۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴

سعیدی در گفتگو با مهر تشریح کرد؛

چگونگی تبدیل به‌نشر از یک ناشر عمومی به ناشر آثار دینی

چگونگی تبدیل به‌نشر از یک ناشر عمومی به ناشر آثار دینی

مدیرعامل انتشارات به‌نشر رویکرد جدید این انتشارات را برای تبدیل‌شدن به یک ناشر دینی تشریح کرد.

حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به‌نشر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره رویکرد جدید این انتشارات درباره چاپ کتاب‌های دینی گفت: به‌نشر به دلیل انتسابش به آستان قدس رضوی، نسبت به سایر ناشران، برای خودش یک ممیزی و حد و حدودی قائل است. رویکرد جدیدمان با تمرکز بر "ادبیات دینی" به همین دلیل شروع شد. تعریف دقیق‌اش هم این است که آثاری را منتشر کنیم که هم استانداردهای محتوایی و معارفی را و هم استانداردهای فرم و ساختاری را داشته باشند.

وی افزود: ما رویکرد جدید به‌نشر را روی همین دو مبنای اصلی قرار دادیم؛ یعنی هم فاخر بودن محتوا و فاخر بودن هم ساختار و فرم. البته در این مسیر مشکلات و مسائلی هم وجود دارد که ما را به انجام کار مصر کرد. این مسائل و مشکلات هم با کمک کارشناسان و صاحب‌نظران احصاء کردیم و تلاش داریم بر آن‌ها فائق بیاییم. از جمله مسائل مهم که با آن روبرو بودیم، وجود روایت‌های مختلف و گاهاً متعارض در متون دینی است؛ یک نمونه‌اش ماجرای حضرت رقیه (س) است که آن‌چه درباره این‌موضوع در منابع اصلی وجود دارد، متعارض است و خب نویسنده‌ای که می‌خواهد در این‌باره دست به خلق ادبی بزند، ناچار است یکی از این منابع را انتخاب کرده و با استناد بر آن بنویسد. مساله بعدی رجوع نویسندگان جوان به متون و منابع اصلی شیعه است، که بدلیل دشواری آن متون مقداری سخت است و این یکی از مشکلات جدی است. و البته پیشنهادی هم که برای برون‌رفت از این مشکل پیش بینی کردیم این بود که منابع مهم و قدیمی بازنویسی شده و در اختیار نویسندگان قرار بگیرند. به‌این‌ترتیب تهیه یک مجموعه بازنویسی متون قدیمی در دستور کارمان قرار گرفت.

این مدیر نشر در ادامه گفت: نمونه دیگر مشکلات موجود در زمینه تولید کتاب‌های دینی که با آن روبرو بودیم، تصویرگری حضرات معصومین علیهم السلام برای کودکان است که تلاش می شود این‌کار به‌گونه‌ای باشد که برای کودکان ایجاد ابهام نکند.

سعیدی در پاسخ به این سوال که رویکرد جدید به‌نشر از چه‌زمانی در دستور کار قرار گرفته، گفت: ما سعی داریم به سمتی برویم که یک ناشر اختصاصی حوزه ادبیات دینی باشیم. به‌نشر پیش از این، یک ناشر عمومی بود و ما طی سه سال گذشته که از آغاز رویکرد مورد اشاره می‌گذرد، سعی کردیم از ماهیت یک ناشر عمومی به سمت یک ناشر دینی حرکت کنیم؛ البته با مخاطبان عمومی‌مان. بنابراین رویکرد مورد نظر شما از سه سال پیش آغاز شده است. در یک سال گذشته هم با تشکیل یک شورای علمی ادبیات، نویسندگان و مولفانی را که سال‌ها در این‌حوزه قلم زده و تجربه دارند، جمع کردیم و جلساتی را در قالب نشست‌های علمی تحلیلی در تهران برگزار کردیم. به‌این‌ترتیب تا به حال، ۱۰ نشست از این سری نشست‌ها توسط دفتر به‌نشر در تهران برگزار شده است. البته تا این طرح به سرانجام برسد، زمان زیادی می‌طلبد اما در کل در جلساتی که به‌این‌ترتیب برگزار کردیم، عمده مخاطبان ما نویسندگان بودند که می‌گفتند در برخی موضوعات مطرح‌شده برایشان شفافیت حاصل شده است.

وی ادامه داد: در زمینه تولید آثار علمی هم چندین کار پژوهشی انجام شده که نمونه بارزشان کتاب «ادبیات دینی، چیستی، چرایی، عناصر و شگردها» نوشته محمدعلی رفیعی است که در حال حاضر آماده چاپ است. در همین‌زمینه همچنین مجموعه‌مصاحبه‌هایی با افراد برجسته این حوزه در دستور کار داریم. نتیجه این کار هم طی چندماه آینده منتشر می‌شود. همچنین سید علی کاشفی خوانساری هم مشغول کار روی تاریخ ادبیات دینی کودک است و در این‌زمینه آثار تولیدی از قرن چهارم به این‌سو را گردآوری و تدوین کرده است.

مدیرعامل انتشارات به‌نشر همچنین در پاسخ به این سوال که برای مقابله با کدام کمبود، طرح جدید این انتشارات را در دستور کار قرار داده، گفت: دلیل مهم‌اش این بود که بین آثار دینی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان، آثار ضعیف یا فوقش متوسطی را مشاهده می‌کردیم. عمده این آثار هم بازنویسی بودند که گاهاً با استفاده از روایات و مسائل تاریخی نادرست هم نوشته شده اند. این تنها یکی از دلایل و آن چند دلیلی بود که اشاره کردم. بالاخره گفتیم با توجه به منسوب‌بودن انتشارت به‌نشر به امام رضا (ع) باید کاری در این زمینه انجام بدهیم.

کد خبر 4655279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha