۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲

در همایش روز جهانی ایدز مطرح شد؛

وضعیت شیوع HIV/ قول رهبران جهان برای پایان دادن به ایدز

وضعیت شیوع HIV/ قول رهبران جهان برای پایان دادن به ایدز

همایش روز جهانی ایدز، صبح شنبه در تالار اجتماعات وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روز جهانی ایدز، با قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی در سازمان جهانی بهداشت، آغاز شد.

در بخشی از پیام «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی ایدز، عنوان شده است: سازمان ملل متحد، دولت ها، جامعه مدنی و سایر شرکا با همکاری یکدیگر برای افزایش دسترسی به خدمات سلامت همچنین، جلوگیری از گسترش موارد جدید اچ آی وی تلاش کردند. بیش از ۲۳ میلیون انسان که با اچ آی وی زندگی می کنند، در ۲۰۱۸ خدمات درمانی دریافت کردند.

جوامع بشری در سراسر جهان در بطن این پاسخ قرار دارند، کمک به مردم برای احقاق حقوقشان، افزایش دسترسی به خدمات اجتماعی و سلامت عاری از انگ، تضمین اینکه خدمات به افرادی برسد که از همه آسیب پذیرتر و به حاشیه رانده شده ترند و فشار آورده شود تا قوانین تبعیض آمیز تغییر کنند. همانگونه که موضوع روز جهانی ایدز امسال به درستی تاکید دارد، جوامع تفاوت ایجاد می‌کنند.

در عین حال نیازهای رفع نشده هنوز باقی است. به عبارت دیگر رقم بی‌سابقه ۳۸ میلیون انسان با اچ آی وی زندگی می کنند در حالی که سال گذشته منابع مورد نیاز برای پاسخ به همه گیری، یک میلیارد دلار کاهش یافت. بیش از هر زمان دیگر، نیاز به بهره بردن از نقش سازمان های جامعه محوری است که مدافع همتایان خود هستند، خدمات اچ آی وی ارائه می دهند، از حقوق بشر دفاع و حمایت می کنند.

جایی که جوامع فعال هستند، شاهد تغییر هستیم، می بینیم که سرمایه گذاری نتیجه می دهد و نظاره گر برابری، احترام و کرامت هستیم.

در این مراسم، «احمد المنظری» مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز، گفت: از هنگامی که نخستین نمودهای اچ آی وی نزدیک به ۴٠ سال پیش گزارش شدند، تلاش های بسیاری در سطح جهانی، منطقه ای و کشوری برای مبارزه با اپیدمی اچ آی وی شده است. در این مدت شواهد علمی فراوانی درباره مداخلات موثر فراهم شده است که در پیشگیری از عفونت، مراقبت و درمان افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند و مهار گسترش ویروس توان ما را می افزاید.

در همین راستا، رهبران جهان قول داده اند تا سال ۲۰۳۰ میلادی در قالب یک تلاش گروهی، نسبت به پایان دادن ایدز برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار دست یابیم. آنها همچنین اهداف میان راهی سه‌گانه ۹۰-۹۰-٩٠ را وضع کرده‌اند. اینکه مطمئن شویم تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۹۰ درصد از کسانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، ابتلای آنها تشخیص داده شده، ۹۰ درصد اینها درمان دارویی دریافت می‌کنند و در ۹۰ درصد گروه اخیر ویروس سرکوب شده است.

وی در این پیام عنوان داشته است: افسوس که در منطقه مدیترانه شرقی شاهد گسترش فزاینده اپیدمی هستیم، در حالی که از سال ۲۰۱۵ تعداد مبتلایان جدید در جهان رو به کاهش داشته در منطقه ما دچاران جدید اچ آی وی ۳۲ درصد مرگ و میر مرتبط با ایدز، ۶٣ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است.

در انجام آزمایش برای رسیدن به نخستین هدف ۹۰ درصدی برای تشخیص مبتلایان به اچ آی وی شکاف بزرگ در منطقه دیده می شود در سال ۲۰۱۸ از بین ۴٠٠٠٠٠ نفری که تخمین شده با اچ آی وی زندگی می‌کنند، تنها ۱۲۷ هزار نفر از وضعیت خود خبر داشتند، در واقع ۲۷۳ هزار نفر هنوز بی خبرند. اگر خطر سرایت ناآگاهانه ویروس به دیگران را در نظر بگیریم، این دغدغه های بزرگی است، افزون براین، ۷۹ درصد کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، داروهای ضد ویروسی لازم برای نجات جانشان را دریافت نمی کنند.

مهم ترین عامل این بحران درمانی کمبود خدمات مشاوره و آزمایش است که هنوز خدمات کنونی مشاوره و آزمایش به جمعیت کلی در معرض خطر بیشتر سرایت اچ آی وی، یعنی کسانی که مواد تزریق می کنند، مردان با مردان دیگر آمیزش می کنند، کارگران جنسی افراد تراجنسیتی و زندانیان، نرسیده است.

در ضمن جمعیت‌های کلیدی که بیشتر تحت تأثیر اپیدمی ایدز قرار گرفتند اغلب از عفونت های همزمان نیز رنج می‌برند، بیماری هایی با راه سایت مشابه مانند، هپاتیت ویروسی بی و سی و عفونت های آمیزشی و یا عفونت‌هایی مانند سل که مرتبط با شرایط زندگی این جمعیت ها است. افزون براین ، هرکس دیگری که با اچ آی وی به زندگی می کند، اغلب نیازهایی در حوزه سلامت دارند که فراتر از آسیب‌پذیری و ابتلا به اچ آی وی است.

ما برای پشتیبانی از کشورها در حرکت به سوی پوشش همگانی سلامت و اطمینان از فراموش نشدن هیچ کس، گام های بلندی برداشته ایم. پوشش همگانی سلامت به معنای آن است که هر کسی به درمان و مراقبت موثر و ایمن بدون تحمل دشواری مالی دسترسی دارند. مداخلات ما برای پایان دادن به اپیدمی ایدز باید در این چارچوب دیده شود.

خدمات مربوط به اچ آی وی باید کاملا در نظام خدمات بهداشتی اولیه هر کشوری ادغام شده باشند، بدین ترتیب می توان تلاش برای رسیدن خدمت به هر انسان را افزون کرد، از از اتلاف فرصت برای تشخیص کسانی که از بیماری خود آگاه نیستند پرهیز کرد، آنها را به درمان و مراقبت لازم پیوند داد و انگ و تبعیض پیرامون افراد دچار اچ آی وی را کم کرد. ادغام خدمات به معنای آن است که نظام سلامت به جای آن که فقط بر عفونت اچ آی وی آنها تمرکز کند، می‌تواند به نیازهای سلامت هر کسی به شکلی منسجم و جامع پاسخ دهد.

هنگام آن است که پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت اچ آی وی را از انزوا خارج کنیم، کسانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند و آنهایی که بیشتر در معرض خطر هستند، حق دارند تا مانند دیگران از یک نظام خدمات رسانی و مراقبت سلامت جامع، یکپارچه و به سادگی در دسترس برخوردار باشند. در راستای چشم انداز سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی که «سلامت برای همه، همه برای سلامت» است، من، همه همکاران خود، کشورهای عضو، شرکای ملی، بین المللی و جامعه مدنی را برای حرکت به سوی خدمت رسانی یکپارچه برای اچ آی وی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه فرامی‌خوانم.

در همین مراسم، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: تخمین می‌زنیم ۶۰ هزار بیمار مبتلا به HIV زنده در کشور باشد.

وی افزود: همچنین ۴۰ هزار و ۵۷۳ مورد بیمار HIV در کل کشور به ثبت رسیده است که ۱۸ هزارو ۹۳۸ نفر این افراد فوت کرده اند. 

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور، در مراسم روز جهانی ایدز، گفت: اگر بپذیریم که ایدز محصول سلسله ای از عوامل اجتماعی است، ضمن توجه به مسائل پزشکی و بهداشتی باید آن را از منظری راهبردی هم مورد توجه قرار دهیم. بیماری که دربرگیرنده مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز هست. تشکیل کمیته نظارت بر حسن اجرای برنامه های کنترل ایدز در سطوح کشوری و ارائه برنامه ها با هماهنگی بین بخشی گام مهمی است که در چارچوب گام کشوری چهارم ایدز برداشته شد. اکنون هم نیاز است که با تدوین برنامه ها و استراتژی های مشخص، نقش هر دستگاه در راستای رسیدن به برنامه های کشوری مشخص شود. شکاف بین بخشی یا عدم اطلاع و ارتباط مناسب در این حوزه، موجب دوباره کاری و اتلاف منابع می‌شود.

وی تاکید کرد: نظام سلامت باید بتواند نتیجه و اثر اقدامات خود را در کاهش بار بیماری ها و افزایش سطح سلامت جامعه نشان دهد.

آشنا گفت: در طول چند سال گذشته برنامه تشخیص به‌ موقع بیماری شتاب بیشتری گرفت و برنامه کنترل ایدز در برنامه نظام کلان سلامت ادغام شد. همچنین، پوشش درمان ایدز افزایش یافته و بخش قابل توجهی از افراد شناسایی شده، تحت درمان قرار گرفته اند. البته ، مطالعات حاکی از آن است که هنوز تعداد زیادی از بیماران شناسایی نشده اند. بنابراین نیازمند برنامه‌های اثربخش‌تر هستیم و باید برنامه‌های تشخیص و درمان بیماران گسترش یابد.

وی با عنوان این مطلب که هرگز بدون تاکید بر پیشگیری نمی‌توان به مهار ایدز دست یافت، افزود: برنامه های پیشگیری نقش قابل توجهی در چهار برنامه استراتژیک قبلی ایدز داشتند و لازم است به منظور کاهش موارد جدید اچ آی وی، سرمایه گذاری بیشتری در حوزه پیشگیری از آن انجام شود.

کد خبر 4784251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha