۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱

امیراحمدیان در گفتگو با مهر:

امکان گسترش روابط اقتصادی ایران در اجلاس اوراسیا فراهم است

امکان گسترش روابط اقتصادی ایران در اجلاس اوراسیا فراهم است

تحلیلگر مسائل بین‌الملل فرصت عضویت در اتحادیه اوراسیا به کشورمان این امکان را می‌دهد که روابط اقتصادی خود را به‌خصوص با کشورهای همسایه تحکیم ببخشد.

بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به ارمنستان برای حضور در مجمع اتحادیه اوراسیا گفت: حضور هیئتی ایرانی با این سطح بالا در این اجلاس نشان از اتفاقات بسیار خوشایندی است و مطمئنا در حاشیه این نشست دیدارهای خوبی انجام خواهد گرفت و قراردادهای مهمی به امضا خواهد رسید.

امیراحمدیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دارای پتانسیل‌های زیادی بوده و سال‌ها است به‌دنبال ایجاد رابطه خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه است. فرصت عضویت در اتحادیه اوراسیا به کشورمان این امکان را می‌دهد که روابط اقتصادی خود را به‌خصوص با کشورهای همسایه تحکیم ببخشد که هیئت ایرانی نباید این فرصت را از دست بدهد.

وی با اشاره به تحریم‌های ایران توسط آمریکا اظهار داشت: تسلط دلار بر بازار و تحریم‌ها مانع از آن شده است که ایران بتواند کالاهای خود را به بازارهای مختلف صادر کرده و همچنین مراودات بانکی و بیمه‌ای را دچار مشکلات زیادی کرده است.

کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز ادامه داد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی را فراهم می‌کند که تجارت خارج از فضای اقتصادی دلار محور فراهم می‌شود و کشورها بر اساس ارزهای ملی خود با هم کار می‌کنند. امروز شاهد هستیم که تجارت با ارز ملی میان ایران و روسیه، ایران و ترکیه و ایران و چین در حال اجرایی شدن است که طبیعتا دستیابی به این سازوکار باعث گسترش مناسبات اقتصادی کشورمان می‌شود.

امیراحمدیان خاطر نشان کرد: اتحادیه اوراسیا دلار را از معاملات حذف می‌کند و این فرصت مناسبی برای ایران و روسیه است که تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته‌اند. در کنار این، قرار است در حدود ۵۰۰ کالای ایرانی معاف از وضع تعرفه شوند که این موضوع نیز باعث افزایش رقابت پذیری کالاهای ایرانی، کاهش قیمت نهایی و در نهایت افزایش صادرات می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین درباره واردات کالاهای ضروری نیز زمانی که تعرفه‌ها حذف شوند، ما شاهد کاهش قیمت آنها در داخل کشور بوده و این موضوع در فرآیند تولید و رقابت پذیری اقتصاد ایران کمک شایانی خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه در خاتمه گفت: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی باعث رونق اقتصادی کشورمان شده و زمینه صادرات کالاهای ایرانی را بیشتر خواهد کرد و در نهایت شاهد خواهیم بود که ساختار صادرات تقویت می‌شود.

کد خبر 4733811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha