۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱

کاشت نهال توسط مسئولان حج و زیارت همزمان با روز درختکاری

کاشت نهال توسط مسئولان حج و زیارت همزمان با روز درختکاری

‌به مناسبت روز درختکاری، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت دو اصله نهال در فضای سبز محوطه این سازمان کاشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با روز درختکاری حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت طی مراسمی با غرس دو اصله نهال در محوطه این سازمان در این سنت حسنه مشارکت کردند.

در حاشیه این مراسم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه فرهنگ نیکوی درختکاری و آبادانی از دستورات دینی است، اظهار داشت: حفظ محیط زیست، پیوست فرهنگی زندگی است و در برنامه های دینی حفظ فضای سبز وگسترش آن و آبادانی محیط زندگی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با تاکید بر اینکه همه باید برای سبزی زندگی و حفاظت از محیط زیست کوشا باشیم، عدم حفاظت و نگهداری از برخی جنگل ها را در سال های اخیر اقدامی اشتباه خواند و گفت: متاسفانه شماری از سودجویان برخی باغات اطراف شهرها را که همانند ریه و شش در سلامت جامعه نقش داشتند، تخریب کردند که اینگونه اقدامات با موازین دینی همخوانی ندارد.

وی افزود: موازین دینی اقتضاء می کند که اگر انسان مجبور شد درختی را قطع کند دو درخت به جای آن بکارد تا فضای سبز که متعلق به این نسل و آیندگان است؛ حفظ شود و توسعه پیدا کند و سلامت شهروندان تامین گردد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه در برخی کشورها از پشت بام ساختمان ها برای ایجاد و گسترش فضای سبز استفاده می شود، تصریح کرد: باید حتی از امکانات کم برای گسترش فضای سبز در جامعه بهره برد.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه حج و زیارت برای نگهداری و گسترش فضای سبز تلاش می شود، ابراز امیدواری کرد تدابیر مناسبی برای توسعه فضای سبز در کشور اندیشیده شود و خداوند این توفیق را به همه عنایت کند که در گسترش آن تاثیرگذار باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این مراسم در پاسخ به سوالی از سنت حسنه کاشت نهال به عنوان یک تکلیف دینی و سنت ملی یاد کرد و گفت: دین اسلام به محیط زیست و حفظ آن ارزش فراوانی قائل است و علاوه بر اینکه در روایات به حفظ سلامت درختان و نشکاندن شاخه های سبز تصریح شده، بزرگان دین هم بر لزوم حفظ محیط زیست تاکید کرده اند تا آنجا که کندن درخت و یا گیاه حرم برای محرم حرام است.

وی افزود: در این دوره که در کشور با بحرانی به نام ویروس کرونا مواجه هستیم کاشتن درخت، پیام تداوم زندگی و حیات است و برای تداوم حیات، نیازمند این هستیم که در کنار ساخت و سازهایی که صورت می گیرد همه در هر مکانی که هستیم به گسترش فضای سبز کمک کنیم.

آقای رشیدیان اضافه کرد: فضای سبز، در ایجاد هوای پاک بسیار موثر است و با توجه به چشم نوازی و آثار روانی که بر روی مردم و جامعه دارد همه باید بدرستی مسئولیت خود را نسبت به حفظ محیط زیست و جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند، بشناسند تا ان شاءالله جامعه بهتری داشته باشیم.

کد خبر 4870798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha