۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۹

مهر گزارش می دهد؛

روایت آشوب در نصف جهان/ اغتشاشگرانی که ناکام ماندند

روایت آشوب در نصف جهان/ اغتشاشگرانی که ناکام ماندند

اصفهان- اگرچه اشرار تصور می کردند که نصف جهان می تواند میدانی برای اقدامات خرابکارانه باشد اما با جانفشانی های ماموران و حضور مردم با بصیرت و هوشیار، فتنه معاندان ناکام ماند.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: شامگاه ۲۴ آبانماه بود که خبر اصلاح قیمت بنزین در کشور پیچید. این اتفاق باعث شد مردم تصمیم بگیرند که اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

به هرحال شنبه ۲۵ آبان سال ۹۸ تبدیل شد به بزرگترین رویداد ترافیکی که به دلیل مسدود شدن راه خیابان‌ها و اتوبان‌ها پدید آمده بود، تعدادی خودرو بر سر هر مسیر پارک شده بود و راه‌ها مسدود مانده بود، حاضرین در این ترافیک خود ساخته دو دسته بودند، اقلیتی که خودجوش یا برخاسته از برنامه ریزی‌های قبلی خیابان‌ها را بسته بودند و اکثریتی که در راه مانده بودند.

ممانعت از امداد رسانی خودروهای امدادی و حمله به خودروهای آتش نشانی و آمبولانس نیز در این روز در کارنامه سیاه اغتشاش‌گران در تاریخ به ثبت رسید

 از حدود ساعت ۱۰ صبح ترافیک آغاز شد، مردم به شدت مراقب بودند جو بهم نریزد و همه چیز در آرامش، بدون شعارهای هنجار شکن، خشونت، تخریب و آتش سوزی باشد، همه چیز تنها یک اعتراض آرام بود و به صورت یک معضل ترافیکی پیش می‌رفت تا اینکه از نخستین ساعات عصر اخباری از تخریب اموال عمومی در مناطقی از اصفهان مخابره شد.

حمله به بانک‌ها و شهرداری منطقه ۱۰ اصفهان در خیابان پروین، از میان بردن ۵ ایستگاه متروی اصفهان که موجب تعطیلی قطار شهری اصفهان شد، حمله به کیوسک نیروی انتظامی در در چهارراه تختی و حمله به برخی حوزه‌های مقاومت بسیج از جمله حوزه ۱۷ مقداد ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) در منطقه زینبیه که از مناطق کم برخوردار اصفهان محسوب می‌شود از جمله اقدامات اولیه فتنه‌گران در برهم زدن یک اعتراض آرام مردمی بود، ممانعت از امداد رسانی خودروهای امدادی و حمله به خودروهای آتش نشانی و آمبولانس نیز در این روز در کارنامه سیاه اغتشاش‌گران در تاریخ به ثبت رسید.

ماجرای شنبه پر حادثه اصفهان اگرچه در نیمه‌های شب به پایان رسید اما همه می‌دانستند یکشنبه‌ای هم در راه است و قطعا یکشنبه نیز آبستن حوادث مختلفی بود، البته این بار نیروهای امنیتی می‌دانستند دیگر پای مردم در میان نیست و با یک اغتشاش و آشوب از پیش برنامه ریزی شده مواجه هستند.

در این میان روش‌های تخریب بسیار هوشمندانه و حرفه‌ای بود، ذوب کردن پایه‌های دکل دوربین نظارتی میدان لاله با دستگاه برش هوا برای ساقط کردن آن، سرقت و انهدام دوربین‌های نظارتی و سرورها و هارد دیسک‌های فروشگاه‌ها و بانک‌ها نشان دهنده آموزش‌های پیش از فتنه به اغتشاشگران بود.

یکشنبه در شرایطی آغاز شد که بسیاری از کودکان به دلیل ترافیک روز شنبه در مدرسه مانده بودند و والدین نخستین ساعات صبح قصد داشتند به مدرسه مراجعه و کودکان را به خانه بازگردانند، اگرجه خبری از ترافیک و راه بندان نبود اما بسیاری از خیابان‌ها فاقد چراغ راهنمایی و رانندگی و دوربین‌های نظارتی کنترل ترافیک بود، برخی بانکها سوخته بودند و پمپ‌های بنزین به دلیل خسارات وارده و آتش سوزی تعطیل بودند.

 بازهم تا بعدازظهر خبری از اغتشاش و درگیری‌ها نبود اما از نخستین ساعات بعدازظهر یکشنبه زینبیه، خیابان امام خمینی، ملک‌شهر، سه راه سیمین، محدود کوه صفه و برخی دیگر از مناطق شهر اصفهان شاهد حضور آشوبگران و حمله به اماکن عمومی و تخریب اموال مردم و بیت المال بود.

بازهم حمله به حوزه‌های بسیج و برخی کلانتری‌ها با آرزوی دستیابی به تسلیحات موجود در این مراکز نظامی در دستور کار اغتشاش‌گران بود، واضح است که چرا یک اغتشاش‌گر نیاز به اسلحه دارد، «براندازی» و جنگ مسلحانه، همانطور که برخی نیروهای امنیتی و بسیجیان مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند و تقریبا از بیش از ۶۰ درصد نقاط مورد حمله اغتشاش‌گران اخباری مبنی بر بکار گیری اسلحه گرم علیه نیروهای امنیتی و انتظامی مخابره می‌شد اما نیروهای امنیتی همچنان بدون استفاده از اسلحه گرم و با صبر و شکیبایی با اغتشاش گران برخورد داشتند اگرچه مسأله دفاع از مراکز نظامی به منظور حفظ امنیت کشور یک استثنا بود.

 آشوبگران تلاش می‌کردند تا با آتش زدن لاستیک‌های فرسوده آغشته به مواد آتش‌زا که از قبل آماده کرده بودند و رها کردن آنها در میان خیابان‌ها بازهم باعث مسدود شدن راه‌ها شوند، این موضوع هم به خاطر بحرانی‌تر جلوه دادن اتفاقات هم به دلیل مسدود کردن مسیر تردد نیروهای امنیتی و انتظامی و خودروهای امدادی بود اما به هر شکل با تلاش بسیجیان و پلیس این اتفاق رخ نداد.

 حتی زمانی که در برخی مناطق شهر از پل‌های عابر پیاده و تقاطع‌های غیر همسطح آشوب‌گران شروع به رها سازی سنگ و آجر و بلوک‌های سیمانی وسط خیابان‌ها و بزرگراه‌ها کردند بازهم انسداد جدی و طولانی در مسیرها صورت نگرفت و حضور نیروهای امنیتی باعث پراکندگی و فرار و بازداشت برخی از این افراد شد.

اغتشاش یکشنبه اصفهان که البته از نظر گستردگی مناطق و جمعیت دخیل در ماجرا نسبت به شنبه کاهش جدی داشت، اما بهرحال برخی مناطق همچنان درگیر آشوب بودند تا جایی که در برخی مناطق،حدود ۴ گردان بسیج برای پایان دادن به جولان اغتشاش‌گران وارد عمل شدند.

 آتش گرفتن یک مرکز خیاطی در منطقه غرب اصفهان در خیابان امام خمینی که در کنار پایگاه مقاومت بسیج شهید عرب حوزه ۲۰ میثم تمار ناحیه مقاومت بسیج امام رضا(ع) بود و کارکنان آن افراد ناشنوا توانخواه و کم توان جسمی بودند به سرعت در شهر مخابره شده بود و همین موضوع باعث شد تا افرادی که از سر هیجان با اغتشاش‌گران همراه شده بودند بیشتر از ساعات قبل مسیر خود را از آشوب‌ها جدا کنند و به خانه بازگردند.

 غروب یکشنبه تقریبا اغتشاشات در اصفهان تمام شده بود و به جز برخی آتش سوزی‌های بدون خسارت و عمدتا لاستیک سوزی که توسط افرادی در گردش و بدون مقصد و محل خاص انجام می‌شد دیگر خبری از اغتشاش و آشوب نبود، مردم همه منزجر از اتفاقات این دو روز بودند و خسارتهای وارده به شهر و به اموال مردم نشان می‌داد که یک فتنه و یک تلاش برای براندازی در اصفهان رخ داده بود که البته بسیار زودتر از فتنه ۸۸ خاموش شد.

 نوجوانان و جوانان کم سن و سال بیشترین رده سنی بودند که در میان آشوب‌گرانی که عمدتا از اراذل و اوباش مناطق حاشیه‌ای اصفهان بودند به چشم می‌خوردند، تخریب جدی اموال عمومی به همراه غارت بانک‌ها و فروشگاه‌ها، استفاده از ضعف‌های فرهنگی و اقتصادی مناطق محروم و کم برخوردار، سوار شدن بر موج نارضایتی مردم از اقدام نسنجیده دولت، تلاش برای وارد کردن آشوب ها به فاز مسلحانه از طریق تسخیر اماکن نظامی نظیر حوزه های مقاومت بسیج و ترویج خشونت از ویژگی‌های این اغتشاشات بود.

بساط این براندازها نیز در نهایت با اقدامات عاجل و از جان گذشتگی نیروهای امنیتی و حضور مردم در صحنه به پایان رسید و جمع شد اما به یقین تنها افرادی مانند آن بسیجی در تاریخ ثبت می شود که ۴۰۰ بخیه حاصل قداره و چاقو و چماق اغتشاش‌گران بر بدن او است و اگر تلفن همراهش در جیب لباسش نبود آن دو ضربه چاقوی خلاصی که به سینه‌اش زدند اکنون نامش را به لیست شهدا اضافه کرده بود.

همچنین بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت بر اموال عمومی و خصوصی در شهر اصفهان از سوی کسانی که به نام مردم و به کام دشمنان مردم با پول‌های سعودی و آموزش‌های آمریکایی و اسرائیلی به علیه اسلام و انقلاب اسلامی و مردم ایران اسلامی به میدان آمده بودند در یاد مردم و صفحات تاریخ به جا ماند تا نسل‌های بعد ویژگی‌های بارز براندازان را به خوبی بشناسند و بدانند فتنه‌ها و براندازی‌ها نتیجه‌ای جز نابودی دشمنان مردم و خنثی شدن توطئه‌های آنها با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و خروش مردم و از جان گذشتگی نیروهای امنیتی و انتظامی نخواهد داشت.

کد خبر 4782383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha