به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاح چهارمین دورۀ آموزشی «اسلام ناب» ویژۀ خواهران، دیروز در اردوگاه گیلاوند برگزار شد. در این مراسم که با اجرای فضهسادات حسینی برگزار شد، حجتالاسلام محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عاطفه سعیدینژاد، مسئول خواهران حوزۀ علمیه و عملیۀ نهضت، درباره کم و کیف برگزاری این دوره و چهارچوب فکری امام و رهبری سخنرانی کردند.
قمی ابتدا سخنی از امیرالمؤمنین نقل کرد و گفت: «جهاد بابی از بابهای جنت است که خداوند عالم برای خاصه اولیای خودش آن را باز میکند». یک اتفاق عجیبی در دورۀ امیرالمؤمنین باعث دلخوری حضرت از مردمی شد که به او علاقهمند بودند. علت این دلخوری چه بود؟ خودتان را بهجای کسانی بگذارید که پای سخنان امیرالمؤمنین نشستهاند و ایشان میگوید خسته شدم از بس سرزنشتان کردم، ای کاش هیچ وقت نمیشناختمتان. علتش این بود که دشمن وارد مملکت شما شده و نوامیس شما مصون نیستند و شما باورتان نمیشود که جنگ شده است و با خیال راحت نشستهاید و زندگی میکنید. از این سخن امیرالمؤمنین که جا دارد از غصۀ اینکه خلخال از پای زن اهلکتاب درآوردهاند انسان بمیرد، این برداشت را کردیم که حقوق انسانها مهم است؛ اما دعوای اصلی حضرت این است که دشمن به مرزهای شما وارد شده است و شما نمیجنگید.
او با اشاره به وقوع جنگ نرم در دوران کنونی گفت: این جنگ ویرانگر و تباهکننده است. ما این جنگ را خیلی باور نکردیم. به همین دلیل وقتی رهبری میفرماید چرا آرایش جنگی نگرفتید، این ادبیات برای ما شعاری به نظر میرسد. میگوئیم بیکفایتی مسئولان کار را به اینجا رسانده است. البته جریان دانشجویی باید پوست آن مسئول بیکفایت را بِکَند؛ اما این نافی جنگی نیست که در جریان است.
قمی گفت: شما میدانید ما در جنگ تحمیلی چه تعداد خانم داشتیم که شهید شدند؟ چند تا خانم اسیر شدند؟ چقدر پزشک و امدادگر مجاهد داشتیم؟ در معرکه شهید شدند؛ نه اینکه بمباران شود. در جنگ نرم اما سهم خانمها بیشتر است. بسیاری از خانمها این جنگ نرم را باور نکردند و فقط نگرانیهای معمولی دارند. هر کسی را در این جنگ نورانی و الهی راه نمیدهند. اصل دعوا هم سر اسلام ناب است. این اردو جای زنی است که این اسلام را فراگرفته است و میخواهد آن را با هنرمندانهترین روش به جامعه عرضه کند. همه محتوای این دوره برای مهیا شدن برای این جنگ است. اساس راهبرد این جنگ تبیین معارف اسلام ناب است. فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) مجاهدی است که وارد جنگ تبیینی نرم شده است. جنگ نرمی که مأمون علیه اهل بیت راه انداخته بود، امام رضا (علیهالسلام) و فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) و سلسله امامزادهها جلودار مبارزه با این جنگ نرم بودند.
در ادامۀ جلسه عاطفه سعیدینژاد سخنرانی کرد و گفت: مسئلۀ ما مسئلۀ حجاب است؛ اما نهفقط آن حجابی که میشناسیم؛ حجاب بهمعنای حجاب زمان و مکان. گاهی اگر فردی متوجه ماهیت زمانۀ خودش شود، رفتارهایش را خیلی تغییر میدهد. ما در برهۀ خاص تاریخی هستیم. ما با دشمن کارآزموده و حرفهای مواجه هستیم.
او افزود: اندیشه باطل رفتنی است؛ اما اگر جریان حق حواسش نباشد، دوباره یک جریان باطل دیگر بر سر کار میآید. دشمن ما همه را به یک چشم نگاه نمیکند. اولویتبندی میکند. ونزوئلا برای آمریکا بسیار مهمتر از قرقیزستان است. ایران از قبل از انقلاب برای آمریکا جذاب بوده است. آقا در بیانیه گام دوم انقلاب میفرمایند ایران با دارابودن یک درصد از جمعیت جهان دارای هفت درصد از ذخایر معدنی است. موقعیت جغرافیایی استثنایی دارد و…. ایران بهطرز شگفتآوری در اکثر رویاروییها با آمریکا پیروز بوده است. اگر انقلاب ایران، ذرهای مسیرش از آرمانهای اصلی متفاوت شده بود، رهبر انقلاب نمیتوانست در چهلمین سال انقلاب این شعارها و اصول را اینقدر جدی مطرح کند و بر اساسش آیندهنگری کند.
سعیدینژاد با بیان اینکه امام خمینی (ره) حتی توسط نزدیکانش سانسور شده است، گفت: نزدیکان امام بهاندازه فاصلهای که با امام داشتند، بهاندازه ضریب نفوذشان در جامعه خواسته یا ناخواسته باعث انحراف جامعه شدند. امام را جور دیگری فهمیدند؛ چون قدرت هضم امام را نداشتند. به همین دلیل من و شمایی که در این انقلاب بزرگ شدیم، خیلی شبیه امام نیستیم. الان ما بیشتر شبیه لیبرالها هستیم یا شبیه انجمن حجتیه یا به جریانهای افراطی مذهبی؛ البته ما چون به ولایت علاقهمندیم و ولایتپذیر هستیم، وقتی که آقا صراحتاً وارد میشود، میپذیریم؛ اما تاریخ نشان داده است که صراحت ولایت کافی نیست و اگر نزدیکان به ولایت احتیاج به صراحت امام داشته باشند، جریان باطل اینقدر رشد میکند و به قدرتی میرسد که حتی صراحت امام را هم تهدید میکند.
او ادامه داد: مهمترین تفاوت ما با امام تفاوت اعتقادی است. همیشه احساس میکنیم اعتقادات امام مثل ما بوده است؛ اما چون مهذبتر بوده، به نتایج دیگری رسیده است. مناسک اسلامی برای یادگیری اعتقادات است. مسیرِ درستکردن اعتقادات بهتعبیر امام در چهلحدیث این است که اولاً علم و معرفت نسبت به اعتقاد درست پیدا کنیم و بعد با ریاضت علمی و عملی آن را وارد قلب کنیم و به باور تبدیل کنیم.
سعیدینژاد دربارۀ مسیر درست بهدستآوردن اندیشۀ امام و رهبری گفت: خوشبختانه آثار زیادی از ایشان به جا مانده است و میتوان از این طریق اندیشهشان را به دست آورد. جهانبینی امام در یک کلمه خلاصه میشود و آن توحید است. حضرت آقا فرمودند که تفکر امام را میتوان در جهاد امام خلاصه کرد.
چهارمین دورۀ آموزشی «اسلام ناب» از ۱۸ تیر تا یکم مرداد برگزار میشود. اردوی برادران در اردوگاه سیدالشهدای آبعلی برگزار میشود و اردوی خواهران در اردوگاه امام صادق در گیلاوند آغاز به کار کرده است. در دورۀ اسلام ناب، مکتب امام و رهبری با محوریت تقابل اسلام ناب و اسلام آمریکایی تدریس میشود.
نظر شما