۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸

زاکانی در مناظره با تاج‌زاده:

دوستان تاج‌زاده کاری کردند پرونده قتل‌های زنجیره‌ای به گور برود

دوستان تاج‌زاده کاری کردند پرونده قتل‌های زنجیره‌ای به گور برود

علیرضا زاکانی با بیان اینکه آقای تاج‌زاده در حال تولید دروغ است، گفت: آقای تاجزاده! حادثه کوی دانشگاه برنامه‌ریزی شده بود تا قتل‌های زنجیره به گور برود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مصطفی تاج زاده و علیرضا زاکانی دو فعال سیاسی در دومین نشست از مناظره پیرامون وقایع ۷۸ و فتنه ۸۸ در مجموعه سرچشمه تهران که محل شهادت شهید بهشتی است به گفتگو نشستند، ابتدا ضمن مروری بر جلسه اول مناظره مطرح شد که آزادی گفتگوها به نفع کشور است و پس از چهل سال به بلوغ سیاسی رسیدیم و امروز در محلی که زمانی ترور صورت گرفته به گفتگو می نشینیم.

سید مصطفی تاج زاده طبق قرعه کشی انجام شده شخص اول مناظره بود، با مروری بر مناظره قبل، بیان کرد: در مناظره قبل به این جمع بندی رسیدیم که در ماجرای کوی دانشگاه نیروی انتظامی اشتباه عمل کرد.

وی همچنین اظهار کرد: از دانشجویان تبریز عذرخواهی می کنم که در مناظره گذشته همزمان با وقایع کوی دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و اسمی از آنها نیامد.

تاج زاده: برای تکذیب صحبت های مناظره قبل باید فکری کرد!

تاج زاده یادآور شد: برخی افراد صحبت های مناظره قبل را تکذیب کردند و باید برای آن فکری کرد.

وی تصریح کرد: در مکانی به مناظره نشستیم که شهید بهشتی در این مکان بوده و چه زیباست که امروز به مناظره نشستیم و باید به سمت گفتگو برویم و چه زشت است که صدا و سیما به سمت اعتراف گیری می رود.

تاج زاده افزود: ما انقلاب کردیم که مناظره باشد و نه اعتراف گیری، در کشور ما دکتر بهشتی رئیس قوه قضائیه با آقای کیانوری مناظره آزاد برگزار می کرد.

وی گفت: ما اعتراف را به رسمیت نمی شناسیم و طرفدار گفتگو هستیم، چرا که اعتراف گیری با وعده های امام ما در نوفل لوشاتو منافات دارد.

تاج زاده با طرح این موضوع که مسئول برگزاری سه انتخابات در دوره اصلاحات بوده، بیان کرد: در آن دوره متاسفانه شاهد موارد منفی بودم که در انتخابات مجلس منجر به شکایت از آقای جنتی شد که اگر به آن شکایت رسیدگی شده بود مسائل ۸۸ اتفاق نمی افتاد.

وی همچنین بیان کرد: آرای آقای حداد را در صورت جلسه صفر منظور کرده بودند، بعدها با آقای بنی هاشمی رئیس بخش کامپیوتری شورای نگهبان صحبت کردم که چرا آراء آقای حداد عادل صفر ثبت شده؟ گفت که چنین چیزی نبود و ایشان صندوق سیار را با صندوقی که خود رای داده اشتباه گرفته بود و ۲۰ سال است به مردم دروغ می گوید.

تاج زاده افزود: شورای نگهبان با صدور اطلاعیه ای بیان کرد خواهان بازشماری آراء ۱۰۰۰ صندوق هستیم و تا زمانیکه امضاء ناظر جای صورتجلسه نباشد، آن صورتجلسه باطل خواهد بود و در آن زمان دو نوع شمارش به خواست شورای نگهبان انجام شد.

وی تصریح کرد: بخشنامه آمد که کلیه آراء به نام رجایی به نام رجایی خراسانی منظور شود و من اعلام کردم که این موضوع را به رسانه ها اعلام می کنم که شما تقلب کردید و آن زمان بخشنامه مربوطه را پس گرفتند.

تاج زاده یادآور شد: بازشماری آراء نشان داد که نتیجه یک تا یک نیم برابر به نفع منتخبین افزایش یافت و بعد بخشنامه آمد از طرف آقای دری که تقلبی صورت نگرفته و بازشماری متوقف شود اما پس از مدتی گفتند باید انتخابات باطل شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه مطرح کرد: ۷۰۰ هزار رای را از ۲۰ هزار صندوق باطل کردند و شماره رای های باطل شده را تا امروز به وزارت کشور اعلام نکرد و استدلالشان این بود که صندوق هایی که رای بالایی داشت را حذف کردند و این یعنی یک چهارم آراء تهران و بلافاصله شکایت کردند و ما هم از آقای جنتی شکایت کردیم.

تاج زاده گفت: تا این لحظه به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشده و فضای قالب اصولگرایان در مورد من این بود که در انتخابات تقلب کردم.

وی افزود: سال ۹۴ از آقای باهنر پرسیدند که چرا در انتخابات شرکت نکردی، آیا مطمئن بودی که رای نمی آوری؟ گفت یقین می دانستم مجلس در اختیار اصولگرایان نخواهد بود و حضور من تاثیری نخواهد داشت. ۱۰۰ نشریه کشور را با استناد به قانون دستگیری اراذل و اوباش قبل از وقوع جرم تعطیل کردند و علاوه بر آن باید بگویند که چرا تا کنون وضعیت لباس شخصی ها و جنایت هایی که مرتکب شدند، مشخص نشده است؟ آقای زاکانی دلیل این اقدامات را بگوید.

زاکانی:تحقیق شورای امنیت که خوانده شد، مخدوش و باطل است

به گزارش مهر، علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در آغاز صحبت‌های و با تسلیت ایام فاطمیه گفت: در این ایام دو اتفاق افتاد. یکی از آنها یعنی همین مناظره ما دو نفر است. اتفاق بد همان موضوع آقای بخشی بود که دولت شما گرفت و قوه قضاییه هم بررسی کرد. دوستان شما دستگیر کرده‌اند، حال اگر مشکل داخلی دارید، حل کنید. پشت تریبون نگویید. اتفاق بد دستگیری خانم هاشمی بود که نشان داد، آمریکا دروغگو است، حال آقای تاج زاده باید بگوید آمریکا را به عنوان یک دشمن قبول دارد یا خیر؟

وی افزود: در جلسه قبل گفتم که یک مجسمه شوم در کشور است که آن قدرت پرستی، ثروت پرستی است. این مجسمه ۴۰ سال در کشور وجود دارد. حال در آن زمان هم گفتم که هر وقت مردم را به میدان آوردیم، پیروز خواهیم شد. بنده هم اغتشاش گران را محکوم کردم و هم ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه را. عده‌ای به ماشین آتش نشانی حمله کردند. لذا بیان من یک طرفه نبود. البته مقدمه ای داشت که در آینده هم این مقدمه دیده نشد. مجموعه آقای تاجزاده بحران زیست است. دیکتاتور است، چون آزادی را پاس نمی‌دارد. امروز تاج زاده باید بگوید که من اشتباه کردم. گزارششان ناقص بود. امروز ایشان در حال تولید دروغ هستند.

زاکانی افزود: در جلسه قبل گفتم که اصلاح‌طلبان سر مردم را کلاه می‌گذارند، دیو و دلبر برای مردم ایجاد نکنید. آقای تاج زاده با استناد به تحقیق شورای امنیت نکاتی را ذکر کردند و بسیار زشت است که گزارشی را به صورت خلاصه و گزینشی بخوانیم. این گزارش مخدوش است و باطل شده است. نکته دیگر نامه رسیدگی به شکایت آقای نظری در مجلس ششم و هفتم بود. ماحصل آن نیز توسط آقای فاکر مشاهده شد که این گزارش مخدوش است و در آن تاکید شده است.

وی افزود: آقای خاتمی هم در آن زمان نامه زدند و گفتند که آقای نظری شخص درستکاری است و نباید سابقه او خدشه دار شود. در کتاب برای تاریخ آمده است. این اسناد نشان دهنده سخنان غلط آقای تاجزاده است و باید به ایشان گفت که خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی. وزارت اطلاعات چرا امروز پس از ۲۰ سال اعلام نمی‌کنند. امروز خلاف گویی آقای تاج زاده بسیار زیاد است. امروز یکی از آنهایی که به کوی دستور حمله داد به دو سال حبس محکوم شدند. افراد هم بعدها از آقای نظری معذرت خواستند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهار کرد: کوی دانشگاه یک برنامه طراحی شده بود و اگر هم طراحی شده نبود، شما از آن سو استفاده کردید. آقای تاجزاده! حادثه کوی دانشگاه برنامه ریزی شده بود تا قتل‌های زنجیره به گور برود. دوستان آقای تاجزاده باعث شدند تا پرونده دوستان ایشان در قتل زنجیره‌ای بسته شود.

زاکانی افزود: من خودم ناظر مطبوعات بودم. روزنامه همین است. در همان سال رادیو آمریکا از رسانه‌های شما تشکر کرد. روزنامه‌های هم‌راستا با شما حوادث کوی دانشگاه را به بهترین نحو پوشش می‌دادند.

وی تاکید کرد: در مورد لباس شخصی‌ها باید بگویم که برخی از آنها از دوستان شما هستند. تاجزاده می‌گوید که من دربی را برگزار کردم. در جلسه شما گفتید که باید دربی برگزار شود. خیر! همان نیروی انتظامی دربی را اجرا کرد. شما می‌خواستید، آن را لغو کنید.

نماینده مجلس نهم گفت: شما امروز چرا در مورد قتل زنجیره‌ای چیزی نمی‌گویید؟ رهبری اعلام کرد که تا انتها برید. چرا امروز پاسخ نمی‌دهید؟ آن روز عده‌ای می‌خواستند که مردم را به نظام بدبین کنند که دوستان شما هستند. در مورد مجلس ششم هم این درست نیست که در غیاب آقای حدادعادل در مورد او سخن می‌گویید. حکم حکومتی بیشتر نفعش برای شما بوده است. امروز نمی‌توانید موضوع ۸ میلیون تقلب را که اتهام به اصل نظام است با سخن کوچکی یکی کنید. این غلط است. امروز هر کسی نمی‌تواند هر چیزی بگوید.

زاکانی افزود: نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است. نامه آیت‌الله صافی گلپایگانی را نگاه کنید. بزرگترین حکم نظارت نامه امام(ره) به محتشمی‌پور است. حال باید بگویید امام را قبول دارید یا خیر!؟ در مورد ترور حجاریان هم باید بگویم که آن شخص [سعید عسگر] در سال ۸۸ در ستاد آقای روحانی بود.

تاج‌زاده: خاتمی می‌گفت حادثه ۱۸ تیر تاوان قتل های زنجیره ای بود

تاجزاده در بخش دوم اظهارات خود در مناظره با زاکانی عنوان کرد: این طور نمی‌شود که در این کشور هر کسی نظر خود را بگوید و بقیه برای آن سند پیدا کنند. در مورد کوی دانشگاه ۲۰ سال است که سپاه و اطلاعات سندی خلاف گزارش ارائه شده پیدا نکرده اند.

وی به مصاحبه ای از سردار نظری در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: طبق این مصاحبه آقای نظری می گوید که در زمان حادثه کوی دانشگاه به محل رفتم و شنیدم کسی رو بی سیم ما رفته و می گوید از هادی به تمام واحدها، در صورت لزوم از سلاح گرم استفاده کنید؛ من گفتم هادی منم، به هیچ وجه از سلاح گرم استفاده نکنید.

تاجزاده تاکید کرد: این چه کسی بوده که روی بی سیم نیروی انتظامی رفته است؟ چه کسی چنین امکانی را داشته است که این اقدام را انجام دهد؟ چرا بعد از ۲۰ سال این را پیگیری نمی کنید آقای زاکانی؟ چه کسی خواسته آشوب کند؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تمام کسانی که در قضیه ضرب و شتم، ترور آقای حجاریان، حمله به کوی دانشگاه و ترور خواهرزاده آقای موسوی در روز عاشورا و مواردی از این دست حضور داشتند به یک جا مربوط می شوند و اگر جلوی آنها را بگیریم دیگر این وقایع تکرار نمی‌شود.

وی عنوان کرد: آقای صدرالاسلام که معاون نیروی انتظامی است در رابطه با ضارب کوی دانشگاه که در سرقت مسلحانه هم شرکت داشت عنوان کرد «ما تا یک جایی این شخص را دنبال کردیم اما وارد جایی شد که ما حق ورود نداشتیم.»

تاجزاده تاکید کرد: اشکال این است که در کشور مرتب اصولگرا و اصلاح طلب می کنیم و با طرح این تقسیم بندی ها به این فکر نمی کنیم که اگر فاجعه ای رخ بدهد خسارت آن به کل کشور است.

وی خطاب به زاکانی گفت: آقای زاکانی! بگویید چه کسی موافق پیگیری عامل قتل‌های زنجیره ای بود و چه کسی مخالف بود و باید بگویم که وقتی یک سناریو آوردند و گفتند که دو نفر را از مشهد دستگیر می کنیم، آقای خاتمی جلوی این سناریو ایستاد. پس از آن وزارت اطلاعات اطلاعیه داد و قتل های زنجیره ای تمام شد.

تاجزاده تصریح کرد: آقای خاتمی در آن زمان گفت که حادثه ۱۸ تیر تاوان قتل های زنجیره ای بود. ما با اصل قضیه اعتراف گیری مخالفیم و ممنون هستم که آقای زاکانی به صراحت گفت که اعتراف صورت گرفته و به راحتی می گویند که با اعتراف حرف های خود را تکذیب کرده اند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: باید اعتراف گیری زیر شکنجه در کشور تمام شود و هیچ فرقی نمی کند که چه دولتی روی کار باشد.

تاجزاده در ادامه با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در آن مقطع وضع آشفته ای داشت، گفت: هر چه اصرار کردیم نیروی انتظامی مسئولیت امنیت تهران را بر عهده بگیرد قبول نکردند بنابراین این مسئولیت را به سپاه سپردیم.

وی افزود: نیروی انتظامی در آن شرایط از طرف دانشجویان متهم بود که آنها را کتک زده بود و دانشجویان هم عصبانی بودند.

تاجزاده همچنین عنوان کرد: آقای زاکانی برای اینکه من در زمان کوی دانشگاه به آنها مجوز تجمع نداده ام چندین بار به من گفت دیکتاتور، در حالی که من در آن زمان به آنها گفتم برای آن محلی که می خواهید مجوز نمی دهیم و درخواست مجوزتان را هم به من ندهید. در واقع سند دست من ندهید. من گفتم قانون اجازه نمی دهد به شما مجوز بدهیم.

وی افزود: آقای زاکانی در مقابل عدم صدور مجوز برای راهپیمایی پیرو حادثه کوی دانشگاه برای بسیج دانشجویی گفت ما پیرو ولایت هستیم و من گفتم هر روزی که می‌خواهید مجوز می دهم بجز روزی که تقاضا می دهید و شما یک روز دیگر تجمع کنید و گفتم اگر می‌خواهید موضوع مجوز شما را از دفتر رهبری بپرسم، ایشان هم بصورت مشخص مخالفت کردند.

تاجزاده همچنین یادآور شد: در کل سال‌هایی که به مرور به آنها می پردازیم از جمله سال ۸۸، صحبت من با بازجوها این بود که چرا اجازه نمی دهید آقایان موسوی و کروبی با معترضین تجمع برگزار کنند و آنها می گفتند که آشوب می‌شود.

وی ادامه داد: من می گفتم اجازه بدهید در جاده کرج و در جای دور تظاهرات و تجمع برگزار شود و آنها می گفتند شما یک سوت بزنید یک میلیون نفر می آیند و اینطور بود که تظاهرات و اردوکشی های خیابانی اتفاق افتاد.

زاکانی: آقای تاج زاده! مشکل شما قانون شکنی است

زاکانی در ادامه خطاب به تاج زاده تاکید کرد: آقای تاج زاده! مشکل شما قانون شکنی است و به هیچ چارچوبی پایبند نیستید. آقای هاشمی هم اولین بار گفت که در انتخابات تقلب شده. شما در تمام انتخابات‌ها با رمز تقلب شروع می‌کردید، اگر رای می آوردید تقلب صورت نگرفته بود اما اگر رای نمی آوردید می گفتید تقلب شده و حالا جلوی شما را گرفته اند.

وی افزود: آقای تاج‌زاده مشکل ما با شما خودبرتر بینی است که از قانون دارید، امام(ره) فرمودند خودبرتر بینی از قانون نشانه مستبد بودن است و شما مستبد هستید.

زاکانی همچنین اظهار کرد: آقای تاج زاده شما هر زمان که داخل حکومت بودید به اسلامیت آن تاختید و هر زمان که خارج از حکومت بودید بر جمهوریت نظام تاختید، آقای تاج زاده! مردم حق دارند، شما چرا خودتان را برتر و مهمتر از قانون می دانید و اسم مردم را می آورید و آنها را فدای خود می کنید.

زاکانی افزود: شما سال ۸۸ هم قبل از انتخابات تقلب را کلید زدید و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادید.

تاجزاده: ما در زمان زندان شکایت کردیم که ما را شکنجه کردند ولی رسیدگی نشد

تاجزاده گفت: ما ملی مذهبی‌ها را تایید کردیم. ۶ مرجع در زمان آقای هاشمی برخی از آنها را تایید کردند و امسال هم ما آنها تایید کردیم. چطور آن موقع مشکلی نبود و در زمان ما مشکل ساز بود. در زمان دربی هم ما ایستادیم و گفتیم که می‌توانی امنیت را تامین کنید و در آن جلسه آقای صفوی هم بودند.

وی افزود: در مورد ۸۸ هم باید بگوییم که قوه قضاییه هنوز نتوانسته احکام ما را منتشر کند. حزب مشارکت را تعطیل کردند ولی باقی احکام را نمی‌گویند.

تاجزاده گفت: ما در زمان زندان شکایت کردیم که مارا شکنجه کردند ولی رسیدگی نشد. ما آن روز گفتیم، قرارگاه ثار الله کودتا کرده ولی رسیدگی نکردند. من سرپرست وزارت کشور بودم و رسیدگی نکردند، حال آن کارگر که وضعش معلوم است.

زاکانی: آقای تاجزاده! شما به دنبال براندازی نظام بودید

زاکانی افزود: آن سه نفری که گفتم کشته شدند، اشتباه بود، آنها تیر خورده‌اند.

وی افزود: ناظر به موضوع زندان باید بگویم که جمهوری اسلامی باید پاسخ دهد، چون من زندان نبوده‌ام. می‌گویید که چرا شما را زندانی کردند، باید بگویم که شما به دنبال براندازی نظام بودید که به اعتقاد من دیکتاتوری نوین و تجزیه ایران است.

نماینده مجلس نهم گفت: آنقدر این فاجعه بود که دوستانتان قبول نکردند ولی شما پذیرفتید. حال امروز وقتی از بازداشت خود می‌گویید، باید بدانید که دستگاه‌های اطلاعاتی حق دارند از قبل شناسایی کنند.

زاکانی در رابطه با صدور مجوز تظاهرات و راهپیمایی برای معترضین به انتخابات ۸۸ خطاب به آقای تاج زاده عنوان کرد: من چکاره بودم که اجازه بدهم یا ندهم که راهپیمایی برگزار کنند یا نه، نظام حاضر بود به آقایان موسوی و کروبی سرویس بدهد و آقای ضرغامی هم نامه نوشت که با افراد مختلف در تلویزیون مناظره کنید اما آنها قبول نکردند و گفتند فقط با مردم به صورت مستقیم صحبت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شما هیچگاه اعلام نکردید که تقلب نشده و ابهام آفرینی کردید و مسیری که شما و دوستانتان رفتید مسیر مشخصی بود که الان نمی توانید پس از سالها، آن را کتمان کنید.

زاکانی همچنین گفت: در کتاب سایه عقاب ها نوشته مک کین ذکر شده بود که رنگ شما بر خلاف انقلاب های نارنجی دیگر کشور ها رنگ سبز خواهد بود. در واقع آنها رنگ شما را از سال ۸۴ مشخص کرده بودند و گفته بودند شاید این انقلاب سبز باشد.

تاج زاده: وقتی اقلیت جای اکثریت را بگیرد یعنی این جامعه ناعادلانه است

تاج زاده در ادامه اظهار کرد: شما نظر من را در مورد امام خمینی (ره) پرسیدید. من به سخنرانی سردار مشفق قائم مقام قرارگاه ثارالله که متن آن منتشر شده بود اشاره می کنم: سردار مشفق در سخنرانی خود گفته است که در انتخابات چکار کردند؟ و من می خواهم به شما بگویم که چه بلایی سر انتخابات های ما می آید.

وی ادامه داد: ما یک پیغمبر باطنی داریم و یک پیغمبر خارجی که کتاب آن قرآن ما است و بر اساس پیغمبر اولی و بر حسب عقل، پیامبر دوم را که پیامبر خارجی است می پذیریم و در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی هم به همین شکل است اما من همانطور که در مواردی بر اساس عقل برخی از صحبت های پیغمبر خارجی نمی پذیرم در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی هم به همین شکل است و این را هم با صراحت می گویم که یک مواردی را قبول دارم و یک مواردی را قبول ندارم اما شما مواردی را که قبول دارید را اعلام می کنید و مواردی که قبول ندارید را اعلام نمی کنید.

تاج زاده تاکید کرد: امام (ره) در وصیت نامه خود به رهبر بعدی تاکید کرد که ورود سپاه به سیاست، سَم مطلق است.

وی افزود: این همان سخنرانی است که ما علیه آن شکایت کردیم و سند کودتای ۸۸ است. چرا که موضوع این سخنرانی فقط انتخابات و به یک انتخابات ختم نمی شود و موضوع ساده نیست بلکه مربوط به انتخاب رهبر و جمهوریت است.

تاج زاده عنوان کرد: در یک جای متن سخنرانی قائم مقام قرارگاه ثارالله گفته شده که نظام ۱۸۰ فرصت برای انتخابات برای ما بوجود آورده است و می توانیم ۱۸۰ کرسی مجلس را بدست آوریم و  ۱۱۰ فرصت هم برای افراد مورد تایید حکومت است. به عبارتی اگر ما ۷۵ درصد رای را هم به نفع خود کسب کنیم و رقیب ما ۲۵ درصد رای داشته باشد با ۱۱۰ رای حکومتی آرای آنها در مجموع ۴۵ کرسی و ۱۱۰ کرسی از پیش تعیین شده است. یعنی اقلیتی که با ۲۵ درصد ۱۵۵ کرسی دارد.

تاج زاده افزود: اینکه اقلیت با ۲۵ درصد ۱۵۵ کرسی مجلس را بدست می آورد یعنی مهندسی انتخابات و کودتا، یعنی به سخره گرفتن رای ملت و به سخره گرفتن شعارهای انقلاب. و اینها اینقدر غرق مسائل خودشان شده اند که متوجه رفتار خود نیستند.

وی یادآور شد: نتیجه چنین مهندسی انتخاباتی این بود که خبرگان رهبری در این دوره با ۸۰ درصد رای اقلیت شکل گرفت و آقای جنتی که آخرین نفر در تهران بود رئیس آن شد.

تاج زاده با اشاره به دستگیری کارگر معترض هفت تپه ادامه داد: می گویند کارگر دروغ گفته و به این مسائل توجه می کنند در حالی که مسائل مهمی را که کشور را به باد می دهد مورد توجه قرار ندادند. چرا که وقتی اقلیت جای اکثریت را بگیرد یعنی این جامعه ناعادلانه است.

زاکانی: برای مردم مشخص است که شما دنبال کودتا و براندازی هستید

زاکانی در ادامه مناظره تاکید کرد: من که سخنگوی سپاه و قوه قضائیه نیستم این مسائل را به من می گویید. ای کاش با خودشان گفتگو کنید. در جلسه ای که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۲ خدمت رهبری رسیدم ایشان تذکر دادند درباره کسی که در جلسه نیست سخن نگویید.

وی تاکید کرد: برای مردم مشخص است که شما دنبال کودتا و براندازی هستید و می توان به صحبت های رهبرهای آمریکایی این موضوع را ارجاع داد که هر زمان آمریکا دچار مشکل می‌شود شما به داد آمریکا می رسید.

زاکانی یادآور شد: آقای تاج زاده شما در جلسه گذشته عنوان کردید که یک توئیت نوشته اید و همه آنهایی که علیه آنها توئیت نوشته بودید از شما شکایت کردند در حالی که همه آن افراد از من به خاطر مبارزه با فسادی که داشتم شکایت کردند و من در دادگاه حضور پیدا کردم و برنده دادگاه شدم.

زاکانی تصریح کرد:  آقای تاج زاده وقتی برادر آقای رئیس جمهور نزد شما می آید شما با چه وضعیتی با او مواجه می شوید؟ آیا تاکنون در مقابل فساد برادر رئیس جمهور توئیت نوشته اید که ایشان می خواست ملک شخصی یک فرد را در شمال شهر تصاحب کند، خواهش می کنم از عدالت صحبت نکنید که گریبان خودتان را می گیرد.

وی همچنین به مسائل انتخابات پرداخت و اظهار کرد: آقای تاج زاده حرف من با شما این است که در مورد انتخابات به رای مردم تمکین کنید؛ همانطور که طرف مقابل شما به رای مردم تمکین کرد. شما چقدر از مردم صحبت می کنید و بر علیه جمهوریت قیام می کنید. قبل از انتخابات نظرسنجی های خارجی اعلام کرده بود که رقیب شما پیروز است.

وی افزود: موسسه نظرسنجی آمریکایی نتیجه نظرسنجی ها را این طور اعلام کرده بود که رقیب شما پیروز است و شرایط انتخابات را همانطور که اتفاق افتاد پیش بینی کرده بودند و بنده معتقدم سناریوی سال ۸۸ از پیش تعیین شده بود.

زاکانی تصریح کرد: مسیر نادرستی است که در پیش گرفته اید. به ملت برگردید و بگویید اشتباه کردیم. در سال ۸۸ آقای هاشمی گفت که هر چقدر با آقای خاتمی تلاش کرده است نتوانسته معترضین انتخابات یعنی آقای کروبی و موسوی را راضی کند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته در حالی که آقای خاتمی در محافل خصوصی می گوید که تقلب نشده بود. یک بار عمومی این موضوع را نمی گویند.

تاج زاده: ۸ ماه کشور در ۸۸ به خاک سیاه نشست

تاج‌زاده در بخش دوم مناظره گفت: امروز همه می‌دانند که اگر سندی در مورد رنگ انتخاباتی آقای موسوی بود، آن رنگ را تغییر می‌دادند. مشوق در سخنرانی گفته بود که آمریکایی ها گفته‌اند که اگر موسوی بیاید، دیگر نمی‌توانیم خیال راحت داشته باشیم.

زاکانی گفت: امام نکته‌ای دارند که باید توجه کرد: اگر قانونی اعمال شد و عده‌ای به خیابان آمدند این دیکتاتوری است. آقای نظری را اجازه دهید با آقای خاتمی مناظره بگذارند و همچنین آقای سید حسن خمینی تا ببینیم حال امروز حرم به امام می‌خورد یا خیر.

وی افزود: من معتقدم این یک کودتا بود که در سال ۷۸ کلید خورد و در ۸۸ به صورت کامل اجرا شد. ۸ ماه کشور در ۸۸ به خاک سیاه نشست. باعث شد تا تحریم‌ها دوباره وضع شود که این را معمار تحریم‌ها می‌گوید. که چه سودی از اغتشاش بردند. در شورش اشرافیت هم آمده که اوباما گفته است: انتخاب رهبرها در ایران مجاز است ولی نمی‌توان در مورد تحولات سیاسی آن سکوت کرد. در اسناد است. آقای ظریف هم در پرس تی وی گفت که آمریکا در حال اجرای انقلاب مخملی در ایران است.

وی افزود: یک روزی می‌گفتند که اعتراض به رای، گدایی قدرت است، باید در کف خیابان حق خود را بگیریم. اسناد موجود است که چقدر به کشور ضرر خورد. همیشه یک عده‌ای دزد دزد می‌کنند و در آن شلوغی‌ها کلاهبرداری می‌کنند. یکی از آنها پتروشیمی باختر است که بصورت قسطی خریداری کردند.

تاج زاده: قبل از احمدی نژاد تحریم‌های ما تنها برای آمریکا بود

تاج زاده در ادامه گفت: اشکال شما اینست که می‌گویید آنچه ما می‌گوییم درست است. در مورد تحریم‌ها باید بگوییم که قبل از احمدی نژاد تحریم‌های ما تنها برای آمریکا بود و شورای امنیت نرفته بود. اسد به این دلیل ماند که پرونده اش به شورای امنیت نرفت. بازجو از من سوال کرد که چه کنیم با تو؟ گفتم: یک کمیته حقیقت یاب بگذارید. چرا می‌گویید: نظری با خاتمی مناظره کند؟ من هم می‌خواهم با رهبر مناظره کنم، آیا می‌شود!؟

وی افزود: یکی زمانی بحث بود که اطلاعات رو به سپاه بدهند یا نه. رهبری مقابل آن ایستاد. ایشان گفتند که نباید اسلحه و اطلاعات یک جا جمع شود. امروز ما مقابل شکست‌های خود ایستاده‌ایم ولی هر بار شما می‌بازید، تقلب شده است.

زاکانی در ادامه گفت: من زمان خود را به تاجزاده می‌دهم تا اثبات کند، رهبری گفته است، باخت احمدی نژاد، باخت من است!؟

تاجزاده گفت: قوانین شدید باید بیاید تا نیروهای مسلح به پادگان برگردند. نظارت استصوابی باید برداشته شود. قوه قضاییه باید غیر سیاسی باشد. امکان تحقیق و تفحص در همه نهادها باید ایجاد شود. راهی باید بیابیم تا صدا و سیما از این شرایط خارج شود. البته امروز روحانی گفته است که فیلترینگ شکست خورده است. ما باید تمام نکاتی که به دیکتاتوری می‌انجامد را اصلاح کنیم. اگر روزی یک کمیته حقیقت یاب ایجاد شود و هر چه بگوید من قبول دارم.

وی افزود: سیاست خارجی خود را تغییر کنیم. سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد نیست. کشورهایی که جهش اقتصادی داشتند، نقطه مشترکشان سیاست خارجی تنش زداست. ما در کوتاه مدت باید تحریم شکنی کنیم. یعنی همین کاری که در برجام کردیم. اگر نتیجه داد که هیچ و اگر نتیجه نداد باز هم مردم می‌فهمند که ما آنها را فراموش نکرده‌ایم.

زاکانی: مشکل امروز ما عمل به قانون است

زاکانی گفت: مشکل امروز ما عمل به قانون است. اصول قانون اساسی باید درست اجرا شود. دولت عرضه اجرا ندارد، حرف گنده می‌زند. امروز باید به دنبال رفع مشکل مردم باشیم. دیگر چقدر می‌خواهیم هزینه بدهیم، یک بار برجام را قبول کردیم، برای هفت پشت ما بس بود. الان من صدایی را از آقای ابطحی پخش می‌کنم. (همان صدای مصاحبه که می‌گوید: آقای موسوی از روی نادانی وارد این ماجرا شد)

وی در ادامه گفت: حال با اینگونه سخنان وقتی شما قانون را قبول ندارید، چطور می‌خواهید کمیته صیانتی در سیر همین قانون ایجاد شود و شما این را قبول داشته باشید!؟ من متاسفم.

زاکانی در ادامه یادآور شد: آقای خاتمی می خواست برای محرومیت زدایی غرب کشور پتروشیمی را توسعه دهد و خط لوله مارون را راه اندازی کند. در حالی که در سال ۸۳ سهم پتروشیمی ۱۰۰ تومان بود و این آقا آن سهم را ۱۱۰ تومان خرید که امروز با ارزش آن می تواند یک میلیون بی خانمان را خانه دار کند.

وی افزود: این اشکالات در کشور ما وجود دارد و شرکت بازرگانی پتروشیمی که سه میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود، اخیرا با پرونده ای که در دادگاه برایش تشکیل داده اند، مشخص شد ۷۰۰ میلیون یورو به دولت بدهی داشته در حالی که باید پرسید چرا دولت بدهی خود را وصول نمی کرده است.!

زاکانی تصریح کرد: الان بدهی این شرکت بالغ بر یک میلیارد دلار است، باید جلوی پیوستگی قدرت نامشروع را که به خیانت منجر می شود، گرفت.  

وی ادامه داد: ثروت نامشروع به فساد منجر می شود و ما باید چشمانمان را در مقابل بیگانه پرستی باز کنیم.

تاج زاده: هر زمان که کشور آرام است انصار حزب الله آشوب به پا می کنند

تاج زاده در ادامه اظهار داشت: ما مفتخر هستیم پاک های دولت های پس از انقلاب را آقایان موسوی و خاتمی داشتند و تمام نهادهایی که به عنوان نهاد فاسد آقای زاکانی از آنها نام می برد در اختیار آقایان بود و فساد خیلی زیاد است و علت اصلی آن نظارت استصوابی است.

وی تصریح کرد: فساد ریشه در سردار مشفق دارد که ۱۱۰ پست مجلس را کنار می گذارد و البته قوه قضائیه هم فشل است.

تاج زاده خاطر نشان کرد: چرا می گوییم که تحریم به ۸۸ ربط دارد؟ تحریم ها از سال ۸۵ شروع شد آن زمان که احمدی نژاد قطعنامه ها را کاغذپاره خواند و در سال ۹۰ هم گفتیم مراقب تحریم های نفتی باش.

وی همچنین گفت: هر زمان که کشور آرام است انصار حزب الله آشوب به پا می کنند و آرامش را بر هم می زنند و یک سفارت آتش می زنند، آیا اینها فامیل های ما بوده اند؟ در حالی که همه آنها شناسایی شده اند و راست راست هم راه می روند.

تاج زاده در این رابطه اظهار داشت: اینها (انصار حزب الله) فکر می کنند یا باید شرایط جنگی شود و یا جنگ شود تا بتوانند حکومت کنند.

وی در مورد انتخابات افزود: در انتخابات میلیون ها نفر معترض بودند. حاکمیت بد عمل کرد و می توانستند نیم ساعت به مهندس موسوی وقت بدهند تا از تلویزیون با مردم صحبت کند. من در این زمینه به رهبری نقد دارم.

تاج زاده ادامه داد: اگر نیم ساعت به موسوی وقت می دادید چه می شد؟ چرا اینقدر می ترسید؟ مگر شما قبل از انتخابات به موسوی، تریبون ندادید.

وی گفت: همین الان هم آقای زاکانی خود شما می گویید چرا این مناظره که در حال برگزاری ما است، به تلویزیون نرود که اگر می رفت مردم به جای تماشای ماهواره، تلویزیون تماشا می کردند.

تاج زاده با انتقاد از دستگیری های گسترده توسط دستگاه های امنیتی در وقایع ۸۸ اظهار داشت: به جای این کار راحت می گفتید که موسوی حرفش را بزند و یک بار صحبت می شد و تمام.

وی یادآور شد: من بعد از آن که از زندان آزاد شدم با آقای موسوی صحبت کردم که گفتند ظاهراً آقای عسگر اولادی از موتلفه با ایشان صحبت کرده بود و نظر آقای موسوی این بوده که موضوع انتخابات به هیئت حل اختلاف ارجاع شود در حالی که این موضوع پذیرفته نشد.

تاج زاده در ادامه مناظره تصریح کرد: من نمی دانم چرا رهبری، هیئت حل اختلاف را که یک سنت حسنه است، نپذیرفت در حالی که یک طرف دعوا، شورای نگهبان بود آن را به شورای نگهبان ارجاع دادند و آنها به موسوی می گفتند هر چه می گوییم بگو چشم و او می گفت نه.

وی در مورد شخصیت موسوی محصور انتخابات ۸۸ عنوان کرد: ما در مورد پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات به عنوان رئیس جمهور مطمئن نبودیم در حالی که از پیروزی موسوی مطمئن بودیم. ایشان یک بار در سال ۷۶ و یک بار هم در سال ۸۴ می خواست کاندید انتخابات ریاست جمهوری شود که از دفتر رهبری پیام آوردند که صلاح نیست و ایشان پذیرفت، این قدر انسان نجیبی است که از کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری می گذرد.

تاج زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سال ۸۸ رهبری از ایشان استقبال کرد که کاندید شود و بعد به گونه ای شد که عنوان کردند شکست احمدی نژاد، شکست رهبری است و احمدی نژاد در مناظره ای گفته بود که انتحاری عمل می کند در حالی که رهبری باید توی دهانش می زد.

وی افزود: باید تلویزیون جلوی این مناظره انتحاری را می گرفت مثلا نیم ساعت دیرتر پخش می کرد تا هیچ کس نتواند حرکت انتحاری در مناظره انتخاباتی انجام دهد در حالی که احمدی نژاد می گفت رهبری گفتند که از کسی اسم نبریم و او اسم برد.

تاج زاده خاطرنشان کرد: حتی خود آقای زاکانی جرئت ندارد بگوید که موسوی دزد بوده؛ حالا این آدم اعتراض دارد و فرق آقای موسوی با حداد عادل این است که حداد می داند تقلب نشده و دروغ می گوید اما آقای موسوی باورش این است که تقلب شده است.

تاج زاده خاطرنشان کرد: به جای دستگیری گسترده شما به دنبال کودتا بودید، بدنبال خفه کردن مردم بودید و سه روز قبل از انتخابات هم حکم بازداشت تاج زاده و رمضان زاده را صادر کردید. من در صحبتی که با بازجوها در زندان داشتم به آنها می گفتم اگر شما برنده بودید چرا عصر جمعه به ستاد ما حمله کردید؟ هر چند که ما به این حمله ها عادت داشتیم و دوم خرداد را هم همین کار کردند و همه را بازداشت کردند.

وی افزود: من به بازجوهایم می گفتم مگر شما کودتا کردید، مگر نمی گویید مردم با شما هستند پس چرا نسبت شما با انتخابات نسبت جن و بسم الله است.

تاج زاده گفت: نظارت استصوابی برای کشور فساد به ارمغان آورده است و حتی شخصیت های اصولگرا راکه مطابق نظر خودشان نباشد رد می کنند و آقای زاکانی اگر خود شما هم منافع آنها را به خطر بیاندازید شما را کنار می گذارند.

زاکانی: اصلاح طلبان معتقد بودند که نباید فیتیله تقلب را پائین بکشند

زاکانی در پاسخ به صحبت های مطرح شده از سوی تاج زاده در وقت مقرر خود دار این مناظره خاطرنشان کرد: اینکه گفتید شکست احمدی نژاد شکست رهبری است، دروغی  است که به رهبر انقلاب نسبت دادید.

وی با اشاره به کتاب فرمان براندازی که در آن ۱۸ بیانیه آقای موسوی آمده است، بخش هایی از بیانیه میرحسین موسوی را خواند که در آن آمده بود یک بار دیگر مردم خداجوی به صحنه آمدند (وقایع عاشورای ۸۸) من به صراحت می گویم تا وجود یک بحران جدی در کشور مشخص نشود وضعیت همین است، در حالی که این صحبت ها مانند آن است که یک مورچه را آب می برد و می گوید دنیا را آب برد.

زاکانی تاکید کرد: شما که باختید چرا اینقدر جر می زنید. واقعا چه عجیب و غریب است و مرتب خط تقلب را القا می کردید و این را می توان در کتابهای دادگاه ۸۸ که در دو جلد چاپ شده مشاهده کرد.

وی ادامه داد: سال ۷۶ اولین بار تقلب در انتخابات از سوی آقای هاشمی مطرح شد. بعد از آن هم در ستاد آقای خاتمی بهزاد نبوی آن را بیان کرد و آقای کروبی روی آن بحث کرد و گفت: روی تقلب پافشاری نکنید که اعتماد مردم کم می شودو در انتخابات شرکت نمی کنند.

زاکانی تصریح کرد: در همان جلسه موسوی لاری اعلام کرد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری قطعی است و پیرو آن آقای محتشمی پور تقلب را مطرح کرد و عقیده تمام اصلاح طلبان این بود که تقلب ۲ تا ۳ میلیون رای ممکن است.

زاکانی همچنین گفت: اصلاح طلبان معتقد بودند که نباید فیتیله تقلب را پائین بکشند چرا که در مواقع نیاز لازم است از تقلب استفاده کنند.

وی با اشاره به کتاب دادگاه ۸۸ به بخشی از صحبت های مصطفی تاج زاده اشاره و عنوان کرد: آقای تاج زاده در این اظهارات گفته بود که از ساعت ۱۲ به بعد هیچ کس از من نشنیده که گفته باشم تقلب شده و اعلام کرده بود که این انتخابات کم نظیرترین وبی نظیرترین انتخابات ها بوده است.

زاکانی همچنین در ادامه مستندات خود عنوان کرد: بهزاد نبوی گفته بود وقتی از آقای موسوی پرسیدم که وضعیت آرا چگونه است او گفت اصلا خوب نیست. من با همه استانها به جز اردبیل تماس گرفتم و نتیجه ای که آنها گفتند با نتایج ما فرقی ندارد. و وقتی که به آقای نبوی گفتند بگو که تقلب نشده او گفت من به آقای مهندس موسوی خیانت نمی کنم در حالی که حاضر بود به یک ملت خیانت کند.

وی همچنین ادامه داد: آقای تاج زاده، آقای پزشکیان که دوست شما است به چه حقی از مفسدان دفاع می کند. در مورد تحریم ها هم باید به شما بگویم که این مسائل به قبل از انقلاب بر می گردد و طبق آمارهای بین المللی سال ۲۰۱۰ ایران بهترین وضعیت را داشته است و بعد از آشوب های ۸۸ زمینه برای تحریم ها و اعمال قطعنامه ۱۹۲۹ رقم خورد.

زاکانی خاطرنشان کرد: فتنه ۸۸ خیانتی علیه ملت ایران را رقم زد در حالی که آقای موسوی در جلساتی که نمایندگان مجلس با او داشتند هیچ استدلالی نداشت و پس از جلسه با نمایندگان هم، آقای هاشمی و سیدحسن خمینی جلسه داشتند و می گفتند که قائل به تقلب هستند وآقای هاشمی می گفت آقای موسوی دنبال ابطال انتخابات است و راه قانونی را هم قبول ندارد.

وی تاکید کرد: امام فرمودند هر کس فراتر از قانون باشد مفسد است و آقای موسوی هم می خواست فراتر از قانون باشد.

زاکانی همچنین یادآور شد: نکته مهم در مورد محصور شدن آقای میرحسین این است که او در ۲۵ بهمن ۸۹ محکوم به حصر شد چرا که می خواست در ایران سوریه سازی کند و بدنبال تجزیه ایران بود. اتفاقی که تا الان برای سوریه یکهزار و ۱۷۰ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشته است.

وی تصریح کرد: دولت آقای خاتمی فاسد ترین دولت ها است البته آقای روحانی روی او را در فساد سفید کرده و در دوران آقای خاتمی استات اویل، کرسنت و توتال قراردادهای فاسدی بودند که امضا شد و الان توتال در فرانسه محکوم شده و باید آقای زنگنه جواب دهد آیا خیانت از این بالاتر داریم. البته باید توجه کنیم که هر دولتی خوبی دارد و هم بدی دارد. فساد دولت آقای خاتمی هم مشخص است.

تاج زاده: آیا نمی شد همین مناظره را در سال ۸۸ داشت؟

تاج زاده در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما (تاج زاده) و آقای خاتمی گفتید وقتی مشارکت بالا باشد خود به خود صیانت از آرا اتفاق می افتد و عملا تقلب منتفی است. با وجود این ما شاهدیم که در انتخاباتی که مشارکت ۸۵ درصدی دارد شما ادعای تقلب می کنید. آیا این نقض سخن خودتان نیست، گفت: بگذارید از شخصی سخن بگویم که از لحاظ فکری با ما زیاد همسو نیست. آقای محسن رضایی؛ ایشان اعلام کردند که ۸ میلیون رای اضافه شده است که خب دلایلی برای خود داشتند. آن زمان آقای لاریجانی، آقای قالیباف و باقی افراد هم در ابتدا فکر می کردند که ۸ میلیون تقلب شده است و با توجه به این موضوع حتما یک جای کار می لنگیده است. چون اگر در یک انتخابات رقیبی برده بود و یک نفر دیگر می گفت که تقلب شده است حتما پیروان خود او نیز او را پس می زدند و می گفتند که حالا ما شکست خورده ایم و کنار می کشیم.

وی افزود: امروز دوستانی هستند که به این پدیده توجه ندارند که چطور این همه مردم به خیابان آمدند. میلیون ها نفر گمان می کردند که به هردلیلی به رای شان بی اعتمادی شده و دیده نشده است. شاید به خاطر همان باور قدیمی بود که هر وقت تهران رای می آورد ایران هم همانطور می شد. بخصوص که این تظاهرات در تهران هم بود. حال هم تصور می کردند که در تهران مهندس موسوی رای اش بالا بوده و رای آورده است.

تاج زاده تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مشکلی وجود دارد که نمی توانیم به طور دقیق بگوییم که آیا همان مردمی که در ۹ دی به خیابان ها آمدند همانهایی بودند که در سال ۸۸ تظاهرات کرده بودند. امروز آمار و ارقام مختلفی ارائه می‌شود. بعلاوه اینکه نگاه مردم سیال است و ممکن است بعد از ۶ ماه طور دیگری فکر کنند. فرض کنیم که تقلب توطئه بوده است و عده ای گفته اند و عده ای گول خورده اند و پس از مدتی هم پشیمان شده اند. حال سوال اینجاست که چرا در سال ۹۲ دوباره به نامزد همان نگاه رای دادند؟ اتفاقا یکی از بحث هایی که من با بازجوها داشتم همین بود که روی خط قرمزها می خواهم بایستم وی در باقی مسائل می توانم امتیاز دهم چون معتقد بودم که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور است و ۴ سال آینده را نیز ادامه خواهد داد چه موافق باشیم چه نباشیم، چه تقلب باشد چه تقلب نباشد. البته از نظر من انتخابات سال ۸۸ آنقدر تخلف داشت که حتی در صورت عدم وجود تقلب باز هم باید ابطال می شد. دقت داشته باشید که در آمریکا نیکسون یک شنود در ستاد رقیب خود کار گذاشت و همین موضوع باعث شد تا رئیس جمهور عزل شود.

وی ادامه داد: حال برای شما خواهم خواند تا بفهمید چقدر سپاه در انتخابات دخالت کرد. حتی اگر سندی جز سند سردار مشفق هم نداشته باشیم انتخابات باید باطل می شد اما فرض کنیم همه اینها را نادیده گرفتیم. امروز در اجتماعی زندگی می کنیم. اگر امروز در مورد یک موضوعی ۱۰ نفر مشکل داشته باشند قابل رها کردن است اما اگر در مورد موضوعی ۳۰ میلیون نفر دچار مشکل شده باشند هر چقدر هم سطحی باشد باید به آن موضوع توجه کرد. برای اینکه ۳۰ میلیون نفر گرفتار آن هستند. عرض من این است که برخوردی که جمهوری اسلامی با این داستان کرد برخورد یک سیستم دموکراتیک نبود چون در یک نظام دموکراتیک باید با چنین موضوعی دموکراتیک برخورد کرد. کما اینکه این موضوع در تمام کشورهای دموکراتیک وجود دارد ولی نظام روش سرکوب را در پیش گرفت.

تاج زاده خاطرنشان کرد: من امروز پس از ۱۰ سال توانسته ام در مورد این پدیده سخن بگویم. آیا نمی شد همین مناظره را در سال ۸۸ داشت؟ چه می شد اگر همان سال ۸۸ در مورد این موضوع گفتگو می کردیم. در آن زمان مرا دستگیر کردند تا تظاهرات نشود ولی بازجوها به من می گفتند که برخی از بازداشت شده ها می گفتند که چون تاجزاده را دستگیر کرده اید ما به خیابان آمده ایم چون تاجزاده نمی گذاشت مردم به خیابان بیایند و از حضورمان در خیابان جلوگیری می کرد.

زاکانی: باید ریشه فساد را در کشور خشکاند

زاکانی در پاسخ به سئوال خبرنگار اعتماد آنلاین مبنی بر اینکه اگر مشخص بود که دولت آنها فاسد است چطور در 4 سال بعدی فعالیت کردند، گفت: دولت ها فاسد نبودند، فساد در دولت ها وجود داشت. زمانی که شما می گویید دولت ها فاسد بوده اند یک پیکره کلی از کارگزاران و خدمات خدمتگزاران کشور را می گویید که این حرف نادرستی است. سخن درست این است که فساد در دولت آقای هاشمی شروع شد فلذا در واگذاری ها شما بیشترین مشکلات را در زمان آقای هاشمی می بینید.

وی افزود: نوع مواجهه آقای هاشمی با موضوع صحیح نبود. در دولت آقای خاتمی فساد توسعه پیدا کرد که برخی از موارد آن را مثل توتال و استات اویل اشاره کردم. اینها بعد از حادثه سال 78 رقم خورد و کشور و منافع ملی را به باد داد. در زمان آقای احمدی نژاد اینها دنبال شد و در 4 ساله اول برای برخورد با این فسادها تلاش شد ولی در دوره دوم همین مشکلات در دولت احمدی نژاد هم ایجاد شد مثل واگذاری سایپا که ما به این مسیر اعتراض کردیم.

زاکانی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی این مسیر در حال نهادینه شده است و دولت به سمت و سویی می رود که معلوم نیست چیست؟ امروز به ممنوع الخروجی رئیس سازمان خصوصی سازی نگاه کنید. امروز مشکلات متعددی را در دولت شاهد هستیم. بعد از قضیه برجام شرایط به سمتی رفت که ماحصل آن کشور در معرض یک تهدید جدی از جانب نفوذ قرار گرفت و فساد در دفتر خود آقای رئیس جمهور که روزهای دوشنبه جلسه می گذاشتند و هر دو هفته یک بار شخصی از این انگلیس حاضر می شد و شرایط به سمتی رفت که صدای همه درآمد. حال اینکه شما می گویید فساد امری است که گریبان همه را گرفته است و کشور را دچار مشکل می کند.

نماینده ادوار مجلس افزود: مردم از مشکل فساد در فقر به سر می برند و مشکل من با آقای تاجزاده این است که اینقدر که به آزادی های عمومی توجه دارد به فساد توجه ندارد در حالی که باید به فساد هم توجه کند و هزینه اش را بپردازد نه فقط با یک توئیت کردن چرا که این هزینه مبارزه با فساد نیست.

وی با اشاره به فرمان ۸ ماده ای که رهبر انقلاب صادر و به سران قوا ابلاغ کردند، افزود: سال ۸۱ مسئولین عالیرتبه کشور به فرمان ۸ ماده ای توجه لازم را نداشتند و رهبری سال ۸۳ این موضوع را به مردم ارجاع داد تا در مورد مبارزه با فساد مطالبه گر باشند.

زاکانی در همین رابطه بیان کرد: سال ۸۹ رهبر انقلاب در صحبت هایی اعلام کردند که من به مسئولین می گویم که با فساد مقابله کنند و آنها عمل نمی کنند و فساد مشکل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: ام الفساد یعنی فساد پیوسته به قدرت و ثروت و باید ریشه فساد را در کشور خشکاند.

زاکانی ادامه داد: دستگاههای اجرایی و قضایی باید با فساد مقابله کنند که راه برون رفت از کشور شفافیت است در حالی که قوانین مربوط به شفافیت هم اکنون در کشور خاک می خورد مانند قانون از کجا آورده ای؟

تاج زاده: شهروند حق اعتراض دارد و این امر قانونی است

تاج زاده نیز در پاسخ پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو که پرسید طرحی بعد از فتنه ۸۸ برای ختم این قائله برای انطباق شناسنامه ها پیشنهاد شد که آقای موسوی نپذیرفت چرا همه تلاش ها را در این رابطه خنثی کردید؟ اظهار کرد: الان نمی دانم که این طرح را آقای موسوی شنیده یا نه، حرف من این است که چند میلیون نفر معتقد بودند که انتخابات غلط است و سئوال این است که چگونه باید این مشکل را حل کنیم. یک راه این است که اسلحه داریم، زندان داریم و می توانیم جلوی چاپ نشریه و کتاب را بگیری و از حصر و زندان استفاده کنیم و تلویزیون را هم در اختیار معترضین قرار ندهیم، ۲۴ ساعت هم علیه آنها در تلویزیون صحبت کنیم که این سیستم کودتایی است.

تاج زاده ادامه داد: یک راه دیگر هم همان قانون اساسی است که حق رای دادن را به مردم می دهد راه حل اعتراض را هم باز گذاشته است و بر اساس اجازه به اعتراض، موضوع را حل می کنیم. قرار نیست بی قانونی اتفاق بیافتد. شهروند حق اعتراض دارد و این امر قانونی است.

وی با یادآوری اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی بر اختلافات بین رئیس جمهور و شورای نگهبان همیشه حد تعادل را نگه می داشت، گفت: بنیانگذار نظام گاهی به شورای نگهبان هم تشر می زد.

تاج زاده عنوان کرد: امروز بعد از ۱۰ سال می خواهیم از یک رسم کهنه بیرون بیاییم. یک طرف بگوید که تسلیم شو این راه حل نیست و ما هم هرگز تا قانع نشویم تسلیم نمی شویم. در حالی که اگر حرف ما را بشنوند و آن وقت ما نپذیرفتیم آبروی ما می رود.

وی تصریح کرد: وقتی ما قبول کردیم که باید یک زخم کهنه را کنار بگذاریم باید ببینیم که برای انتخابات بعدی چه کنیم.

تاج زاده به صورت تلویحی به کنایه زاکانی که مواجهه خودش با فریدون برادر رئیس جمهور را مورد مواخذه قرار داده بود اشاره و عنوان کرد: آن عکسی که شما نشان دادید در دفتر کار و یا شرکت نبود بلکه زمانی بود که من از زندان آزاد شده بویم.

وی همچنین در مورد اشاره آقای زاکانی به اعترافات آقای ابطحی تاکید کرد: اینکه در مناظره اعترافات را مطرح می کنید شایسته نیست و قطعا اعتراف در زندان مستند نیست و ایشان خودش زنده است و ما هم  باید در مناظره ها کم کم از اعتراف ها دور شویم.

زاکانی: در قضایای ۸۸ رهبری بدنبال شفافیت بودند

زاکانی در مورد پرسشی که خبرنگار امتداد پیرامون فساد حاکم بر ستاد قالیباف و مجموعه شهرداری مطرح کرد و پرسید که آیا شما از این فساد آگاه بودید یا خیر که رئیس ستاد قالیباف بودید، گفت: من رئیس ستاد ائتلاف بودم و قرار بود که در این ستاد آقایان توکلی، رضایی و احمدی نژاد هم اضافه شوند که پس از نظرسنجی ها رای هر کس بیشتر بود ستاد روی آن نظر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد آقای قالیباف را از خودش بپرسید. من برای مبارزه با فساد هم در دوره آقای خاتمی، هم در دوره آقای احمدی نژاد و هم در دوره آقای روحانی دادگاه شده ام، شنبه هم وقت دادسرا دارم.

زاکانی یادآور شد: در سال ۸۸ معتقد بودم که نظام باید به معترضین که اکثریت غریب به اتفاق از ۱۶ میلیون رای را داشتند بگوید که رای آنها کجاست و این را وظیفه نظام می دانستم.

وی افزود: در قضایای ۸۸ رهبری بدنبال شفافیت بودند در حالی که موسوی می گفت مرغ من یک پا دارد و رهبری می خواستند که همه به قانون عمل کنند در حالی که معترضین به انتخابات می گفتند قبل از انتخابات تخلف هم صورت گرفته و نظام ۸ ماه صبر کرد که معترضین بفهمند تقلبی صورت نگرفته و در نهایت هم در ۹ دی ماه مردم با برگه هایی که در دستشان گرفته بودند گفتند که ما رای مان را از موسوی پس می گیریم چرا که نمی دانستیم او به قانون تمکین نمی کند.

زاکانی همچنین در مورد اظهار نظر تاجزاده در مورد سوریه بیان کرد: آنچه راجع به سوریه گفتید یک مزاح است چرا که اگر شما می گوید اسد نگذاشت پرونده سوریه به شورای امنیت برود باید بگویم که او به هیچ کس باج نداد که اگر باج داده بود الان مانند قذافی صد کفن پوسیده بود.

کد خبر 4521755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha