۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۸

با حضور مقامات ارشد حمل و نقلی دو کشور انجام شد؛

امضای تفاهم نامه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای ایران و بلغارستان

امضای تفاهم نامه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای ایران و بلغارستان

در چهارمین کمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و بلغارستان، یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور تهیه و از سوی رؤسای هیأت‌های حمل و نقلی این نشست امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، چهارمین کمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان، به سرپرستی مهندس مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بایکو رانووسکی، مدیرکل نهاد اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری بلغارستان و با حضور کارشناسان و نمایندگان تشکلهای صنفی طرفین برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این نشست در حاشیه اجلاس نوزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، به سرپرستی محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی و مشارکت فعال مدیران ارشد و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و تجار و صاحبان صنایع ایرانی و بلغاری، طی روزهای ۲۸ الی ۳۰ فروردین ماه، برابر با ۱۷ الی ۱۹ آوریل در صوفیا برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهندس مهران قربانی، ضمن تشکر از میزبانی و اهتمام در تنظیم برنامه‌های فشرده از سوی طرف بلغاری به چهل‌وسومین سالگرد انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای طرفین اشاره و اظهار داشت:

بلغارستان و ایران همواره شرکای تجاری مهمی در مناطق یکدیگر بوده‌اند. با توجه به برخی توافقات پیشین بین طرفین و ذهنیت مثبت از بلغارستان به‌خصوص در میان تجار و فعالان حمل‌ونقلی ایران و ضمن ابراز امیدواری نسبت به چشم‌انداز روشن در این خصوص، برخی از مصادیق همکاری از جمله رفع موانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های بلغاری در بخش حمل‌ونقل ایران، همکاری جدی‌تر طرفین در راهگذر در حال تأسیس خلیج‌فارس، دریای سیاه و اعزام رانندگان حرفه‌ای و نیروی کار در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل بلغارستان قابل اشاره است

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بر عضویت ایران در کنوانسیون علائم وین و در دست الحاق بودن شماری دیگر از کنوانسیون‌ها اشاره و بر عزم راسخ کشور بر پیگیری الحاق به کلیه کنوانسیون‌های ذیربط تاکید وبا برشمردن برخی از جنبه‌های موقعیت جغرافیایی برجسته و تأثیرگذاری عمده ایران در منطقه خاورمیانه به زمینه‌های لجستیکی همکاری طرفین برای همکاری مشترک با کشورهای همسایه و دستیابی به بازار ۳۵۰ میلیون نفری منطقه اشاره کرد.

در ادامه نشست، بویکو رانووسکی، مدیرکل نهاد اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای بلغارستان، با ابراز خوشوقتی از حضور هیئت ایرانی در کارگروه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان تنها کمیته مستقل کمیسیون مشترک اقتصادی، به جنبه‌های دیگری از ظرفیت‌های بالقوه همکاری طرفین اشاره و از جمله از حضور پرشمار رانندگان بلغاری در سنوات پیش در ایران مواردی را ذکر کرد.

وی همچنین، ضمن اعلام اراده قوی کشورش در ارتقای استانداردهای ایمنی و سهولت تردد و نیز با اشاره به مصادیقی از مقررات سختگیرانه‌تر در اتحادیه اروپا، به استقبال هرچه بیشتر توسعه مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای با آسیای غربی، اشاره کرد.

رانووسکی با استقبال متقابل از حضور رانندگان ایرانی در بخش حمل‌ونقل بلغارستان، به ضرورت فراگیری آموزش‌ها و استانداردهای لازم و به‌ویژه عضویت ایران در کنوانسیون ترافیک وین، تأکید کرد.

مدیرکل نهاد اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای بلغارستان، در ادامه به در اختیار گیری حمل‌ونقل منطقه توسط ناوگان دیگر کشورها به‌دلیل عدم تقویت بایسته مناسبات حمل‌ونقلی طرفین اشاره و بر ضرورت احیای جایگاه طرفین تأکید کرد که این امر مستلزم، درک متقابل بیشتر و صبوری متقابل بیشتر است.

گفتنی است موارد مهمی از جمله تحلیل آمار و اطلاعات تبادل تجاری، ضرورت از سرگیری حمل‌ونقل مسافری، ضرورت رفع موانع بازرسی‌ها و تخلیه‌های دوباره در مرزها، الحاق ایران به کنوانسیون تردد ثالث، ضرورت رفع موانع تأخیرات نظارت بهداشتی، مشکلات پرداخت عوارض و جرایم توسط رانندگان ایران، مشکلات هماهنگی تبادل مالی بین شرکت‌های حمل‌ونقلی طرفین و مشکلات سابقه چهار هفته‌ای تاخوگراف و یادداشت تفاهم همکاریهای راهداری و خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای میان طرفین، به تفصیل مورد مذاکره و اتخاذ تصمیم قرار گرفت.

در پایان اجلاس صورتجلسه چهارمین نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای توسط رؤسای هیأت‌های ایرانی و بلغاری و در حضور مسئولین کمیسیون‌های مشترک دو کشور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و روسن جلیازکوف، وزیر حمل‌ونقل بلغارستان امضا شد.

شایان ذکر است، نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و بلغارستان، جمعه ۳۰ فروردین برابر با ۱۹ آوریل، با امضای مجموعاً هشت سند همکاری دستگاه‌ها و یک سند اصلی اجلاس، با موفقیت به کار خود پایان داد.

کد خبر 4597427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha