۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲

مهر گزارش می‌دهد؛

آئین های محرم در چهارمحال و بختیاری/ از علم گردانی تا «چاق چاقو»

آئین های محرم در چهارمحال و بختیاری/ از علم گردانی تا «چاق چاقو»

شهرکرد- همزمان با آغاز ماه محرم، استان چهارمحال و بختیاری نیز مانند دیگر مناطق کشور سیاهپوش و عزادار سیدالشهدا(ع) شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: هرسال با فرا رسیدن ماه محرم مردم ولایت مدار و مومن استان چهارمحال و بختیاری به خصوص جوانان و نوجوانان با حال و هوای خاصی، آیین های عزاداری اباعبدالله را در حسینیه‌ها و مساجد برگزار می کنند.

مردم چهارمحال و بختیاری که از شب اول محرم و حتی زودتر از آن  سیاهپوش شده بودند برای مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت به عزاداری در این ماه می پردازند و اشک ماتم می ریزند، آئین های عزاداری در دهه اول محرم رسمی تر شده و مردم در این دهه به تعزیه خوانی، سینه ‌زنی و راه اندازی دسته‌های عزاداری می پردازند.

همزمان با ماه محرم و ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، مردم استان چهارمحال و بختیاری با آئین های مختلف به بزرگداشت این ایام و عزاداری می پردازند.

آئین خیمه سوزان در شهر طاقانک، آئین سنتی گل زنی در شهر بن، آئین سنتی «چاق چاقو» در شهر سامان و روستاهای اطراف، آیین های راه اندازی کاروان نمادین در فرخ شهر، برگزاری مراسم علم گردانی در فرخ شهر، برگزاری مجالس روضه خوانی، نوحه خوانی، تعزیه خوانی، زنجیرزنی و سینه زنی، طبخ و توزیع غذاهای نذری از جمله آش، حلیم و شله زرد و ...، از جمله آیین های مرتبط با ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان در دهه اول ماه محرم در استان چهارمحال و بختیاری است.

آئین خیمه سوزان در شهر طاقانک

مراسم سنتی «خیمه سوزان» در شهر طاقانک از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود که یکی از مهمترین مراسم عزاداری در استان چهارمحال و بختیاری است.

برگزاری باشکوه این مراسم موجب شده است که هر ساله مسافران بسیاری از شهرهای استان های دیگر از جمله اصفهان برای مشاهده این مراسم به این شهر سفر کنند.

در این مراسم ۷۲ خیمه سبز و سفید رنگ با فرم چهار گوش، فرم گنبدی و مخروطی آماده و در حاشیه کوهی برپا می شود که مراسم عزاداری از اول شب محرم تا عصر روز عاشورا در این منطقه ادامه دارد.

مراسم علم گردانی در شهر فرخ شهر

شهر فرخ شهر دارای بیشترین هیئت های مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری است و عزاداری در این شهر  با آئین های مختلف همراه است.

علم گردانی در روز عاشورا از مهمترین برنامه های عزاداری در این شهر به شمار می رود که تمام هیئت های مذهبی با آوردن علم های خود در این مراسم شرکت می کنند. اغلب بیش از ۱۰۰ علم در این منطقه مشاهده می شود.

مردم این شهر در برگزاری مراسم عزاداری با آیین های مختلف نسبت به مناطق دیگر استان پیشرو بوده اند و همین امر سبب شده که هر ساله مسافران زیادی از استان های دیگر مناطق کشور برای شرکت در مراسم عزاداری به این شهر سفر کنند.

مراسم «چاق چاقو» در شهرستان سامان

مراسم چاق چاقو یکی از آیین های عزاداری حسینی است که مربوط به شهرستان سامان است و هم اکنون در این شهرستان در دهه محرم برگزار می شود.

 مراسم چاق چاقو برخلاف بسیاری از مراسم عاشورایی در نیمه شب و فقط یک شب (در شب عاشورا) برگزار می شود.

در این مراسم دسته بزرگی از جمعیت با شکلی خاص، اشعاری ویژه و آهنگی مخصوص در شهر سامان به راه افتاده و هر نفر دو قطعه سنگ یا چوب تخت را در دست گرفته و با نظمی خاص بر هم می‌کوبند.

 مراسم گل زنی در شهر بن

آیین گل زنی همه ساله در ایام محرم و بخصوص صبح روز عاشورا در شهر بن برگزار می شود. در این آئین خیل عظیمی از مردم از گرداب بن به سمت شهر حرکت می کنند، مردم که عزادار سید و سالار شهیدان (ع) هستند سر یا روی شانه های خود را به نشانه عزادار بودن و نشان دادن حزن و اندوه خود، به گلی که از خاک رس و گلاب ناب تهیه شده آغشته کرده اند.

پختن نذری در دهه محرم

یکی از مراسم رایج در دهه اول محرم پختن نذری و توزیع در بین عزاداران حسینی است.

در شهرهای مختلف این استان با توجه به آیین ها و محصولات تولیدی آن منطقه پختن نذری ها متفاوت است که بیشتر در تمام نقاط استان غذای گرم پخته و در بین مردم و عزاداران توزیع می شود.

همه ساله در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم، مردم شهر فرخ شهر با ذبح دام های بسیار و طبخ غذا از شرکت کنندگان و رهروان مذهب امام حسین (ع) پذیرایی می کنند.

در شهرکرد مرکز استان، انواع مختلف حلوا و آش های محلی پخته و در بین عزاداران حسینی توزیع می شود.

در شهرستان سامان نیز نان های محلی و شیرینی ها مختلف با بهره گیری از مغزها پخته می شود.

یکی از محققان دانشگاه در حوزه علوم دینی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برگزاری آیین های سنتی عزاداری در چهارمحال و بختیاری قدمت بسیار بالایی دارد، بیان کرد: مردم این استان ارادت خاصی نسبت به اهل بیت به ویژه اباعبدالله حسین (ع) دارند.

آیین سنتی تعزیه خوانی در این استان قدمت چند صد ساله دارد و همچنان در شهرهای مختلف استان از جمله طاقانک و فرخ شهر برگزار می شودحسین کاوه بیان کرد: آئین های مختلفی در این استان از دیرباز برای عزاداری اباعبدالله حسین (ع) برگزار می شود که برخی آیین ها هنوز جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد.

وی اظهار داشت: سیاهپوش شدن منازل و در و دیوار شهرها و اهتزاز پرچم مشکی عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) از دیرباز در این استان انجام می شده و همچنان ادامه دارد.

این محقق و کارشناس علوم دینی بیان کرد: برخی از زنان و مردان لباس سیاه خود را به مدت دو ماه از تن بیرون نمی آورند و از هر گونه آرایش و پیرایش پرهیز می کنند.

وی بیان کرد: کمک به فقرا و توزیع نذری در بین آنها از مهمترین رسوم در استان چهارمحال و بختیاری طی ایام محرم است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شغل اکثر مردم این استان دامداری است، بیان کرد: بیشترین نذری ها در این استان مربوط به ذبح دام و توزیع گوشت آن در بین فقرا و مردم است.

کاوه ادامه داد: آیین سنتی تعزیه خوانی در این استان قدمت چند صد ساله دارد و همچنان در شهرهای مختلف استان از جمله طاقانک و فرخ شهر برگزار می شود.

وی با اشاره به مراسم علم گردانی در فرخ شهر، گفت: مراسم عزاداری مختلفی در این شهر برگزار می شود که یکی از مهمترین آنها برگزاری مراسم علم گردانی است که همه هیئت های مذهبی در آن شرکت می کنند و این مراسم با حضور علم های همه هیئت های مذهبی این شهر برگزار می شود و این نقش مهمی در وحدت و همدلی همه هیئت های مذهبی این شهر در برگزاری مراسم عزاداری دارد.

کد خبر 4401026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha