۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰

گردشگری مجازی؛

سفری کوتاه به قلعه عباس میرزا

 سفری کوتاه به قلعه عباس میرزا

تبریز- قلعه عباس میرزا بر فراز کوه‌های سنگی قره داغ در روستای کردشت در کنار جاده شوسه خداآفرین و جلفا قرار گرفته و این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان بازدید از این قلعه ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، در این روزها که به خاطر شیوع ویروس کرونا تمام اماکن گردشگری و تفریحی استان آذربایجان شرقی بسته شده است، سفری مجازی به قلعه عباس میرزا داریم.

قلعه عباس میرزا با توجه به ارزش و موقعیت نظامی احداث شده که قلعه کردشت نیز خوانده می‌شود. بنای این قلعه به اوایل اسلام برمی‌گردد. این قلعه دارای ۶ برج نگهبانی به فاصله ۱۰۰ متر از یکدیگر بوده است.

قلعه کردشت در زمان جنگ‌های ایران و روسیه یکی از پایگاه‌های مهم دفاعی عباس میرزا بوده و به دیوار چین ارس معروف است.

قلعه عباس میرزا چنان که از اسم آن بر می‌آید در زمان ولیعهدی عباس میرزا ساخته شده است ساخت قلعه از پایین کوه و از میان باغ‌ها با گل رسی شروع شده است و هر چه به دامنه کوه حرکت کنیم مصالح دیوار به سنگ تبدیل شده است.

دیوار قلعه با برج‌های بلند و سهمگین همچون شمشیری بر دامنه کوه نشسته و آن را دو نیم تقسیم کرده است. برج‌های قلعه به صورت دایره‌ای و یا مکعبی شکل بوده و ارتفاع آنها بیش از ۵ متر است.

این قلعه برای نقش حفاظتی و امنیتی ساخته شده بوده و به وسیله این قلعه نگهبانان کاملاً می‌توانستند محیط اطراف را از بلندی تحت کنترل خویش در آورند.

هرچند قسمت‌های پایین به علت اینکه از گل ساخته شده است فرسایش یافته وتخریب شده ولی با این حال با گذشت بیش از ۲۵۰ سال از تاریخ ساخت آن همچنان پابرجا مانده است.

خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی در جهت حفظ یادگارهای با ارزش گذشتگان قدم برداشته و در جهت مرمت آن برآمده است.

بعداز اتمام ویروس کرونا این قلعه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مسافران در آذربایجان شرقی باشد.

کد خبر 4891155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha