۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷

با رأی نمایندگان؛

لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها دوفوریتی شد

لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها دوفوریتی شد

نمایندگان مجلس با بررسی دوفوریتی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریتی شدن لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها در دستور کار قرار گرفت.

پروانه مافی به عنوان طراح این موضوع، گفت: در سال های اخیر چالش های فراوانی گریبان مدیریت شهری و شهرداری های کشور را گرفته است که در این شرایط پیش بینی درآمد پایدار برای اداره شهرها حائز اهمیت است

وی افزود: ۳۶ سال قبل وزارت کشور بر اساس قانون مکلف شد که لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاری ها را تقدیم مجلس کند اما با توجه به اینکه در این مسئله تعلل کردند، مجلس دهم طرح این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پس از آنکه طرح درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در کمیسیون مشترک مجلس بررسی شد، دولت لایحه آن را به مجلس تقدیم کرد که مهمترین مسئله مندرج در این لایحه، اصلاح و تقویت درآمد شهرداری ها و دهیاری هاست و ضرورت دارد که هر چه سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

علی گلمرادی در مخالفت با مسئله مذکور گفت: موضوع درآمد پایدار و مدیریت هزینه شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان اساس کار لازم است اما اولویت ندارد و پیش از توجه به این مسئله، باید اصلاح ساختارها در دستور کار قرار گیرد و دولت باید بحث اصلاح ساختارها و فرآیندهای مدیریت شهری را با جدیت دنبال کند.

همچنین احمد سالک کاشانی در مخالفت با دوفوریتی شدن لایحه مذکور گفت: همه ما به وضعیت شهرداری ها واقف هستیم و می بینیم که پس از وقوع زلزله بسیاری از شهرها و روستاها دچار مشکلات عدیده ای می شوند و باید تدابیری برای حل این مشکلات اتخاذ شود.

وی بیان کرد: علت مخالفت بنده با این لایحه آن است که باید مشخص شود که ما از چه منابعی می خواهیم برای دهیاری ها و شهرداری ها درآمد پایدار تعیین کنیم و این مسئله مبهم است.

احد آزادیخواه به عنوان موافق مسئله مذکور، گفت: ۷۵ درصد کشور جمعیت شهری هستند و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد اعتبارات شهرداری ها به صورت مستقیم برای ساخت و سازها هزینه می شود و در صورتی که این لایحه نهایی شود، بسیاری از مشکلات دهیاری ها و شهرداری ها حل می شود.

علیرضا سلیمی نیز در موافقت با موضوع مطروحه، گفت: اگر شهرداری ها درآمد پایدار نداشته باشند، نمی توانند امور خود را به خوبی پیگیری کرده و به حیات خود ادامه دهند.

وی بیان کرد: دولت صرفا ۶ درصد به شهرداری ها کمک مالی می کند و زمانی که شهرداری ها درآمد ندارند، مجبور می شوند به سراغ امور خلاف ضابطه چون تراکم فروشی بروند.

در ادامه جلسه، وکلای ملت با ۱۴۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه علنی با دوفوریتی شدن لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها موافقت کردند.

کد خبر 4767898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha