امروز در دانشگاه تهران؛

کنفرانس «دانشجوی عراقی و نقش وی در گسترش فرهنگ» برگزار شد

کنفرانس «دانشجوی عراقی و نقش وی در گسترش فرهنگ» برگزار شد

انجمن دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران، کنفرانس سالانه خود را با شعار «عراقة وطن» را امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران، کنفرانس سالانه خود را با شعار «عراقة وطن» را امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار کرد. در این مراسم ضمن برنامه های متنوع به منظور آشنایی با فرهنگ عراقی، حجت الاسلام سید علی طالقانی، روحانی جوان عراقی به سخنرانی پرداخت.

از سوی دیگر پیام سفارت عراق در ایران نیز خطاب به دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران ابلاغ شد. سفارت عراق ضمن قدردانی از دست اندرکاران به دلیل برگزاری کنفرانس مذکور، تأکید کرد که دانشجویان عراقی همواره نقش تعیین کننده ای در حوزه علمی و فرهنگی داشته و دارند.

این سفارتخانه همچنین اعلام کرد که سفیر عراق در ایران شخصا امور مربوط به دانشجویان عراقی را پیگیری می کند و بدان اهتمام می ورزد و از این پس نیز به حمایت های خود از دانشجویان جهت تکمیل مسیری که انتخاب کردند، ادامه می دهد. 

در ادامه، «حجت الاسلام سید علی طالقانی» روحانی جوان عراقی به ایراد سخنرانی در کنفرانس «دانشجوی عراقی و نقش وی در گسترش فرهنگ» پرداخت. وی در آغاز سخنان خود از سران دانشگاه تهران به دلیل مساعدت برای برگزاری کنفرانس مذکور قدردانی کرد. این روحانی جوان عراقی همچنین از دست اندرکاران برگزاری کنفرانس تشکر ویژه به عمل آورد. 

این روحانی جوان عراقی در خصوص این کنفرانس گفت: ما اگر بخواهیم درباره کنفرانس کنونی حق مطلب را ادا کنیم باید در دو حوزه مختلف «دانشجو» و «جوان» سخن بگوییم. کاملا واضح است که همانطور که همگان می دانند، جوان به کسی اطلاق می شود که از قدرت و نیروی بیشتری در مقایسه با دیگر انسان ها برخوردار است. خداوند این قدرت را به جوان و جوانان اعطاء کرده است.

حجت الاسلام طالقانی افزود: نگاهی هرچند گذرا به تاریخ نشان می دهد که بسیاری از پیامبران ما از جمله حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و حضرت یوسف (ع) و ... جملگی در سن جوانی به نبوت مبعوث شدند. در تاریخ جهان اسلام نیز کیست که نامی از جوانی تحت عنوان علی بن ابی طالب (ع) با آن همه صفات و ویژگی های فوق تصوّر بشریت، نشنیده باشد. بنابراین باید شأن و منزلت جوانی را پاس داشت.

طالقانی اظهار داشت: جوانان می بایست که دغدغه دین را داشته باشند و برای احیای ارزش های دینی تلاش کنند. ما در تاریخ اسلام یک بانوی جوان و قدرتمند مسلمان هم می بینیم و آن حضرت فاطمه کبری (سلام الله علیها) است. پیامبر اسلام (ص) وارث تمامی پیامبران الهی بودند و حضرت فاطمه کبری (س) وارث پیامبر (ص) بودند. این مسأله اوج شأن و منزلت بانوان در اسلام را نشان می دهد. اینجا متوجه می شویم که بانوان جوان نیز چه نقش مهمی در اسلام و احیای ارزش های اسلامی می توانند داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما از سوی دیگر، دانشجوی امروز نیز می بایست در زمینه مبارزه با افراطی گری، تبعیض نژادی و ایدئولوژی های تکفیری در خط مقدم بایستد. اگر امروز فساد در پوشش دین پنهان می شود، این جوانان و دانشجویان هستند که باید با علم و فرهنگی که از آن برخوردار هستند، آن را برملا سازند. دانشجویان وظیفه دارند در مقابل هر اقدام اشتباه و یا عقیده اشتباهی که منجر به نابودی انسان شود، بایستند.

این روحانی جوان عراقی همچنین گفت: دانشجویان وظیفه دارند با تبعیض نژادی و افراطی گری مبارزه کرده و در مسیر احیای انسانیت گام بردارند. امروز تلاش ها برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران و عراق در سطح کشورهای جهان اسلام و کشورهای جهان عرب به موضوعی نگران کننده تبدیل شده که باید با آن مقابله کرد. این یکی از وظایف دانشجویان است.

وی تأکی دکرد: بنابراین، دانشجویان مأموریت سنگین و خطیری در مسیر گسترش فرهنگ، معرفت و انسانیت دارند. ما نیز به عنوان شهروندان عراقی به جوانان و دانشجویان در راستای عمل به رسالت هایی که به دوش دارند، یاری می رسانیم. دانشجویان و جوانان باید خطرات پیرامون خود را شناسایی کنند تا این خطرات، مانعی در مسیر تحقق اهدافشان نباشد.

پس از پایان اظهارات این روحانی جوان عراقی، کلیپ های تصویری مختلفی در کنفرانس «دانشجوی عراقی و نقش وی در گسترش فرهنگ» پخش شد. در یکی از این کلیپ ها به فعالیت های دانشجویان عراقی در ایران اشاره شد؛ فعالیت هایی که عمدتا در دانشگاه تهران و سفارت عراق در ایران، انجام شده بود. 

در این کنفرانس همچنین شبکه های مختلف فرهنگی و علمی عراق به مخاطبان معرفی شد و اهداف هریک از این شبکه ها در حوزه علم و فرهنگ نیز تشریح شد. همچنین کلیپی از تاریخِ فرهنگ و تمدن عراق پخش شد.

از سوی دیگر، در جریان کنفرانس مذکور، کلیپی نیز در خصوص استقلال عراق پخش شد. در این کلیپ عنوان شد که از زمان استقلال عراق در سال ۱۹۲۱، این کشور اهتمام ویژه ای به مسأله علم و فرهنگ ورزید و احیای علوم مختلف را در دستور کار خود قرار داد. در کنفرانس مذکور همچنین بر وحدت میان دو ملت عراق و ایران تأکید شد.

کد خبر 4470882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha