۱۸ اسفند ۱۳۸۵، ۱۸:۳۰

سفیر عراق در تهران:

مهار نشدن تروریسم در عراق نا امنی را به کشورهای همسایه منتقل خواهد کرد/ به کنفرانس بغداد بسیار امیدواریم

مهار نشدن تروریسم در عراق نا امنی را به کشورهای همسایه منتقل خواهد کرد/ به کنفرانس بغداد بسیار امیدواریم

محمد مجید الشیخ با بیان اینکه کشورهای همسایه عراق باید عملا برای مهار تروریسم در این کشور تلاش کنند، گفت: مهار نشدن تروریسم در عراق نا امنی را به کشورهای همسایه منتقل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مجید الشیخ سفیر دولت عراق در جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت : تروریست ها منطق‌ مشخصی برای فعالیت خود ندارند و هر کس که با اندیشه آنان مخالف باشد، او را دشمن خود به حساب می آورند و به او حمله می کنند بنابراین تروریسم زمین و زمان مشخصی ندارد .

سفیر عراق خاطر نشان کرد: چنانچه تروریسم در عراق مهار نشود، به کشورهای همسایه منتقل خواهد شد  و مانند آن است که اگر آتش سوزی منزل شما مهارنشود، به منازل همسایگان سرایت خواهد کرد.

محمد مجید الشیخ با اشاره به برگزاری اجلاس امنیتی که قرار است فردا درعراق برگزار شود، تاکید کرد : در نشست فردا باید گفته ها با عملکردها مطابقت داشته باشد وبه عبارتی گفته ها به منصه ظهور و عمل برسد.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه عراق باید عملا برای مهار تروریسم در این کشور تلاش کنند و اجازه ندهند تروریستها از کشورآنان وارد عراق شوند.

سفیر عراق در تهران خاطر نشان کرد: بارها تاکید کرده ایم کشورهای همسایه عراق از کمک های مالی به تروریست ها به منظور اجرای عملیات تروریستی در عراق جلوگیری کنند تا رفته رفته اوضاع درعراق بهبود یابد؛ چرا که تنها در این صورت است که نیروهای عراقی قادر خواهند بود خود امنیت را برای ملتشان تامین کنند .

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه کشورهایی با سیاست ها و نظرات متفاوت در نشست بغداد می توانند به یک راه حل اصولی برسند، گفت : ما نقاط مشترک بسیاری با کشورها و نمایندگان شرکت کننده در این نشست داریم و وجود برخی اختلاف نظرها هم امری طبیعی است اما یکی از نقاط مشترک اساسی ، این است که امنیت در عراق و سایر کشورهای همسایه عراق تامین شود.

الشیخ تصریح کرد : بهبود اوضاع امنیتی درعراق می تواند زمینه مناسبی را برای خروج نیروهای چند ملیتی از عراق به وجود آورد .

وی ادامه داد: نیروهای چند ملیتی اکنون با این ادعا که اوضاع امنیتی در عراق نامساعد است ، حضور خود در عراق را توجیه می کنند  اما اگر اوضاع ما دگرگون شود و امنیت کامل در عراق برقرار شود، دیگر بهانه ای برای حضور نیروهای چند ملیتی در این کشور باقی نخواهد ماند و این نیروها از عراق خارج خواهند شد .

سفیر عراق در تهران با اشاره به طرح امنیتی که دولت مالکی در این خصوص برنامه ریزی کرده است نیز تصریح کرد : زمام طرح امنیتی جدید به دست خود عراقی هاست و عراقی ها خود کنترل اوضاع را به دست دارند اما در برخی مراحل و نقاط از  نیروهای چند ملیتی به دلیل عدم وجود سلاح و مهمات لازم ، کمک می گیریم .

الشیخ در پاسخ به این سئوال که طرح امنیتی دولت مالکی تا چه اندازه نتیجه داده و قرار است چگونه در سراسر عراق اجرا شود ، گفت : اوضاع امنیتی دربغداد نسبت به قبل از اجرای طرح امنیتی، بهبود یافته به گونه ای که قبل از این شاهد انفجار هفت الی هشت خودرو در روز در بغداد بودیم ولی امروزه تعداد خودروهای بمب گذاری شده بسیار کم شده است و حتی حضور نیروهای چند ملیتی نیز در بغداد کمتر شده است .

سفیر عراق با بیان اینکه در روزهای جاری در برخی از استانهای عراق از جمله استان های جنوبی،  طرح های امنیتی جدیدی انجام شده است ، تصریح کرد : شهروندان استان الانبار خود کنترل امور را به دست گرفته اند .

الشیخ در پاسخ به این سئوال که دولت عراق تا چه اندازه امیدوار است به اهداف از پیش تعیین شده خود در اجلاس بغداد برسد، خاطر نشان کرد : ما از کشورهای عرب و همسایه از جمله ایران ، سوریه ، اردن ، کویت ، عربستان،  ترکیه و سایرین  می خواهیم با تمام توان و امکاناتی که در دست دارند برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها به داخل خاک کشورمان کمک کنند .

وی افزود : اکنون بعثی ها در برخی کشورهای همسایه ما ، فعالیت می کنند و ما ازکشورهای همسایه می خواهیم از ورود تروریست ها به کشورشان جلوگیری کنند .

سفیر عراق در ایران در عین حال تصریح کرد: ما امیدهای بسیاری به نشست فردا بسته ایم و این آرزوها و امیدها در حقیقت ، امید و آرزوی ملت عراق است و ما می خواهیم بگوییم اوضاع امنیتی عراق ممکن است به واسطه برگزاری این نشست بهبود یابد .

وی که عصر امروز با شبکه خبرسیمای جمهوری اسلامی ایران گفتگو می کرد، افزود: با وجود اینکه این نشست درسطح مقامات عالیرتبه برگزار نمی شود ، اما می تواند به مثابه یک گام نخست برای بهبود اوضاع امنیتی در عراق باشد و اگر نمایندگان کشورهای همسایه اراده درستی برای برقراری امنیت درعراق داشته باشند ، امنیت در عراق بسیار بهبود خواهد یافت و در نهایت برگزاری چنین نشستی در بغداد نشانگر این موضوع است که اوضاع امنیتی در عراق بسیار بهبود یافته است .

الشیخ در پاسخ به این سئوال که مشارکت دو کشور ایران و عربستان به عنوان کشورهای بزرگ ، مهم و تاثیر گذار در خاورمیانه تا چه اندازه می تواند به حل چالش های پیش روی عراق کمک کند ، اظهار داشت: ما معتقدیم ایران و عربستان و همچنین سایر کشورها نقش بسیار مهمی در برقراری امنیت در عراق می توانند داشته باشند و عربستان سعودی با وسعتی که در جهان اسلام و عرب دارد ، اوضاع امنیتی عراق را تضمین کرده و متعهد شده است برای برقراری امنیت در عراق تلاش می کند و ما امیدواریم با امنیتی که در عراق برقرار می شود، کشورهای همسایه نیز در آن سهیم باشند .

وی در پایان خاطر نشان کرد :چنانچه جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای برقراری امنیت در عراق تلاش کنند ، اوضاع عراق بهبود خواهد یافت و اگر عربستان سعودی در قبال فتواهایی که تروریست ها برای یکدیگر صادر می کنند، فتوایی صادر شود، در برقراری امنیت بسیار موثر خواهد بود .

کد خبر 459054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha