۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۵

توسط نشر نی

«نوشتار و تفاوت» به چاپ سوم رسید/مقالاتی که دریدا را معرفی کردند

«نوشتار و تفاوت» به چاپ سوم رسید/مقالاتی که دریدا را معرفی کردند

سومین چاپ کتاب «نوشتار و تفاوت» اثر ژاک دریدا، فیلسوف مشهور فرانسوی و ترجمه عبدالکریم رشیدیان توسط نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی سومین چاپ کتاب «نوشتار و تفاوت» اثر ژاک دریدا و ترجمه عبدالکریم رشیدیان را در ۶۳۲ صفحه و بهای ۸۶ هزار تومان منتشر کرد. چاپ دوم این کتاب در سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۵۶ هزار تومان منتشر شده بود. این ترجمه در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال (سال ۱۳۹۶) به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شده بود.

«نوشتار و تفاوت» مجموعه‌ای از نخستین مقالات دریدا است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و در میان آثار او جایگاهی ممتاز دارد. دریدا در هریک از این مقالات، که نوعی سکوی پرتاب شمرده می‌شوند، بعضی درون‌مایه‌های بنیادی و روش‌های کلیدی اندیشمندان بزرگ عصر خویش (روسه، فوکو، ژابس، هوسرل، هایدگر، لویناس، آرتو، فروید، ژرژ باتای، لوی استروس و …) را مورد سنجش قرار می‌دهد.

از خلال این سنجش، خطوط و عناصر شکل‌دهنده فضای اندیشه دریدایی خود را نشان داده و در آثار بعدی او سیمای مشخص‌تری پیدا کنند. کثرت مضامین و اهمیت مسائل مطرح‌شده، شیوه‌ی پرسش‌گری و نقد دریدا در این جستارها زیر بنای تفکر انتقادی اندیشمندی را شکل می‌دهد که برای ماندن آمده بود و تأثیر انکارناپذیرش بر اقلیم فلسفی زمانه‌اش گواه آن بوده است. دریدایی که از نیمه قرن گذشته تا آغازین سال‌های قرن حاضر به داشته‌های فلسفه سخت تاخت و تداوم پیگیری اندیشه‌هایش در آثار دیگران همچنان افق‌های تازه‌ای را جست‌وجو می‌کند.

مترجم در ابتدای مقدمه خود «نوشتار و تفاوت» را مدخل طبیعی دریدا می‌داند و این واجد دو معناست: نخست اینکه دریدا با این متون ورودش به صحنه فلسفه را اعلام کرده بود و دیگر اینکه پژوهنده ژرف نگر و حتی خواننده دقیق دریدا از رهگذر این نخستین نوشته‌های او رهنمودهایی کلیدی برای ادامه کارش به دست خواهد آورد.

کد خبر 4610972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha