۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵

رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی امریکا در گفتگو با مهر:

ناتو با محوریت امریکا باقی می‌ماند

ناتو با محوریت امریکا باقی می‌ماند

«رابرت جرویس» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا معتقد است که ناتو با محوریت امریکا در آینده باقی خواهد ماند و ایجاد مکانیسمهای مالی مستقل از امریکا کار دشواری است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: هنوز روزهای سپری شده از موج گسترده اخراج دیپلمات های روس از کشورهای اروپایی به دلیل مرگ مشکوک سرگئی اسکریپال، جاسوس روس در بریتانیا، به یک سال نرسیده که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه خواستار نزدیکی اروپا و روسیه شده و از لزوم کمک گرفتن از مسکو برای مشکلات امنیتی اروپا سخن گفته است.

رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه اظهار داشت که بحث ها در مورد موضوعات مربوط به مسائل دفاعی و امنیتی اروپا باید با مشارکت روسیه انجام شود.

ماکرون با اشاره به لزوم بازنگری در معماری دفاعی و امنیتی اروپا گفت: امروز، ما باید خودمان مسئولیت و تضمین امنیت و حاکمیت اروپا را به عهده بگیریم. باید یک گفتمان جدید در مورد امنیت سایبری، سلاح های شیمیایی، سلاح های کلاسیک، درگیری های منطقه ای، امنیت فضایی و حفاظت از مناطق قطبی با روسیه صورت بگیرد. اروپا دیگر نمی تواند به آمریکا اعتماد کند تا امنیتش را تامین کند. امروز اروپا نیاز دارد تا مسئولیت امنیت و حاکمیت خود را تضمین کند. ما باید همه از نتایج پایان جنگ سرد درس بگیریم.

ماکرون خاطرنشان کرد که پیش نیاز اجباری برای دستیابی به پیشرفت واقعی در روابط با مسکو پیشرفت قابل توجهی در بهبود وضعیت بحران اوکراین و همچنین پایبندی به مقرراتی است که توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا در رابطه با وضعیت ناظران در دونباس صادر شده است.

جهت بررسی این موضوع خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «رابرت جرویس» رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید. جرویس از بنیانگذاران مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل است که آوازه جهانی دارد.

*صحبتهای «امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه درباره اینکه اروپا نباید دیگر به لحاظ امنیتی متکی به آمریکا باشد را چگونه ارزیابی می کنید؟

  این موضوع نیاز به بحث بیشتر دارد. من هیچ مدرکی را مبنی بر این موضوع نمی بینم که هیچ یک از کشورهای بزرگ مایل به فدا کردن حاکمیت های خود برای چنین تلاش مشترکی باشند. این موضوع در مورد فرانسه هم صدق می کند.

*با روی کار آمدن ترامپ  و انتقاد او به کشورهای اروپایی در خصوص سهمیه بندی ناتو، اروپا تلاشهایی برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی را آغاز کرده بود. با توجه به صحبتهای ماکرون به نظر می رسد تشکیل ارتش مشترک اروپایی جدیت بیشتری به خود بگیرد. نظر شما چیست؟

ممکن است گام هایی در جهت ایجاد شرایط و همکاری بهتر بین ارتش کشورهای اروپایی وجود داشته باشد. اما هیچ کشور اروپایی (به استثنای انگلستان) دارای قابلیت و توانایی نظامی نیستند و هنوز اراده ای برای تلاش مشترک وجود ندارد.

*آیا اروپا اساسا قادر هست به لحاظ امنیتی مستقل از آمریکا باشد؟ اگر چنین است آینده ناتو به چه صورتی خواهد بود؟

آیا این توانایی و قابلیت به معنای میزان جمعیت و مراکز صنعتی است؟! اما نه اراده سیاسی. ناتو به محوریت امریکا باقی خواهد ماند.

*برخی تحلیلگران سخنان اخیر ماکرون را نظم جدید غربی تعبیر کردند. آیا غرب وارد دوره ای نوین از نظم و مستقل از آمریکا خواهد شد؟

اخیرا فرانسوی ها و دیگر وزرای اقتصادی اروپا گفته اند که اروپا باید سازمانها و نهادهای مالی را که از ایالات متحده مستقل هستند، توسعه دهند نه اینکه اروپا مجبور به پیروی از دستورات آمریکا در مسائلی مانند تحریم ایران باشد.

در واقع انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود حتی اگر ایالات متحده به طور جدی مانع این اقدامات نباشد. با این حال، من هیچ نشانه ای برای این موضوع، فراتر ازبحث و صحبت  نمی بینم.

*ماکرون در سخنان خود گفته روسیه نیز باید در مسایل امنیتی اروپا مشارکت داشته باشد. این موضع را چطور ارزیابی می کنید؟

دشوار است که این موضوع بدون ایجاد روابط حسنه سیاسی بین اروپا و روسیه اتفاق بیفتد. این نیاز به اعطای امتیازات عمده روسیه در اوکراین دارد.

کد خبر 4391290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha