۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۳۴

یک‌هفته با کتاب؛

اخباری از نمایشگاه تهران و یزد در هفته کم‌خبر کتاب

اخباری از نمایشگاه تهران و یزد در هفته کم‌خبر کتاب

این‌هفته از حیث اخبار حوزه کتاب و نشر، هفته‌ای کم‌خبر بود که تعداد اخبار مهم آن نیز انگشت‌شمار و کمتر از ۱۰ خبر است. با این‌حال می‌توان اخباری از نمایشگاه‌های تهران و یزد را در آن مرور کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: پس از هفته گذشته که گزارش «یک‌هفته با کتاب» ۲۵ خبر را در خود جا داده بود، این‌هفته، با ۹ خبر، گزارشی کم‌خبر دارد. رویدادهای مهم گزارش این‌هفته براساس تاریخ تنظیم شده‌اند. گزارش با خبر انتخاب ششمین پایتخت کتاب ایران آغاز می‌شود و ۸ خبر دیگر را از رویدادهای داخلی و خارجی شامل می‌شود.

گزارش هفته گذشته باعنوان «برگزاری بزرگداشت‌ها و اختتامیه‌های جشنواره‌های مهم ادبی کشور» از نظر موضوعی، اخباری مشابه را شامل می‌شد اما گزارش این‌هفته اخباری کم و متنوع را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین کم‌خبر بودن گزارش این‌هفته، قرارگرفتن تعطیلی ۲۲ بهمن در روز سه‌شنبه و میانه این‌هفته است. گزارش این‌هفته ۲ خبر خارجی و بین‌المللی دارد و ۷ خبر دیگرش نیز درباره رویدادهای داخلی حوزه کتاب و نشر در این‌هفته هستند.

در ادامه مشروح گزارش کوتاه «یک‌هفته با کتاب» سومین هفته بهمن ۹۸ را از نظر می‌گذرانیم؛

انتخاب شیراز به‌عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران

مراسم انتخاب ششمین دوره پایتخت کتاب ایران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن قلم کتابخانه ملی ایران عصر شنبه ۱۹ بهمن برگزار شد و شیراز به‌عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد. در این‌مراسم همچنین از شهرهای ری، رفسنجان، بم و اِوَز به عنوان شهرهای خلاق در حوزه کتابخوانی تجلیل به عمل آمد.

برگزاری نشست خبری برنامه‌های دوره شعر جوان انقلاب

نشست خبری تشریح برنامه‌های «هشتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی» شنبه ۱۹ بهمن با حضور علی‌محمد مؤدب مدیر مؤسسه شهرستان ادب، محمدمهدی سیار مدیر دفتر پژوهش و هنر این مؤسسه، میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر و علی داوودی شاعر و کارشناس فرهنگی این مؤسسه برگزار شد.

بازدید استادان افغانستانی از پژوهشگاه علوم انسانی

از دیگر برنامه‌های شنبه این‌هفته، بازدید استادان زبان و ادبیات فارسی افغانستانی از پژوهشگاه علوم انسانی است که در سومین دوره دانش‌افزایی بنیاد سعدی ویژه استادان این کشور شرکت کرده بودند. این‌استاتید پس از دیدار با چهره‎هایی نظیر محمدرضا شفیعی کدکنی، سیروس شمیسا و میرجلال‌الدین کزازی در دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی برای دیدار با تقی پورنامداریان، صبح شنبه ۱۹ بهمن از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بازدید کردند.

پرداخت یارانه پاییزه کتاب در مشهد

یکی از خبرهای این‌گزارش که مربوط به روز یکشنبه این‌هفته می‌شد، واریز یارانه پاییزه کتاب مشهد بود. به‌این‌ترتیب، یارانه پاییزه کتاب ۹۸ شهر مشهد با مساعدت شهرداری مشهد، به مبلغ ۲میلیارد و ۷۸۲ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۲۳ ریال به حساب ۴۹ کتابفروشی فعال این طرح واریز شد. طبق اطلاعات مندرج در خبر مذکور، مبلغ یارانه شهر تهران و سایر شهرهای کشور هم به‌محض تامین اعتبار از سوی شهرداری تهران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب کتابفروشان واریز می‌شود.

آغاز ثبت‌نام ناشران الکترونیک نمایشگاه کتاب تهران

اما بین اخبار دوشنبه هم، مهم‌ترین خبر مربوط به ثبت‌نام ناشران الکترونیکِ دوره پیش‌روی نمایشگاه کتاب تهران بود. طبق این‌خبر که توسط بابک ندرخانی مسئول ناشران الکترونیک (دیجیتال) سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد، ناشران فرصت داشتند از دوشنبه ۲۱ بهمن تا پایان چهارشنبه ۲۳ بهمن در پایگاه اینترنتی نمایشگاه ثبت‌نام کنند.

رونمایی از کتاب خاطرات حمید شاهنگیان

نشست رونمایی و معرفی کتاب «برخیزید» شامل مجموعه خاطرات شفاهی سید حمید شاهنگیان هم دوشنبه ۲۱ بهمن، همزمان با فرارسیدن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

افتتاح نمایشگاه کتاب استانی یزد

چهارصدونهمین نمایشگاه کتاب استانی و دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان یزد صبح چهارشنبه ۲۳ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های این شهر افتتاح شد. این‌نمایشگاه که تا ۲۹ بهمن در دو نوبت صبح و عصر برپاست، باحضور ۳۱۵ ناشر و نمایندگی از سراسر کشور و ۴ ناشر از استان با ارائه ۷۰ هزار و ۶۶۸ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف در یک سالن و ۲۵۵ غرفه برگزار شده است.

معرفی فینالیست‌های جایزه داستان عربی

فهرست نهایی نامزدهای جایزه بین‌المللی برای داستان عربی (IPAF) هم این‌هفته اعلام شد که در این فهرست ۶ اثر از نویسندگانی از الجزایر، مصر، عراق، لبنان و سوریه جا دارند.

درگذشت نویسنده برنده جایزه مدیسی

طبق خبری که یکشنبه این‌هفته منتشر شد، پی‌یر گویوتا نویسنده فرانسوی که سال پیش با کتاب «حماقت» به‌عنوان برنده جایزه مدیسی ۲۰۱۸ انتخاب شده بود، در ۸۰ سالگی درگذشت. گویوتا ۱۰ عنوان کتاب داستانی در کارنامه‌اش دارد و به‌همین تعداد هم کتاب غیرداستانی از او منتشر شده است.

کد خبر 4851421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha