۹ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد

توجه به تقسیم بندی رده‌های سنی از ویژگی مثبت جشنواره اسباب بازی

توجه به تقسیم بندی رده‌های سنی از ویژگی مثبت جشنواره اسباب بازی

به دلیل اهمیت موضوع آموزش بازی‌محور، در این حوزه، ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید بابایی، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی و بابک قانعی، رئیس گروه رشد و تکامل کودکان از پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، از نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی بازدید کردند.

سعید بابایی، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت تفکیک گروه‌های سنی برای خدمات بازی‌محور گفت: «یکی از نقاط قوت پنجمین جشنواره بازی و اسباب بازی، نمایشگاه ترویجی است به دلیل توجه به بحث مهم آموزش بازی‌محور و در این حوزه ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. از ویژگی‌های خوب این نمایشگاه توجه به تقسیم بندی رده‌های سنی مختلف است و این روند در سال‌های بعد بهتر نیز خواهد شد.»

بابایی در مورد جایگاه آموزش‌های بازی محور در مهدکودک‌ها اینچنین گفت: «هرگز نمی‌توان بازی را از مهد جدا کرد. خوشبختانه در سیستم مهدکودک آموزش بازی‌های مهارتی و جمعی داریم. امروزه نیز شاهد تفاوت بسیار میان کودکانی که به مهد می‌روند، نسبت به کودکان دیگر در مشارکت‌ها و ارتباطات اجتماعی هستیم. می‌توان گفت که مؤثرترین ابزار در این موضوع آموزش بازی‌محور و اسباب بازی است.»

همچنین بابک قانعی، رئیس گروه رشد و تکامل ابراز کرد: «بازی از گذشته جز فرهنگ کشور ما بوده است اما به دلیل ماشینی و صنعتی شدن زندگی، از ما فاصله گرفته و اکنون به بازتعریف آن احتیاج داریم. شاید یکی از دلایلی که امروزه بازی‌ها به ضعف دچار شده‌اند، کم بودن تعداد بچه‌ها در خانواده‌هاست پس در این شرایط شدیداً به طراحی مکان‌های بازی در مدارس و مهدها احتیاج است تا شاید بخشی از این ضعف را جبران کند.»

سید امیر آقایی مدیر نمایشگاه ترویجی پنجمین جشنواره ملی بازی و اسباب بازی و دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تحولات و تفاوت‌های این دوره برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی نسبت به دوره قبل گفت: «جشنواره ملی اسباب‌بازی از دو بخش اصلی تشکیل شده که یکی از بخش‌ها، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی است. مهم‌ترین تفاوتی که این نمایشگاه نسبت به دوره‌ی قبل دارد این است که توانسته‌ایم فضای دهکده‌گونه از بازی‌ها، با نام دهکده بازی‌ها برای ایجاد فضای تجربه بازی مشترک در همکاری کودکان و نوجوانان با والدین یا دانش آموزان با مربیان خود به وجود بیاوریم.»

وی افزود: «مهم‌ترین دغدغه ما این است که بتوانیم زمینه را برای آشنایی مدیران حوزه آموزشی و این شیوه آموزشی بازی محور ایجاد کنیم تا آنها نیز این طرح‌های آموزشی را در سیستم خود استفاده کنند. بر این اساس تور مدیران آموزشی را تدارک دیده‌ایم که در آن تمام خدمات و سرویس‌ها به طور مفصل برای مدیران توضیح داده می‌شود تا به طور کامل با این شیوه‌ی آموزش بازی محور آشنا شوند.»

مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی ادامه داد: «برنامه دیگر اردوی رایگان دانش آموزی است که دانش آموزان به همراه معلمان خود در این اردو شرکت می‌کنند و تجربه‌ی مشترک رضایت آفرین از سرویس‌های آموزشی بازی محور را به دست می‌آورند و این بازی‌ها را به صورت عملی انجام می‌دهند.»

دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد: «نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، مخصوص آموزش‌های بازی محور در حوزه‌های تعلیم و تربیت است و هدف آن حرکت از رویکردهای سنتی و متن محور، به سمت رویکردهای تعاملی و سرگرم‌کننده است. امیدواریم که با ایجاد این تغییر نگرش بوسیله برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، بتوانیم زمینه مناسب عملیاتی برای مجموعه‌ی مدیران و سیاست گذاران حوزه‌ی تعلیم و تربیت به وجود بیاوریم.»

همچنین آقایی تاکید کرد: «شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بازی‌محور به دلیل آنکه از عنصر خلاقیت در تنوع‌بخشی به عنصر یادگیری در خدمت آموزشی بازی‌محور استفاده می‌شود، بر این اساس شرکت‌کنندگان نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی می‌توانند به عضویت شرکت‌های خلاق درآمده تا شامل خدمات برنامه زیست بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردند.

رویاهایت را تجربه کن

وی ضمن تاکید بر اینکه مهمترین مسئله ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموز است گفت: «هدف نمایشگاه امسال این است که فضایی واقعی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند تا بتوانند رویاهای خود را تجربه کنند و تجربه‌ای مؤثر و موفق به دست بیاورند. شعار اصلی نمایشگاه ترویجی "بازی برای همه است" و امسال نیز شعار "رویاهایت را تجربه کن" در ضمن شعار قبل، دنبال خواهیم کرد.»

سید امیر آقایی مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی در پایان افزود: «مهمترین هدف تغییر نگرش در فضای آموزش و تغییر رویکرد از فضای سنتی به فضای تعاملی محور برای دانش آموزان است تا در فضایی حقیقی و جذاب انگیزه‌های لازم برای آن ایجاد شود و یادگیری از درون برای آنها اتفاق بیافتد. این یکی از مهمترین اهدافی است که نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی دنبال می‌کند.»

کد خبر 4811465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha