۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۱۳

رئیس حفاظت محیط زیست قشم:

آلودگی های نفتی در سواحل جزیره قشم مشاهده نشد

آلودگی های نفتی در سواحل جزیره قشم مشاهده نشد

قشم - رئیس حفاظت محیط زیست قشم گفت: آلودگی های نفتی در سواحل جزیره قشم مشاهده نشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از محیط زیست هرمزگان، صادق رستمی بیان داشت: در این پایش که در محدوده آبهای بین جزیره قشم و جزیره لارک انجام شد ، آلودگی نفتی در سطح آب مشاهده نشد درحالی که تاربال های نفتی در سایزهای مختلف در طول خط ساحلی جزیره لارک و قشم به وضوح قابل مشاهده بود.

رستمی با بیان اینکه پیرو گزارشات صیادان و جوامع محلی جزیره قشم به تاریخ بیستم شهریور در خصوص آلودگی ساحل به صورت گلوله های قیری(تاربال) به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش شد جهت بررسی آلودگی گشت و کنترل ساحلی و دریایی توسط یگان اداره حفاظت محیط زیست قشم و با حضور رئیس محیط زیست دریایی هرمزگان و تیم کارشناسان دریایی این اداره کل انجام شد.

به گفته وی، در این بازدید آلودگی محیط زیست دریایی با ترکیبات نفتی کاملا محرز شد که منشاء آن نامعلوم و در حال بررسی است. با توجه به اینکه ترکیبات نفتی بواسطه ی عوامل جوی و تابش نور خورشید به ساحل های  ماسه ای و سنگی چسبیده اند و بصورت تاربال (گلوله های قیری)کاملا مشاهده می باشد  که غالب ساحل های  سنگی درگیر تاربال ها هستند. 

رئیس محیط زیست قشم اظهارداشت: اداره حفاظت  محیط زیست شهرستان قشم،  در همان ساعات اولیه پس از دریافت گزارش اقدام به نمونه برداری آب دریا  از نقاط مختلف بخصوص از نوار ساحل جنوبی و ارسال نمونه آب به واحد آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان اقدام کرده است.

وی عنوان کرد: در تاریخ بیست چهارم شهریور مجددا اقدام به نمونه برداری آب دریا و رسوب کف دریا بوسیله دستگاه گرپ از نقاط مختلف دریا و همچنین جزیره لارک صورت گرفته شده است  که نمونه های آب و رسوب به آزمایشگاه محیط زیست استان جهت سنجش و آنالیز ارسال گردید که نتایج تا دو روز آینده به سمع آحاد جامعه خواهد رسید.

رستمی ابرازداشت: در خصوص منبع ایجاد آلودگی موجود و میزان خسارات زیست محیطی وارده با توجه به شواهد موجود امکان پذیر نبوده و نیاز به انجام آزمایشات پیشرفته نفتی و چندین ساعت غواصی در نواحی حادثه جهت بررسی دقیق و برآورد میزان خسارت می باشد. از اعلام نظر قطعی و تخصصی قبل از بررسی های تکمیلی ،آزمایشگاهی  و میدانی جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، خودداری می گردد. 

وی افزود: همچنین برنامه جهت پاکسازی سواحل با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان منطقه آزاد قشم با مواد نانو کیت گرین ژل  در حال بررسی می باشد.

کد خبر 4720333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha