گزارش تحلیلی؛

زلزله نجران، ریاض را به لرزه درآورد

زلزله نجران، ریاض را به لرزه درآورد

عملیات بزرگ در محور نجران که ناظران امور نظامی از آن به عنوان شاهکار بی نظیر نظامی یاد می کنند، علاوه بر آنکه مقامات ریاض را سخت آشفته و پریشان کرده است، فرصت فرافکنی را نیز از آنها گرفت.

خبرگزاری مهر-گروه بین المللپس از عملیات بزرگ یمنی ها علیه تاسیسات نفتی سعودی ها و در حالی هنوز ریاض از شوک حمله به آرامکو خارج نشده بود، عملیات بزرگ و گسترده «نصر من الله» از سوی یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن رونمایی شد.

 یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «ارتش یمن عملیات مذکور را از ۱۵ آگوست در محورهای مختلف جبهه نجران آغاز کرد. این عملیات با رصد دقیق و اطلاعاتی چند ماهه انجام شد و یگان‌های مختلف نیروهای مسلح یمن در آن شرکت داشته‌اند. عنصر غافلگیری از مهمترین دستاوردها برای برتری بر دشمن در این عملیات بوده استعنصر «غافلگیری» از مهم‌ترین دستاوردها برای برتری بر دشمن در این عملیات بوده است. عناصر نفوذی در داخل صفوف «نیروهای دشمن و فریب‌خوردگان» نقشی مهم در این عملیات و موفقیت آن ایفا کردند. عملیات‌های موشکی که در مرحله اول عملیات نصرالله من الله انجام شده، ۹ عدد بوده که در آن مقرها، پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های دشمن هدف قرار گرفتند. یگان پهپادی ارتش یمن بیش از ۲۰ عملیات انجام داده که هدف یکی از آنها مرکز نظامی حساسی در ریاض بوده است. پدافند هوایی بالگردهای آپاچی و جنگنده‌های ائتلاف سعودی را ناچار به ترک منطقه عملیات «نصر من الله» کرد. در مرحله اولیه عملیات مذکور ۳۵۰ کیلومتر مربع در طول و عرض منطقه عملیات آزاد شد که در داخل آن مقرها و پایگاه‌های نظامی قرار داشت. اطلاعات اولیه ما نشان می‌دهد خسارت‌های انسانی دشمن بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی است. در این عملیات سه تیپ از نیروهای ائتلاف سعودی نابود شد و تجهیزات آنها به غنیمت گرفته شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: بیش از ۲۰۰ تن از کشته‌شده‌های نیروهای دشمن کسانی کسانی هستند که در پی حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی هنگام فرار یا تسلیم جان خود را از دست داده‌اند. نیروهای ما تلاش کردند کمک‌های اولیه درمانی را به مجروحان دشمن که در پی حملات جنگنده‌های ائتلاف زخمی شده بودند، ارائه دهند . آنچه برای مزدوران و فریب‌خوردگان اتفاق افتاد یک نسل‌کشی جمعی بود که جنگنده‌های ائتلاف با تشدید حملات خود مرتکب آن شدند.جنگنده‌های ائتلاف تلاش می‌کردند که جلوی فرار مزدوران یا تسلیم آنها را بگیرند. این عملیات منجر به اسارت بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای دشمن شد که با کمال تأسف در بین آنها کودکان نیز حضور دارند.  دشمن ، کودکان یمنی را در تجاوز خود در جبهه‌های جازان، عسیر و نجران به کار می‌گیرد. بیشتر اسرا پس از آنکه محاصره شدند و مورد حمله جنگنده‌ها قرار گرفتند خود را داوطلبانه تسلیم نیروهای ما کردند.  ۱۵ خودروی زرهی دشمن در این عملیات دچار آتش‌سوزی و نابود شدند. این عملیات میزان بی‌توجهی دشمن سعودی به جان و زندگی «فریب‌خوردگان» را ثابت کرد. عملیات نصر من الله چندین مرحله دارد و مرحله اول آن تحت عنوان عملیات «شهید ابو عبدالله حیدر» با موفقیت و طی ۷۲ ساعت انجام شد.در این ۷۲ ساعت جنگنده‌های ائتلاف سعودی ۳۰۰ حمله هوایی انجام دادند که ۱۰۰ عدد آنها در ۴۸ ساعت انجام شد».

آری همانگونه که سخنگوی نیروهای مسلح تشریح کرده است؛ عملیات نصر من الله یک پیروزی برای ارتش و کمیته های مردمی و یک شکست تمام عیار برای سعودی ها و مزدوران آنها محسوب می شود.

یمن گورستان متجاوزان است

ریاض که در باتلاق یمن فرو رفته است متحمل ضربات متوالی از یمنی ها می شود. یمنی ها با ایستادگی خود نشان داده اند که یمن گورستان متجاوزان بوده، هست و خواهد بود. عملیات نصر من الله یک شکست و آبروریزی برای سعودی هاست زیرا سه تیپ متجاوزان منهدم و دهها افسر و نظامی سعودی و صدها نفر از مزدوران وابسته به آنها کشته شدند و شمار زیادی به اسارت درآمدند.

یمنی ها بزرگترین عملیات را در محور نجران انجام دادند که از آن می توان به عنوان زلزله نجران یاد کردیمنی ها بزرگترین عملیات را در محور نجران انجام دادند که از آن می توان به عنوان زلزله نجران یاد کرد. این عملیات از هر حیث شاهکار مهمی است هم از حیث نیروهای مورد هدف قرار گرفته و هم از حیث کشاندن نیروهای سعودی به کمین و هم از حیث تاکتیک نظامی جدید. این عملیات پیشرفت نیروهای زمینی یمنی و تکیه آنها بر اصل غافلگیری را نشان داد.

یمنی ها تاکتیک نظامی را به خوبی پیاده کردند؛ زیرا نظامیان سعودی و مزدوران وابسته به آنها را با عقب نشینی تاکتیکی به مسلخ کشاندند. سعودی ها و نظامیان آنها سرمست از پیروزی مهم به جلو می آمدند اما نمی دانستند که چه سرنوشت مرگباری در انتظار آنهاست.

این نتیجه پایداری چند ساله یمنی هاست که البته در تاریخ موارد زیادی از پایداری مردمان یک کشور در برابر متجاوزان وجود دارد. سقوط سایگون(هوشی‌مینه سیتی کنونی) پایتخت ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۵ در نتیجه پایداری شمالی ها برای سالهای متوالی بود که به دنبال آن جبهه دشمن و متحد آمریکایی اش در هم شکست و امروز این در یمن رخ می دهد. سعودی ها آمده بودند که صنعا، صعده و الحدیده را تصرف کنند اما اوضاع هم اکنون به جایی رسیده است که خود سعودی ها برای حمایت از تاسیسات نفتی و دیگر مراکز حیاتی خود تلاش می کنند و نه تنها موفق به فتح صنعا نشده اند هم اکنون اراضی خود را هم در معرض خطر می بینند و امنیت ملی خود را برباد رفته می بینند.

سعودی ها که همواره برای پرهیز از تلفات و خسارات نیروهای خود را در خط سوم مستقر می کردند، یعنی در خط اول مزدوران و فریب خوردگان یمنی، خط دوم مزدوران خارجی و عمدتا سودانی و در خط سوم نظامیان خود را قرار می دادند در جبهه نجران در دام نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن گرفتار شدند.

امکان فراکنی از ریاض گرفته شد

این بار دیگر شرایط به گونه ای بود که مقامات سعودی نمی توانستند دست به فرافکنی بزنند و ایران را متهم کنند و از این رو سکوت کردند. یمنی ها گوشه ای از عملیات بزرگ نصر من الله را به تصویر کشیدند و جهانیان خفت و شکست سعودی ها و مزدوران آنها را دیدند. دیگر از دست رسانه های سعودی هم کاری بر نمی آمد. اگر عربستان و آمریکا تلاش کردند تا با متهم کردن ایران رسوایی خود در حملات پهپادهای یمنی به تاسیسات آرامکو را پنهان کنند، این بار چگونه می خواهند بر شکست بزرگ خود در نجران سرپوش بگذارند؟

رزمندگان یمنی در نبرد جبهه نجران برتری و جنگجویی رزمنده یمنی را بر برتری سلاح آمریکایی ثابت کردندرزمندگان یمنی در نبرد جبهه نجران برتری و جنگجویی رزمنده یمنی را بر برتری سلاح آمریکایی ثابت کردند. رزمندگان یمنی تاکتیک نظامی جدیدی را به دنیا آموختند که این تاکتیک باید در دانشکده های نظامی دنیا تدریس شود. نبرد نجران ثابت کرد که سلاح های پیشرفته آمریکایی و غربی و پشتیبانی هوایی و زمینی نمی تواند برای متجاوزان مفید واقع شود.

محاصره ۳ تیپ متشکل از ۱۲ هزار نظامی و قطع خطوط امدادرسانی از آنها و سپس حمله به آنها از جهات متعدد و به اسارت درآوردن اغلب افراد آن، مساله ای است که به روحیه عالی و شناخت دقیق از منطقه و توانی فوق العاده برای دور کردن جنگنده های دشمن و ایمانی قوی نیاز دارد.

نکته دیگر اهتمام ویژه ارتش و کمیته های مردمی یمن به جان اسیران و در نقطه مقابل وحشی گری متجاوزان و تلاش آنها برای کشتن اسیران از طریق حملات هوایی است که نشان داد که متجاوزان برای جان انسانها ارزشی قائل نیستند.

تلاش نیروهای مسلح یمن برای حفظ جان اسیران قابل توجه است؛ زیرا یمنی ها تجربه تلخی با عربستان دارند. عربستان به زندگی مزدوران و فریب خوردگان کوچکترین اهمیتی نمی دهد از این رو برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود همواره مزدورانی که به اسارت درمی آمدند، به قتل می رساند و بارها بیمارستان ها و زندان هایی که اسیران به آنجا منتقل می شدند را هدف قرار می داد. جنگنده های سعودی پیش از این زندان ذمار را بمباران کردند و حدود ۲۰۰ اسیر را به قتل رساندند.

کد خبر 4733198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      0 0
      درود بر سپاهیان اسلام در هر جایی