۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷

معضلی همیشگی که گریبان والدین را رها نمی‌کند؛

سرویس مدارس همدان برموج بی‌قانونی سوار است/افزایش خودسرانه نرخ‌ها

سرویس مدارس همدان برموج بی‌قانونی سوار است/افزایش خودسرانه نرخ‌ها

همدان-سرویس مدارس درهمدان امسال نیز بر موج بی‌نظمی و بی‌قانونی سوار است تا جایی که تخلف آشکار رانندگان در افزایش خودسرانه نرخ سرویس مدارس در همین روز نخست صدای اعتراض والدین را درآورده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دقایقی تا تعطیلی مدارس شهر همدان در اولین روز از مهرماه باقی‌مانده است؛ مادر سراسیمه خود را به مدرسه می‌رساند تا قبل از به صدا درآمدن زنگ آخر مدرسه برای سرویس ایاب و ذهاب فرزندش با یکی از رانندگان سرویس مدارس صحبت کرده باشد.

وارد مدرسه که می‌شود با ازدحام حضور والدینی مواجه می‌شود که هرکدام از آن‌ها نیز در حال صحبت با افرادی هستند که گویا به‌عنوان راننده سرویس مدارس معرفی‌شده‌اند.

پیش از حضور در مدرسه اطلاعاتی راجع به تعرفه سرویس مدارس همدان در سال جدید کسب کرده و با این تصور که نرخ‌ها مشخص است و مسیر خانه تا مدرسه فرزندش مسافتی بین ۳ تا ۷ کیلومتر است و نهایت ماهانه موظف به پرداخت ۹۲ هزار تومان است؛ به دنبال شخصی می‌گردد که از خودروی سواری خود به‌عنوان سرویس مدرسه استفاده کرده و سرویس ایاب و ذهاب فرزندش خودروی ون نباشد.

پس از گفتگو با چند راننده به سراغ راننده دیگری می‌رود و در گفتگو با وی و اعلام مسیر منزل به راننده از او تقاضا می‌کند ایاب و ذهاب فرزندش راه عهده‌دار شود که پس از گذشت اندکی زمان و بیان صحبت‌های اولیه؛ راننده نام فرزند وی را در لیست مسافران خود می‌نویسد و صحبت به نحوه پرداخت وجه بابت ارائه این خدمات می‌شود.

راننده خودروی پراید با شاهد گرفتن خدا مبنی بر اینکه مبلغی که برای ایاب و ذهاب دانش آموزان دریافت می‌شود آن‌قدر اندک است که کفاف خرج‌های ماشینش را نمی‌دهد، می‌گوید؛ واقعیت اینکه ما تابع نرخ تعیین‌شده برای سرویس مدارس همدان نیستیم و تعرفه پایه رانندگان ۱۳۰ هزار تومان است.

تابع نرخ تعیین‌شده برای سرویس مدارس همدان نیستیم

آنچه عنوان شد برشی از اتفاقات اولین روز مدرسه در همدان است که شیرینی ماه مهر و شروع سال تحصیلی را برای خانواده‌ها تلخ کرده چراکه از همان ابتدای امر شاهد بی‌توجهی به قانون و عدم تمکین رانندگان به نرخ‌های مصوب سرویس‌های مدارس هستیم.

همین موضوع که در پی آن تماس‌های مکرری با خبرگزاری مهر حاصل شد خبرنگار مهر در ساعت تعطیلی مدارس به برخی مدارس همدان مراجعه کرد و متأسفانه شاهد صحت این موضوع شد.

یکی از والدین که فرزندش در مقطع دوم ابتدایی تحصیل می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه راننده‌ای محترم که اتفاقاً سال گذشته نیز رفت‌وآمد از خانه به مدرسه فرزندم را به وی سپرده بودم؛ برای سرویس رفت و آمد فرزندم از بنده ماهانه ۱۹۰ هزار تومان طلب کرده است، گفت: سال گذشته مبلغ ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌کردم اما امسال به‌یک‌باره با افزایش ۱۰۰ هزارتومانی مبلغ سرویس مدرسه مواجه شده‌ام.

هیچ‌یک از رانندگان معرفی‌شده از سوی مدرسه‌ای که فرزندم در آن تحصیل می‌کند مقید به دریافت تعرفه اعلام‌شده از سوی تاکسیرانی برای ارائه خدمات سرویس مدرسه نیستند وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد هیچ‌یک از رانندگان معرفی‌شده از سوی مدرسه‌ای که فرزندم در آن تحصیل می‌کند مقید به دریافت تعرفه اعلام‌شده از سوی تاکسیرانی برای ارائه خدمات سرویس مدرسه نیستند، گفت: جالب اینکه مسیر خانه تا مدرسه فرزندم در سال جدید تغییری نداشته و همان مسیر سال گذشته باید طی شود.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هرسال شاهد نابسامانی در این بخش هستیم، گفت: فاصله خانه ما تا مدرسه ۳ کوچه بیشتر نیست و ازآنجایی‌که خودم کارمند هستم و در زمان تعطیلی مدرسه امکان حضورم در مدرسه برای رساندن فرزندم به خانه وجود ندارد مجبور به گرفتن سرویس مدرسه برای دخترم شده‌ام.

وی بابیان اینکه راننده سرویس مدرسه برای ایاب و ذهاب فرزندم ماهانه ۱۴۰ هزار تومان طلب کرده است درحالی‌که تعرفه تاکسیرانی ۷۵ هزار تومان است، گفت: این حد از بی‌قانونی واقعاً جای تعجب دارد.

وی با ابراز تعجب از برخی والدین که به‌راحتی این مبالغ را پرداخت می‌کنند و اصلاً پیگیر آن نیستند که بدانند نرخ واقعی تعیین‌شده برای سرویس مدارس چقدر است و حتی وقتی از نرخ مطلع می‌شوند نیز عکس‌العملی نسبت به تخلف رانندگان سرویس مدارس ندارند، عنوان کرد: وقتی از همان ابتدای آموزش فرزندم شاهد بی‌قانونی باشد و حتی مرا نیز مشوق این امر قلمداد کند دیگر چه انتظاری داریم فرزندانی قانونمند به جامعه تحویل دهیم.

در این مسئله موضوع پول نیست بلکه اجازه دادن به برخی برای سوءاستفاده از موقعیت ایجادشده مطرح است  وی بابیان اینکه در این مسئله موضوع پول نیست بلکه اجازه دادن به برخی برای سوءاستفاده از موقعیت ایجادشده مطرح است، گفت: وقتی تاکسیرانی نرخی مشخص برای رانندگان تعیین کرده و رانندگان با توجه به نرخ تعیین‌شده برگه انتخابشان به‌عنوان سرویس مدارس را امضا کرده‌اند چرا باید در عمل طور دیگری رفتار کنند و شاهد تخلف باشیم.

وی بابیان اینکه اگر از همان ابتدا نرخ سرویس مدرسه حتی ۵۰۰ هزار تومان اعلام می‌شد پرداخت آن برای من راحت‌تر بود تا اینکه با قبول کردن تخلف یک راننده سرویس؛ خودم را در جرم او شریک کنم، گفت: اگر نرخ سرویس مدارس کم است باید رانندگان درخواست خود را به مجموعه مسئول ارائه دهند تا شاید کرایه‌ها افزایش یابد و نباید این‌چنین خانواده‌ها را در زیر پا گذاشتن قانون شریک کنند چراکه به‌هرحال خانواده‌ها برای اینکه خیالشان از رفت و آمد فرزندشان راحت شود به این تخلف تن خواهند داد.

پس از گفتگو با برخی والدین که همگی معتقد به بی‌قانونی در این زمینه بودند با شماری از رانندگان سرویس مدارس نیز به بحث پرداختم.

یکی از رانندگان که خودروی پراید خود را برای سرویس مدرسه در نظر گرفته است در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه وقتی قیمت خودروی پراید ۴۰ میلیون تومان می‌شود دیگر هزینه و خرج‌های ماشین مانند قیمت‌های سال گذشته نیست، ادامه داد: تعرفه تعیین‌شده برای سرویس مدارس خیلی کم است.

نرخ‌های تعیین‌شده با تورم اقتصادی نمی‌خواند

وی بابیان اینکه هر وقت مسیرمان به تعمیرگاه خودرو بیفتد خرج ماشین مبلغی بیش از آن چیزی است که ماهانه از والدین دانش آموزان دریافت کرده‌ایم، گفت: نرخ‌های تعیین‌شده با تورم اقتصادی نمی‌خواند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هر راننده هر نرخی که دوست داشته باشد اعلام می‌کند، گفت: در صحبتی با سایر رانندگان نرخ پایه را ۱۳۰ هزار تومان تعیین کرده‌ایم و هر راننده بسته به مسیری که باید طی کند نرخ را اعلام می‌کند.

پس از گفتگو با والدین و رانندگان سرویس های مدارس به سراغ مدیرفنی سازمان تاکسیرانی همدان که مسئولیت ساماندهی سرویس های مدارس را عهده دار است رفتم که وی  در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ راننده برای انجام سرویس مدارس شهر همدان درخواست داشته و ثبت نام اولیه را انجام داده اند، گفت: از این تعداد برای ۵۰۰ نفر پرونده تشکیل شده است.

سیدعلی موسوی با بیان اینکه برچسب مشخص سرویس مدارس برای نصب روی خودروها آماده است و به این ۵۰۰ راننده داده خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ راننده متقاضی دیگر نیز در حال تکمیل مدارک هستند.

وی بابیان اینکه سال گذشته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ راننده خدمات سرویس دهی مدارس شهر همدان را انجام می دادند، عنوان کرد: بیش از نیمی از رانندگان متقاضی انجام خدمات سرویس مدارس را بانوان تشکیل می دهند.

برای مسیرهای بین ۳ تا ۷ کیلومتر نیز برای خودروی سواری ۹۲ هزارتومان، برای ون ۸۰ هزارتومان و برای مینی بوس مبلغ ماهانه ۷۰ هزارتومان مشخص شده است وی تعرفه سرویس مدارس را نیز اعلام کرد و با بیان اینکه برای مسیرهای صفر تا ۳ کیلومتر به ترتیب برای خودروی سواری، خودروی ون و مینی بوس ۷۵، ۶۵ و ۶۰ هزارتومان به صورت ماهانه تعیین شده است، گفت: برای مسیرهای بین ۳ تا ۷ کیلومتر نیز برای خودروی سواری ۹۲ هزارتومان، برای ون ۸۰ هزارتومان و برای مینی بوس مبلغ ماهانه ۷۰ هزارتومان مشخص شده است.

مدیرفنی سازمان تاکسیرانی همدان گفت: برای مسیرهای بیش از ۷ کیلومتر نیز خودروهای سواری ماهانه ۱۰۰ هزارتومان، خودروی ون ماهانه ۹۲ هزارتومان و مینی بوس ماهانه ۸۰ هزارتومان دریافت خواهند کرد.

موسوی در ادامه با اشاره به نظارت بر روند خدمات رسانی رانندگان سرویس های مدارس عنوان کرد: در این برنامه آموزش و پرورش و مدیران مدارس باید بر این موضوع تاکید کنند که رانندگان حق سوارکردن مسافر بیش از ظرفیت ممکن را ندارند.

والدین از خودروهای دارای برچسب سرویس مدارس استفاده کنند

وی با بیان اینکه والدین نیز باید در این زمینه با مجموعه همکاری کنند، گفت: والدین باید ثبت نام اولیه را در سامانه سرویس مدارس انجام دهند و از خودروهایی که دارای برچسب سرویس مدارس هستند، استفاده کنند.

مدیرفنی سازمان تاکسیرانی همدان بابیان اینکه تعهد سازمان تاکسیرانی نسبت به کسانی است که برچسب را دریافت کرده اند، گفت: ظرفیت هر خودرو ۴ نفر است.

موسوی بر ضرورت همکاری راهنمایی و رانندگی نیز تاکید کرد و بابیان اینکه برخورد مجموعه تاکسیرانی از طریق بازرسی های مستمر صورت خواهد گرفت، گفت: نرخ نامه های سرویس مدارس طی ارسال نامه ای از آموزش و پرورش به شورای شهر و در پی آن ارسال نامه از شورای شهر به فرمانداری و در نهایت ارسال نامه از فرمانداری به آموزش و پرورش نهایی شده که باید به مدارس ابلاغ شود.

نرخ نامه از طرف آموزش و پرورش به مدیران مدارس ابلاغ می شود

وی بابیان اینکه نرخ نامه از طرف آموزش و پرورش به مدیران مدارس ابلاغ می شود، گفت: مدیران مدارس باید طبق نرخ اعلام شده رانندگان را موظف به دریافت وجه کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز با اشاره به بازگشایی مدارس از ساماندهی یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و خودروی شخصی در همدان خبر داد و اظهار داشت:‌ امسال یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به عنوان سرویس مدرسه فعال خواهند بود.

محمد پوروخشوری با بیان اینکه ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس نیز به‌عنوان سرویس مدرسه ساماندهی شده است، گفت: این اتوبوس‌ها برچسب سرویس مدرسه می‌گیرند که با طراحی یک هولوگرام روی آن امکان تخلف وجود ندارد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به اینکه ۸ مدرسه پرازدحام شناسایی و اتوبوس‌هایی در این مسیرها جانمایی شده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی به هنگام تعطیلی مدارس پرازدحام اتوبوس‌ها در محدوده این مکان آموزشی جانمایی می‌شود تا اگر تمایل به استفاده از سرویس نبود، دانش‌آموزان از این خودروها برای جابجایی استفاده کنند.

اما گذشته از صحبت‌های مسئولان تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و مسافر که توضیح چندانی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان ارائه ندادند پیگیر این موضوع از رئیس شورای شهر همدان شدیم.

رانندگان سرویس‌ها موظف به اعمال تعرفه تعیین‌شده هستند و دریافت هر مبلغی به‌غیراز نرخ‌های تعیین تخلف است رئیس شورای شهر همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه رانندگان سرویس‌ها موظف به اعمال تعرفه تعیین‌شده هستند و دریافت هر مبلغی به‌غیراز نرخ‌های تعیین تخلف است، گفت: والدین باید از رانندگان متخلف شکایت کنند.

کامران گردان بابیان اینکه تا زمانی که والدین گزارش ندهند ما دستمان برای برخورد با متخلفان بسته است، گفت: والدین باید در صورت مشاهده تخلف به سازمان تاکسیرانی شکایت کنند تا از طریق این مجموعه به تعزیرات اعلام شود.

وی با تأکید بر اینکه نرخ مشخص‌شده است و باید راننده سرویس مدرسه مقید به اجرای آن باشد، گفت: اگر راننده متخلف تاکسی‌دار باشد باید والدین به مجموعه تاکسیرانی شکایت کنند و اگر راننده سرویس از خودروی سواری خود استفاده کرده و برچسب سرویس مدرسه را دریافت کرده اما تخلف می‌کند باید والدین به تعزیرات حکومتی شکایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه در صورت شکایت والدین از سرویس مدارس ضمن برخورد با رانندگان برچسب سرویس مدرسه از روی خودرو برداشته می‌شود، گفت: رانندگان متخلف از سیستم سرویس مدرسه حذف خواهند شد.

رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه رانندگانی که برچسب سرویس مدرسه را دریافت کرده‌اند شرایط تاکسیرانی را قبول کرده‌اند و با در نظر گرفتن شرایط برگه‌های لازم را تکمیل کرده و پرونده تشکیل داده‌اند، گفت: این رانندگان تعهد کتبی داده‌اند و اگر کسی خارج از نرخ مصوب مبلغی دریافت کند به تعزیرات حکومتی معرفی و ضمن جریمه مالی برچسبی که به‌واسطه آن به راننده هویت داده‌شده پس گرفته می‌شود.

کامران گردان در جواب صحبت برخی رانندگان مبنی بر تصویب نرخ‌ها درزمانی که پراید ۴۰ میلیون تومان نبوده است، گفت: مگر نرخ‌ها باقیمت خودرو تعیین‌شده که این‌چنین صحبت‌هایی عنوان می‌شود!

اگر قراری مبنی بر تغییر نرخ سرویس‌ها وجود داشته باشد باید در شورای شهر و کمیته نرخ‌گذاری که نمایندگانی از آموزش‌وپرورش هم حضور دارند به تصویب برسد و رانندگان اجازه دریافت وجه اضافه را ندارند  وی بابیان اینکه نرخ‌ها بر اساس نرخ‌های تاکسیرانی تعیین‌شده است، گفت: حتی اگر قراری مبنی بر تغییر نرخ سرویس‌ها وجود داشته باشد باید در شورای شهر و کمیته نرخ‌گذاری که نمایندگانی از آموزش‌وپرورش هم حضور دارند به تصویب برسد و رانندگان اجازه دریافت وجه اضافه را ندارند و دریافت مبلغی فراتر ازآنچه در تعرفه مشخص‌شده تخلف محرز است.

رئیس شورای شهر همدان عنوان کرد: در دستورالعمل نرخ‌گذاری وظیفه نظارت آموزش‌وپرورش به‌طور واضح عنوان‌شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در خصوص نحوه نظارت بر سرویس‌های مدارس عنوان کرد: آموزش‌وپرورش علی‌الاصول نقشی در این زمینه ندارد و فقط از اعضای کارگروه هستیم.

محمد پورداوود بابیان اینکه در سرویس مدارس باید افراد قابل‌اعتماد مسئولیت جابجایی فرزندان را عهده‌دار باشند، گفت: والدین باید از سرویس‌های مورد تائید سازمان تاکسیرانی استفاده کنند.

با تمام این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه اگر والدین نیز در این مساله قدری مصمم تر رفتار کنند و خود را ملزم به اجرا قانوان بدانند؛ اجازه فرصت طلبی به عده ای داده نخواهد شد و شاهد این چنین بی قانونی های نخواهیم بود چراکه اگر متخلفان متوجه حساسیت والدین باشند به خود اجازه این رفتار را نمی دهند کمااینکه مسئولان نیز باید در برخورد با متخلفان قاطعانه عمل کنند.

کد خبر 4409776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha