۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹

توسط انتشارات سیب سرخ

«سایه» رزا جمالی منتشر شد/ نمایشنامه‌ای درباره مسائل زنان

«سایه» رزا جمالی منتشر شد/ نمایشنامه‌ای درباره مسائل زنان

نمایشنامه «سایه» نوشته رزا جمالی توسط انتشارات سیب سرخ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشارات سیب سرخ نمایشنامه «سایه» نوشته رزا جمالی را با شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر کرد. «سایه» نمایشنامهای است با دغدغه‌ای زن-محورانه در جامعه امروز. نمایشنامه در فضایی استعاری اتفاق می‌افتد؛ یک پناهگاه که دو زن که هر دو یک نام دارند و در یک روز به دنیا آمده‌اند به آن رجوع کرده‌اند، این دو زن هر دو یک سرگذشت داشته‌اند: یک همسر، یک شناسنامه، یک صورت. در این لحظه نمایشی به یکدیگر برخورده‌اند و می‌خواهند که هویت خود را از نو بسازند...

این جدال آنها را وا می‌دارد که از مفاهیم کلیشه‌ای که از سوی جامعه به آنها تحمیل شده است ساختار شکنی کنند و به جست‌وجوی هویت واقعی خویش بروند، گرچه این جدال و جست‌وجو راه به جایی نخواهد برد و آنها در پایان نمایش به ناتوانی خود واقف می‌شوند و اینکه به شخصیت‌هایی تراژیک بدل شده‌اند که این سرگذشت را زندگی کنند.

هیچکدام ازین دو زن هویتی مستقل ندارند و هویت آنها وابسته به مردی است که به درستی در نمایشنامه تعریف نشده، سایه‌ای است که ازین دو زن فقط ظاهری را می‌بیند و ناخودآگاه آنها را مشوش ساخته است.

در این جست‌وجو این دو زن که پردیس ضیائی نام دارند پی خواهند برد که زنانِ دیگری هم با این نام و چهره و سرگذشت وجود داشته‌اند و آنها در این جنگ تنها نبوده‌اند.

جمالی متولد ۱۳۵۶ در تبریز، دانش‌آموخته کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران است. به باور تعدادی از منتقدان ادبی رزا جمالی را از شاعران مهم، تاثیرگذار و جریان ساز سه دهه اخیر است. او در برخی از مجامع ادبی در سطح جهان به سخنرانی درباره شعر معاصر ایران پرداخته است. «برای ادامهٔ این ماجرای پلیسی قهوه‌ای دم کرده‌ام»، «این مرده سیب نیست یا خیار است یا گلابی»، «دهن کجی به تو»، «این ساعت شنی که به خواب رفته‌ است» و «بزرگراه مسدود است» از جمله مجموعه اشعار منتشر شده جمالی است.

کد خبر 4787275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha