین مسئله سبب شده امروز بیشتر صندلی های ریاضی فیزیک خالی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی زرافشان ظهر پنجشنبه در چهاردهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس اظهار داشت: تعداد کمتری از دانش آموزان امروز حاضر به شرکت در رشته های وابسته به ریاضی فیزیک می شوند و عمدتا به سمت رشته های علوم تجربی می‌روند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تنها ۱۱ نفر از دانش‌آموزان متوسطه وارد رشته ریاضی شده‌اند، ادامه داد: شاهدیم که دانش‌آموزان توانمند بیشتر به سمت رشته علوم تجربی می روند و این امر کاهش میانگین علمی دانش‌آموزان در رشته ریاضی را به دنبال دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس آمار، ۱۴۴ هزار نفر دانش‌آموز داوطلب کنکور سراسری در رشته ریاضی فیزیک، ۶۴۲ هزار نفر در رشته علوم تجربی و ۲۰۴هزار نفر در رشته علوم انسانی شرکت کرده اند، اضافه کرد:  این در حالی است که صندلی دانشگاه‌ها برای جذب دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک بسیار بیشتر از تعداد صندلی موجود برای رشته تجربی است.

وی با بیان اینکه آموزش ریاضیات در آموزش و پرورش و آموزش عالی وضعیت مناسبی ندارد، افزود: داوطلب دانشگاه نسبت به ظرفیت کاهش پیدا کرده و خروجی در سال‌های آینده کیفیت بالایی نخواهد داشت و در این شرایط پیشرفت کشور دچار اختلال خواهد شد.

زرافشان تصریح کرد: تسهیل در کیفیت آموزش و یادگیری لذت بخش، می‌تواند از عوامل ترغیب دانش‌آموزان برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک برای ادامه تحصیل باشد.

وی افزود: ضروری است که مسئولان و مدیران بالادستی برای ترغیب دانش آموزان به رشته ریاضی برنامه ریزی درستی داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دیگر کشورها نیز یافتن راه حلی برای علاقمندی دانش‌آموزان به رشته ریاضی فیزیک و کاهش اضطراب برای انتخاب این رشته در دستور کار است، اضافه کرد: در برخی کشورها پیوند میان آموزش و زندگی را کابردی کرده‌اند. 

برخی از مدارس رشته ریاضی ندارد

وی با اشاره به اینکه برخی از مدارس رشته ریاضی ندارد و مدارس استعدادهای درخشان هم در تنوع استعدادها نمی‌تواند پاسخگو باشد، افزود: این در حالی است که درخواست‌های مکرر برای اضافه کردن کلاس‌های رشته تجربی داشتیم و این در حالی است تعداد متقاضیان اضافه کردن کلاس رشته ریاضی بسیار محدود است.

زرافشان همچنین راه‌اندازی علوم ترکیبی رشته ریاضی و تجربی را پاک کردن صورت مساله دانست و اضافه کرد: این راه حل مناسبی برای حل معضل عدم گرایش به رشته ریاضیات نیست و ضروری است که در این زمینه راهکار بهتری ارائه شود.

کد خبر 4357861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علائی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
      3 0
      تاثیر سوابق کنکور 98 باید مثبت شود تا سال های آینده شما زیرساخت های رشته ای و شاخه ای را فراهم کنید.